Två tikar som börjat bråka med varandra...vad göra?
shocktoyoursystem skrev 2013-02-20 15:30:06 följande:
Det är två korsningar, den äldre är labradoter/rottweiler/border collie och den yngre är bordercollie/collie/schäfer/labrador. Gott&blandat :) Två kanonhundar i övrigt! Upplever att de är mer reserverade när min sambo har hand om matning m.m, han är väl mer dominant än vad jag är och har mer styrka att hålla isär dem, de passar sig väl lite mer då. Jag kan stå och slita och slå bäst jag vill utan att de ger mig en blick, när de väl sätter igång då. När de väl flyger på varandra tillrättavisar vi dem båda väldigt rejält, är det rätt? Så som vi ser det är båda skyldiga till bråket, den äldre startar ju liksom med att stirra på den yngre, den yngre säger emot och BAM.
Idag när de bråkade såg jag att det var på gång och sa bestämt NEJ och försökte pocka på deras uppmärksamhet och distrahera dem, men en sekund senare bröt det ut ändå och då fick jag stå och slåss med näbbar och klor för att få isär dem. Känns inte kul att behöva vara så våldsam själv, men är ju enda sättet att få isär dem Den äldre har för det mesta råkoll på den yngre, vill veta var hon har henne och när de leker är det inte den vanliga leken utan den äldre tiken verkar mest eh hålla på med märklig parningsdans och ska jucka på den yngre, som börjar leka då...
Är det vanligt att tikar bråkar så här när ena löper, och kan de liksom gå tillbaka till sin vanliga relation efteråt? Så det är no hard feelings, liksom
Du har en fördel i att dina tikar visar tydligt när det är risk för slagsmål. Vad du kan göra att avleda direkt om du ser dessa signaler. Om det inte alla gånger går genom lydnad, dvs säga åt dem, se till att ha ett retrieverkoppel eller halsband nära dig, sätt det på en av hundarna och led bort den.
Du kan också kolla interaktionen mellan dina hundar och se då i vilka situationer hundarna blir spända. Och sedan försöka undvika att hundarna hamnar i denna situation.