Inlägg från: EllinorE |Visa alla inlägg
  • EllinorE

Två tikar som börjat bråka med varandra...vad göra?

shocktoyoursystem skrev 2013-02-20 15:30:06 följande:
    Det är två korsningar, den äldre är labradoter/rottweiler/border collie och den yngre är bordercollie/collie/schäfer/labrador. Gott&blandat :) Två kanonhundar i övrigt! 

Upplever att de är mer reserverade när min sambo har hand om matning m.m, han är väl mer dominant än vad jag är och har mer styrka att hålla isär dem, de passar sig väl lite mer då. Jag kan stå och slita och slå bäst jag vill utan att de ger mig en blick, när de väl sätter igång då. När de väl flyger på varandra tillrättavisar vi dem båda väldigt rejält, är det rätt? Så som vi ser det är båda skyldiga till bråket, den äldre startar ju liksom med att stirra på den yngre, den yngre säger emot och BAM.

Idag när de bråkade såg jag att det var på gång och sa bestämt NEJ och försökte pocka på deras uppmärksamhet och distrahera dem, men en sekund senare bröt det ut ändå och då fick jag stå och slåss med näbbar och klor för att få isär dem. Känns inte kul att behöva vara så våldsam själv, men är ju enda sättet att få isär dem Obestämd Den äldre har för det mesta råkoll på den yngre, vill veta var hon har henne och när de leker är det inte den vanliga leken utan den äldre tiken verkar mest eh hålla på med märklig parningsdans och ska jucka på den yngre, som börjar leka då...

Är det vanligt att tikar bråkar så här när ena löper, och kan de liksom gå tillbaka till sin vanliga relation efteråt? Så det är no hard feelings, liksom Oskyldig
    Det är väldigt vanligt att de ryker ihop när de löper.
    Det blir liksom en rubbning i flocken och de är ju i full fart att bestämma vem som är högst upp i kedjan redan som det är då "gammelhunden" är hotad.
    Jag brukar känna av när de är redo att ryka ihop (har bara tikar) och då blir jag 2 meter lång, berd som en oxe och får varje tik att backa för min uppenbarelese utan ett ord!
    De får alltså inte gå framåt eller runt mig, de ska backa!
    Och så läggs dom i var sitt hörne och jag återgår till mitt när det värsta lagt sig igen.
    Ofta måste man, ta kontrollen igen! Jag vet hur maktlös man känner sig, men det gäller att på något sätt visa att man VET att man är drottning/kung i huset. 
    Hoppas det hjälper lite! :)

• EllinorE
    shocktoyoursystem skrev 2013-02-20 17:39:07 följande:
    Ah okej...skönt att höra att det är vanligt att det blir så under löp, så inte hundarna bara är allmänt aggressiva mot varandra för att de är tikar enbart. Unghunden är oftast undergiven den äldre, men den äldre går på så hårt...hon ska hävda sig och ger sig inte ens när unghunden väldigt tydligt visar sin undergivenhet. Så jag tror den yngre tappar tålamodet och säger ifrån, vilket då utlöser attack-mode hos den äldre och ja sen är fighten ett faktum. Alla bråk, när jag tänker efter, har utlösts av att den yngre sagt ifrån och den äldre har blivit skitsur. I vanliga sammanhang kan man ju förstå, när det handlar om en sak de båda vill åt...men när de bara står mitt på golvet och stirrar på varandra blir jag så trött på dem. Den äldre muckar ju verkligen gräl och den yngre tröttnar ju till slut :P

Usch jag är så dålig på att bli stor och farlig, jag är så mammig...min sambo är bättre på det där, haha. Men är bara att bita ihop och bli lite tuffare mot dem helt enkelt. Tänkte på precis efter bråk...då vill man ju kolla igenom eventuella sårskador, ska man vänta med det tills det lugnat sig? När man gör det direkt känns det som att hunden man kollar först är den vars parti man tar, och det kanske stärker den hunden så den tror att man stöttar den i fighten? Tankar om det?
    Om du inte blir stor (man får vara mammig, men stor måste du bli om du inte vill att bråken urartar) så kan de bli så att de fortsätter även då löptiden är över.
    Den äldre är jätteduktig som fostrar den yngre, men kan helt klart känna sig hotad.
    Men den äldre har mer eller mindre alltid rätt, flytta den yngre!
    Nu är det väl okej, men när din gamle är just gammal och din unghund är medelålders så kan den yngre skada gamlingen! Ofta är det att den äldre fostrar i början och så småningom så försöker den yngre ta sig högre!
    Även om det är din gamla som ryker på först så är det vääääldigt svårt att se vem som är boss! Jag hade 2 tikar (systrar) som rök ihop ibland samtidigt som de va "bästa vänner". Trodde heeeela tiden att det va den framåt, glada och matglada som var alfa, medan den andra va nervös, kinkig och gick som en räka majoriteten av tiden (hon va aldrig den som rök på först). Döm av min förvåning när jag studerade dom noga i en vecka och insåg att det va den fega som va alfa och att den rultiga va långt ner! OCH att det alltid va den "fega" som startade bråken med små små små fullständigt obetydliga blickar och lite lite lite speciell hållning där hon sänkte huvudet och liknande!
    I alla fall, att möta allt nu är ett måste!
    Önskar jag kunde ge dig en mer målande bild, jag har haft hundar i barnvagnen som barn och aldrig varit utan hund. Allt kommer så naturligt, jag kan liksom känna vad jag ska göra och så sker allt naturligt!

• EllinorE
    Isnogood skrev 2013-02-20 18:18:51 följande:
    JAg tycker att det var en jättebra beskrivning du kom med, och lätt att förstå, men kaske är det för att jag växt upp på samma sätt, alltid med hund..?

Jag håller med fullständigt här

Åh så bra! xD Gillar dina beskrivningar också, de är målande jämfört med mina! Visst är det så att hade vi stått bredvid dessa två tikar hade vi kunnat berättat exakt vad som hände, varför och hela köret? Man bara vet det i magen utan att tänka på det!
  • EllinorE
    shocktoyoursystem skrev 2013-02-20 22:13:26 följande:
    EllinorE & Isnogood, det är bara att komma hit och observera de små odjuren, bjuder på kaffe Flört Haha...skämt åsido. Har bara haft två hanhundar i familjen innan, var aldrig något gräl mellan dem...så är helt nytt för mig det här.

Fått många bra tips och idéer om vad det beror på och hur jag ska hantera det...ska försöka observera dem ordentligt nu och verkligen hålla koll på de små signalerna - hur de agerar innan de ryker ihop och i övrigt också. Så blir det lättare att fånga det i tid...och hoppas allt återgår till normalt sen med glada lekfulla keliga hundar utan bråk!

Tack för alla svar, ni är toppen Solig 
    shocktoyoursystem skrev 2013-02-20 22:30:12 följande:
    Damn, I played the wrong card. Har maassoor av te och övriga drycker, tralala Oskyldig 

Jag är en rätt nervös människa,tyvärr, det känner de av. Min sambo är stadig och de respekterar honom desto mer, jag förstår dem...haha. Jag måste helt enkelt tuffa till mig och inte låta nerverna komma fram så lätt - har samma problem med min häst, så får väl ta tag i det ordentligt nu så kanske saker fungerar bättre! Men ja, det är svårt att behålla lugnet när ens älskade hundar hänger i varandras strupar och låter helt hemskt...usch... 
    Har du någonsin spelat teater eller haft rollspel med din man ( ) så nyttja de kunskaperna i rollen du tar på dig när stämningen är tryckt där hemma! Detta fixar du!
    kram

Svar på tråden Två tikar som börjat bråka med varandra...vad göra?