Blir inte av med slem i halsen
Hej!
I ungefär två år har jag haft slem som bildats i halsen (det kan också eventuellt komma från näsan). Jag måste hosta och harkla för att det ska komma upp. Ibland är det ganska tunt, ibland riktigt tjockt. På morgonen är det ofta så tjockt att det nästan är i fast form, med halvstelnade "bitar" i. Då får jag ibland hosta så hårt att jag nästan får kräkreflexer för att det ska komma upp. Vissa dagar har jag mindre problem än andra, men det försvinner aldrig helt.
Jag tror att slemproblemet började i samband med att jag hade halsfluss senvintern 2011. Men efter att halsflusset och penicillinkuren var över försvann alltså aldrig slembildningen.
Det händer såklart att folk kommenterar mitt harklande och hostande och säger saker som "det lät som att du fick upp nåt skal eller nåt?", "hårboll?", "är du förkyld?" eller "du låter som en katt som spyr". Det är naturligtvis inte bara jobbigt och genant ur ett socialt perspektiv, att gå och harkla och hosta, utan är också ett hinder i mitt arbete då jag har ett jobb där jag använder rösten mycket. Det tar mycket av min livsglädje att behöva dras med det här, inte minst då min stora passion är att sjunga och motionera, men då jag gör detta känns det som att halsen blir ännu slemmigare och svullnare och utgör ett hinder när jag gör dessa aktiviteter..
Jag upplever också att jag har fått svårare att svälja, att jag måste tugga maten mer, att halsen är "trängre" och att jag ibland faktiskt inte pratar lika obehindrat och oansträngt som tidigare.
Jag har under hela den här perioden besökt flera läkare som tittat i halsen och tagit prover, men detta har gett 0 resultat. Inga konstigheter syns varken med blotta ögat eller på provsvar. Har också provat massor av receptfria läkemedel som ska få bort slemhosta, men inget av detta har heller hjälpt ett dugg. Jag antar det kan bero på att jag faktiskt inte har "riktig" hosta - jag hostar och harklar ju självmant för att få loss det slem jag känner har bildats i halsen, inte för att jag egentligen har hosta.
Jag röker inte och är frisk i övrigt.
Jag har nästan glömt hur mitt liv var innan jag hade det såhär, och jag har också snart gett upp hoppet om att någonsin bli kvitt det. Men kanske finns det någon här som är/har varit i en liknande sits och kan förklara vad det är? Möjligen allergi av något slag?
Mycket tacksam för alla svar!