shocktoyoursystem skrev 2013-02-20 18:04:09 följande:
Är det så? Borde inte den yngre fattat att det är lönlöst då hon åker på mest stryk hela tiden? Vem ska man "stödja" i fighten, eller ska båda få skäll när de ryker ihop? Det är den äldre som startar alla gräl genom att hävda sig på ett väldigt överdrivet sätt, den yngre låter det gå de flesta gånger och visar undergivenhet tills hon blir trött på det och säger ifrån. Äldre tiken är väldigt eh...intensiv nu om man säger så.
Vi försöker att ha så få stressande moment som möjligt, dock hjälpe det inte att man försöker avleda när man läser första signalerna, när de väl siktat in sig på varandra känns det som att en bomb hade kunnat explodera bredvid dem och de hade inte kastat en blick på det
Jämför med två tjejer som är intresserade av samma man
Skämt åsido, så : Nej, ingen tar någonting sådant, blir man trängd så är det lätt att svara, ytterst sällan ett friskt djur skulle låta sig kuvas hur mycket som helst av någon annan i flocken.
Den äldste är ju trots allt inte ledaren, det är ni människor.
Så, då är det två stycken lågrangare som skall göra upp, antagligen kommer detta lugna ner sig när minstingen kommit ur tonårstiden ordentligt.
Är jättejobbigt när de är igång, men avledande manöver är det bara att köra på med, så länge de gör så där, om det så gäller att ha hela fickorna fulla av prinskorv för att vifta med framför näsan på dem när de börjar höja ett ögonbryn, stelna, ställa några hårstrån, resa svansen en hundradels millimeter eller vad de nu visar på för sätt, att det är på gång, så är det vad man behöver göra.
Om någon av dem älskar bollar, så kan man ju nyttja det, genom att stutsa med en sådan osv.
Mina tikar är jämngamla, men hade samma sätt mot varandra när båda närmade sig ettårsåldern. Båda "blev stora" o löpningen kommit igång ordentligt, helt plötsligt så började det braka samman vid måltider eller när någon av dem hade ett tuggben osv.
- Jag satt med vid foderstunderna, när de visade tecken på att något skulle kunna ske, så var det bara att "peta till" på den som visade (i bland båda) och fånga deras uppmärksamhet på mig själv, är lite trixigt ibland, när man e ensam o de är 2, men det går, bara man är uthållig o envis
När det gäller tuggbenen, så får de antingen ha dem när jag var i närheten så jag såg att de hade varsitt, eller så såg jag till att det fanns många, för då fanns det minst ett par stycken som inte tuggades på ifall den ena "tappade bort" sitt.