Två tikar som börjat bråka med varandra...vad göra?
Svarar till båda här eftersom ni hade så lika svar:
att de för tillfället inte gillar varandra har jag inte missat - det är solklart, MEN innan äldre tikens löp var de som ler och långhalm. Det som är grejen, allt började exakt på äldre tikens första löpdag...därför känns det som att hormoner är den ledande orsaken och nu är det mycket vatten under broarna. Den yngre tiken verkar väldigt osäker och är rädd för den äldre, som nu mest verkar nyfiken.
Och visst finns det signaler som vi säkert missar, men samtidigt som vi försöker vara steget före hela tiden så kan vi inte ge dem uppmärksam inomhus för då triggas bråk. När vi låter dem vara så håller de sig undan varandra. Den äldre tiken bor för övrigt inte här för tillfället, vi har smidigt kunnat lösa så hon bor nån annanstans tills det förhoppningsvis löser sig. De blir alltså inte påtvingade varandra i tid och otid, utan vi bestämmer en dag där vi försöker skapa positiva minnen kring de båda. De får vara ute och leka och det är jätteroligt tycker de båda - tills de kommer in i huset, det är där allt är såå spänt. Samtidigt är det ju främst där vi behöver jobba.
Bra tips det där med klickerträning, det är dock nåt jag aldrig provat - måste jag inte lära in det på båda hundarna först isf? Går väl lika bra att belöna på annat sätt tänker jag? :)
Att omplacera är den absolut, absolut sista utvägen - jag vill försöka ALLT innan jag tar det beslutet, vilket jag såklart tar om inget annat fungerar. Än sålänge har det inte gått lång tid.