• Hjelm

Blir inte av med slem i halsen

Hej!

I ungefär två år har jag haft slem som bildats i halsen (det kan också eventuellt komma från näsan). Jag måste hosta och harkla för att det ska komma upp. Ibland är det ganska tunt, ibland riktigt tjockt. På morgonen är det ofta så tjockt att det nästan är i fast form, med halvstelnade "bitar" i. Då får jag ibland hosta så hårt att jag nästan får kräkreflexer för att det ska komma upp. Vissa dagar har jag mindre problem än andra, men det försvinner aldrig helt.

Jag tror att slemproblemet började i samband med att jag hade halsfluss senvintern 2011. Men efter att halsflusset och penicillinkuren var över försvann alltså aldrig slembildningen.

Det händer såklart att folk kommenterar mitt harklande och hostande och säger saker som "det lät som att du fick upp nåt skal eller nåt?", "hårboll?", "är du förkyld?" eller "du låter som en katt som spyr". Det är naturligtvis inte bara jobbigt och genant ur ett socialt perspektiv, att gå och harkla och hosta, utan är också ett hinder i mitt arbete då jag har ett jobb där jag använder rösten mycket. Det tar mycket av min livsglädje att behöva dras med det här, inte minst då min stora passion är att sjunga och motionera, men då jag gör detta känns det som att halsen blir ännu slemmigare och svullnare och utgör ett hinder när jag gör dessa aktiviteter..

Jag upplever också att jag har fått svårare att svälja, att jag måste  tugga maten mer, att halsen är "trängre" och att jag ibland faktiskt inte pratar lika obehindrat och oansträngt som tidigare.

Jag har under hela den här perioden besökt flera läkare som tittat i halsen och tagit prover, men detta har gett 0 resultat. Inga konstigheter syns varken med blotta ögat eller på provsvar. Har också provat massor av receptfria läkemedel som ska få bort slemhosta, men inget av detta har heller hjälpt ett dugg. Jag antar det kan bero på att jag faktiskt inte har "riktig" hosta - jag hostar och harklar ju självmant för att få loss det slem jag känner har bildats i halsen, inte för att jag egentligen har hosta.

Jag röker inte och är frisk i övrigt.

Jag har nästan glömt hur mitt liv var innan jag hade det såhär, och jag har också snart gett upp hoppet om att någonsin bli kvitt det. Men kanske finns det någon här som är/har varit i en liknande sits och kan förklara vad det är? Möjligen allergi av något slag?

Mycket tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Blir inte av med slem i halsen
  • radhe

Hej hjälm och andra intressant.

Fick slem och tjockt i halsen efter besök hon mina gamla föräldrar. nu andra natten ...en tydlig förändring ...brukar inte ha....men symptomen de samma som andra här.Tjock svullen känsla ock vitt slem som är svårt att få upp.... På båten hem hade jag så mycket slem att jag vaknade av det på natten. Drömde att jag fick dofta på en ört och det hjälpte ???? vad kan det vara???? . Följer med intresse länken här. Blir ju lite orolig att det kan vara sköldkörteln men hm tveksam. Skall ta lite bikarbonat i vatten nu och hoppas jag somnar. hoppas mer info kommer ...har hör att inom ajurveda detta men kommer intrvihåg botemedel eller diagnos ... allt gott ?

• radhe

Ok oskarrr tänderna bråkar lite just nu möjligen kopplat. Men också mycket stress och för mycket socker typ och bröd så skall försöka ta bort den nu från imorgon ...återkommer ????

• Bjanca

Hejsan!!

Jag har exakt samma problem som dig. Det bästa av allt jag fått utskrivet och testat är acetylcystein. Det gör inte att det försvinner. Men jag sover bättre utan att behöva hosta så mycket. Dett är en brustablett som jag tar vid behov, men alltid morgon och kväll. På morgonen efter att jag hostat upp det värsta återhämtar halsen sig snabbare då detta löser upp slemmet. Värsta för mig är att jag inte kan äta för matstrupen har genom detta blivit så trång. Ofta det fastna eller jag får kräkas upp det. Har tom svimmat vid ett par tillfällen. Om du hittat något nytt tips sen du skrev detta får du gärna höra av dig. Mvh Hanna

• wlr

Be om att få remiss till logoped. Logopeder är experter på bl.a. röst- och sväljproblematik och har en stor patientgrupp med liknande problem som beskrivs här.

• mjölkpaket

Här är en till med mycket besvärande slembildning! Mittt började för 4 år sedan, kom och gick - ibland kände jag ingenting alls - men ibland dök det upp o det fick mig att misstänka allergi av något slag. Gjorde allergitest både via Apotek (Apotekets allergikoll) och via läkare, men nada.... hade nästan hoppats på allergi bara för att få en förklaring! Åren gick, problemet förvärrades, och idag 4 år senare känner jag av slembildningen mer än jag inte gör det, så att säga. Extremt störande!! Klart och SEGT slem är det, ibland m lite vitt i, och min upplevelse är att det kommer från området bakom näsan (alltså inte nerifrån halsen). Känns som slemhinnan där producerar på tok för mkt slem.... Sökte iaf vård på nytt förra året, och fick då lämna näsprov (obehagligt!). En tunn "tops" som hämtar prov långt bak i näshålan, snurras där under ca 15 sek o även om det inte gjorde alls ont, hann jag bli rejält tårögd! Inte heller det provet visade nåt. (Men varför tar dom inte prov på själva slemmet, tänker jag...? På den där lilla pinnen som snurrades i "tomrummet" i näsan lär ju inte nåt slem ha fastnat iaf.) Så vad sjutton gör man nu? Det blir ett evigt "fräsande o harklande" som stör inte bara mig själv utan även omgivningen... Är så trött på detta nu! Den närmsta förklaringen jag själv hittat, är det som redan nämnts ovan i ett tidigare inlägg - kronisk svalgkatarr/kronisk faryngit. Det konstiga är att inte en enda läkare ens nämnt denna diagnos för mig?! Ska man behöva googla sig till en diagnos..? (För den stämmer in ganska bra, på hur jag har det!) Den sista läkaren jag var hos, hävdade att den absolut vanligaste orsaken till ökad slembildning är sura uppstötningar nattetid. Jovisst jag har haft lite magkatarr och så, men njä, läkaren satte mig på en lång kur Omeprazol mot detta. Hjälpte såklart inte det heller. Aghh!! Tips mottages tacksamt!! Mitt bästa tips är att googla på just kronisk svalgkatarr, om nån känner igen sig. Men tar gärna emot tips på hur en sådan kan lindras/botas!! Eller om ni har nån annan ide om vad detta kan va! Tack på förhand!

• molkosana

Hej, hoppas verkligen du har blivit av med dina plågor, annars kan jag kanske hjälpa dig med ett te jag har mot just slem i halsen. Hör av dig. Förresten har du provat: Finriv lite pepparrot och häll i lite pressad citron i pepparroten, tycker du det är starkt så späd med lite vatten. Detta dricker du sen alltihopa,efter en stund kommer du märka att det känns bättre. Värt att prova. Inget farligt eller skadligt. Hör gärna av dig om det blivit bra eller bättre. Kram molkosana.

• 95aaan

Har precis samma problem som alla här verkar ha, har haft det i 3 år nu, det började efter en förkylning.

slemmet brukar vara värst på morgon och kväll, får harkla tills man nästan spyr, brukar vara lite lugnare mitt på dagarna men slemmet bygger på om jag anstränger mig eller om jag äter något.

Jag har varit på VC och öron-näsa-hals, jag har röntgat slemmhinnor, tagit allergi tester, provat receptfria allergi tabletter, provat cortizon nässpray. Provat varenda hemmakur jag hittat, provat att ändra min kost.

Absolut INGENTING hjälper.

Jag har aldrig rökt, snusat, eller något annat. Är inte allergisk mot någonting vad jag vet.

Har idrottat och haft bra fysik från att jag var 5 år fram tills jag var 18 och det här började. Är 21 år nu.

Det enda förslag jag kan komma med till er andra är whiskey och honung, det är det som lindrat bäst för min del.

Jag har börjat ta MSM nu också, började för en vecka sedan, får se om det hjälper något, dock väldigt skeptisk, men jag kan ge vad som helst en chans vid det här laget.

Hör av mig här ifall det skulle hjälpa, någonting verkar det göra iallafall, har fått väldigt svullna lympfkörtlar vilket pekar på att kroppen bekämpar något.

Aja ha det bra, /Andreas

• Breakdance46

Hej på er alla.!!. har läst några av de som har skrivit om slem hosta .. har ett bra /toppenbra tips ! Som jag Jan ge er.

Alternativt medicin

En 1/2 tesked bikarbonat i 2 dl vatten. . Drick på en gång så fort som du har rört om ..

Lycka till! !

Mot slem hostan
  • lextex

Hej!!

Jag har samma problem som du och ni andrs. Det har nu gått 1,5 år för mig med slemhosta och ibland rinslem från näsa/bihåla? men jag lyckas inte bli kvitt problemet. Har det gått bort efter att du skrivit detta inlägget?

Finns det någon riktig diagnos??

Mvh Lars

• lucasso

jag har haft det här i 5 år! nu. jag tycker att det är svårt att prata ibland när man har slem i halsen. jag harklar mig hökt i de två första åren. sen lärde jag mig att harkla tyst men det är inte bra. försök och drick varm vatten, ingefära, och te. INGET SOCKER och mjölk.

Hoppas ni blir frisk nån gång.    Tack för ni läste.

Svar på tråden Blir inte av med slem i halsen