Inlägg från: hammarhajen |Visa alla inlägg
  • hammarhajen

    Utvecklingssamtal under skoltid eller bör en lärare erbjuda sen eftermiddagstider/kvällstider?

    Utvecklingssamtalen ska läggas under lärarnas arbetstid. Precis som de allra flesta andra yrkeskategorier (tandläkare, BUP-personal, personal på allergimottagningar, BVC, sjukgymnast osv.) man möter med sitt barn lägger sina mottagningstider under ordinarie arbetstid.

    Dock har inte alla lärare exakt likadan arbetstid, precis som arbetstiderna för en optiker eller psykolog kan variera. Så en del lärare kan och vill erbjuda kvällstider, precis som en del läkare och tandläkare. Andra vill och kan erbjuda tidiga morgontider, före lektionerna. Andra kan bara erbjuda tider 8-16, eftersom det är så arbetstiden är fördelad.

    Jag tycker att det är alldeles riktigt att lärare lägger samtal under sin arbetstid. Men jag tycker samtidigt att den lärare som vill sitta ett par kvällar och har utrymme att göra så måste tillåtas att göra det. Allt kan inte vara prick lika för alla lärare och skolor. Har man exempelvis sina egna barn varannan vecka kanske det passar utmärkt att sitta till 18.30 varje kväll den vecka man inte har barnen, något som den som hämtar 16.30 varje dag inte har möjlighet till.

  • hammarhajen
    gamma skrev 2013-02-21 21:27:23 följande:
    VI har tyvärr dagtid, oftast mellan 8 och 16 under 2 dagar. Oftast kommer tiderna upp med 3 veckors varsel, VILKET ÄR ALLDELES FÖR KORT FRAMFÖRHÅLLNING. Jag är läkare och har då redan bokade patienter. För att komma på utvecklingssamtal behöver jag ta semester eller komp, och behöver då 2-3 månaders framförhållning. Hittills har vi löst det med att jag lyckats utverka extratider (7.30 respektive 18), men blir det krångel denna termin igen kommer jag att kräva samtal per telefon. Och det lär det bli, vi har inte fått tiderna än och det är snart mars.... Alla har inte kontorsjobb eller jobb där man lätt kan be någon ersätta ens frånvaro!!!!!

    Jag förstår att det är svårare för vissa yrkesgrupper att komma ifrån. Vi lärare kan ju inte heller bara ta ledigt en förmiddag om vi har lektioner och bara att lösa en sådan grej som att ringa på en telefontid kan vara en utmaning.

    Men framförhållning 2-3 månader? Av ren nyfikenhet undrar jag hur lång framförhållning du ger dina patienter? Får de också 2-3 månader på sig att planera för sina inbokade besök? 3 veckor som du skriver att skolan brukar ge tycker jag känns vanligt också från vården, men det kanske fungerar annorlunda där du jobbar?
  • hammarhajen
    gamma skrev 2013-02-23 21:33:45 följande:
    Några kommentarer:

    Självklart har jag försökt få reda på tiderna i förväg, men bara fått reda på vilken vecka det blir (ca en månad i förväg) , tiderna har sedan kommit upp 2-3 veckor innan. De senaste gångerna det tyvärr infallit på dagar då jag dels ansvarat för en hel utbildningsdag, dels haft stort ansvar på kliniken för att flera andra redan beviljats ledigt. Trots att jag då fått tid kl 8 har det varit omöjligt att gå på denna tid. Antagligen görs detaljplaneringen sent eftersom man (mycket bra iofs) har utvecklingssamtal med lärare + ansvarsperson på fritids samtidigt, och det är en knepig logistik att få till det 

    På mitt jobb har vi alltid flera månaders framförhållning i en slimmad organisation, privata ärenden såsom egna läkarbesök  förväntas man sköta på enstaka komplediga dagar. Pga samplaneringen med fritids enligt ovan har det varit svårt att få till utvecklingssamtalen sådana lediga dagar.

    Kvällsmottagning har vi på mitt jobb 3-4 gg/termin + en del kvällsmöten som i princip är obligatoriska. Arbetsgivaren har rätt att förlägga arbetstiden fram till kl 21, men i dessa fall får vi övertid, dvs jobbar enstaka 12-timmarsdagar. Detta för att vi har ett krav på oss att erbjuda god tillgänglighet för patienterna.

    Folktandvården hos oss har gott om morgon- och kvällstider, jag skall gå med dottern en kväll kl 18.15 om någon vecka.

    Er kvällsmottagning ger väl någon form av ersättning, som kompledigt? Det får inte alla lärare som sitter på kvällstid. På en del skolor kan man gå tidigt en dag om man jobbar kväll dagen efter, men alla skolor tillåter inte sådant.

    Övertid får man i princip aldrig betalt för i skolans värld. 
  • hammarhajen
    gamma skrev 2013-03-03 23:12:37 följande:
    Intressanta synpunkter.

    Både min man och jag är bägge uppvuxna i lärarfamiljer, och kommer väl håg att våra föräldrar under 70-80-tal ägade en kväll/termin åt föräldramöte och två kvällar åt utvecklingssamtal. Dessa kvällar blev väl inte så mycket förberedelse-/rättningsarbete gjort, något som annars tog någon timme/kväll + 5-6 timmar/helg. Eller ännu mer, arbetsveckorna blev i perioder 60-70 timmar...

    Om heltidsarbetande lärare skall jobba 45 timmar/vecka, och man pga konferenser och teamarbete inte längre lägger några av dessa timmar hemma, då måste ju arbetstiden vara 8-18 måndag-fredag. Då borde det ju gå att erbjuda utvecklingssamtalstider efter kl 16?
    Jodå, de flesta lägger timmar hemma/utanför arbetsplatsen även idag. Problemet är att man LAGT TILL möten, konferenser, teamarbete, dokumentation och elevvårt, UTAN att ta bort något. Lärare ska enligt avtal arbeta 35 timmar på arbetsplatsen (dvs vara där 37,5 h i veckan om man lägger till 30 minuters rast) och utöver det finns 10 timmar att förfoga fritt över. Problemet är att det arbetsplatsförlagda arbetet inte ryms inom de 35 timmarna. Sitter man på möten direkt efter lektionerna och ändå tills arbetstidens formella slut måste man ju stanna kvar om man ska hinna bedöma elevarbeten som inte går att ta hem, kopiera, ställa i ordning för morgondagens lektion, byta ett ord med specialpedagogen osv. Sådant är ju svårt att göra hemma. Många lärare arbetar alltså på skolan till 16-17-18 de flesta dagar, men inte "inom schemat" så att säga. Akut obetald övertid kanske man kan kalla det   Dvs inget man planerar med en månad i förväg men något som lik förbannat inträffar så fort det händer något man inte kunnat planera (barn som slåss, berättar om tråkliga hemförhållanden, sjuka kollegor,  barn som blir osams osv.)
  • hammarhajen
    LunaLunatic skrev 2013-03-03 23:20:16 följande:
    Jag misstänker att i de högre åldrarna skulle många föräldrar inte komma, om vi inte erbjöd kvällstider. Frågade faktiskt min mor nu ifall hon skulle tagit ledigt för utvecklingssamtal dagtid på högstadiet (pappa gick aldrig + att vi inte hade några alls på gymnasiet), och hon svarade nekande.

    Det är ju i så fall förfärligt sorgligt om föräldrar väljer att prioritera så och tänker att små barn kan man ta ledigt för men inte för stora... Säger mer om föräldrarnas ansvarskänsla och intresse för sina stora barn än för skolans flexibilitet tycker jag. Jag anser att det INTE är skolans uppgift att sopa mattan för föräldrar som inte har lust att ta ansvar. Kan man ta ledigt för att gå med sin 9-åring kan man ta ledigt för att gå med sin 15-åring.

    Kontentan blir ju faktiskt att lärare måste MINSKA på tiden med sina egna barn, för att underlätta för andra föräldrar att SLIPPA visa intresse för sina barn. Rimligt? Okej syn på vuxenansvar, barnsyn och föräldraskap? Det innebär också att 15-åringen måste se att mamma tar ledigt för att gå med 9-åriga småsyskonet, men att hon inte tar ledigt för att följa med till högstadiet. Inte konstigt att ungdomar mår allt sämre när vuxna visar att de är oviktiga.
  • hammarhajen
    Jemp skrev 2020-02-23 12:56:26 följande:

    Av ren nyfikenhet, en fråga till er som arbetar som lärare: har ni alltså såpass mycket tid under dagarna som inte är lektioner, att alla utvecklingssamtal går att ha under ordinarie arbetstid?

    Ingen värdering i det hela, men blev lite förvånad.


    Nej, den tiden finns inte vanligtvis.

    Men eftersom vår arbetstid inte räcker till löser många rektorer det så att annan personal på skolan kan täcka upp någon dag, så att läraren kan samla utvecklingssamtal till en heldag. T.ex. att en fritidspedagog tar klassen en hel dag, eller att lite äldre elever kan få sluta vid lunch några dagar. På en del skolor jobbar man med stora klasser och fler lärare, vi är t.ex tre lärare på 60 elever. Då kan vi inom arbetslaget ge varandra varsin heldag att ha samtal, självklart med konsekvensen att det blir tyngre dagar för de som är kvar i klassen. 
  • hammarhajen
    ami47 skrev 2020-02-23 08:52:53 följande:

    Grundskolan är obligatoriskt och detta betyder att vi som föräldrar måste lämna våra barn i skolan. Därför tycker jag att föräldrarna som jobbar hel tid eller studerar på hel tid ska kräva utvecklingssamtal på kvällar eller så får kommunen betala de timmar som en heltidsanställd förälder förlorar pga utvecklingssamtal.


    Ja, det är en konsekvens av att skaffa barn. De kostar pengar. De blir sjuka, de måste till tandläkare, det kan krävas en del möten i skolan, eller om det går så med socialtjänst, polis och BUP. Vi har en otroligt generös föräldraförsäkring och rätt till VAB med ersättning som täcker in mycket men inte riktigt allt - lite ekonomiskt och praktiskt ansvar får man själv ta också. 

    Skolan är obligatorisk, men det finns ingenting som kan tvinga en förälder att gå på samtal. Lärare och annan personal i skolan jobbar också heltid och har egna familjer och privatliv. Ofta kan man vara lite flexibel och lösa en del från skolans håll, men inte erbjuda skräddarsydda tider för alla föräldrar. 
Svar på tråden Utvecklingssamtal under skoltid eller bör en lärare erbjuda sen eftermiddagstider/kvällstider?