• Piela

Kenya med syskon?

Hej
    Jag har iofs bara ett barn, Men vi har adopterat i Kenya och bodde 7 månader i Nairobi. Jag och maken tycker att den absolut bästa behållningen med den långa vistelsetiden var just familjetiden. Vi njöt av att ha all tid i värden för varandra. Allt det andra var bara bonus. Men att vara två föräldralediga samtidigt under lång tid var en fantastisk upplevelse. Vi har delat vårt barns första tid med oss och planerar just nu att göra det igen för syskon.

Det är många som adopterar syskon från Kenya. Alla gör olika. Vissa har äldsta barnen på Svenska skolan (dagis/ skola) och andra har äldre syskonet hemma tillsammans med det nyfådda. Det kan vara värt att tänka på att barnen som förmedlas från kenya numera alltid är över ett år gamla. Nästan alla syskonadoptanter hittar på  mycket med hela familjen. De flesta av oss som adopterat har rest en hel del och gjort utflykter med ett eller fler barn. Det är en nödvändig del av den långa och ibland långtråkiga processen att få lite omväxling och se något annat än de bekanta kvarteren och den egna gården med murar runt.

Om ni är intresserade av Kenya kan ni även söka medlemsskap på Kenyalistan. Den är en sluten Yahoo-grupp  för oss som ska adoptera eller redan har  gjort det. Det är bara att googla Kenyalistan och ansöka om medlemsskap. Där kan du fråga och där finns mycket erfarenhet.

Jag kan bara rekommendera Kenya som adoptionsland. Lycka till!

Svar på tråden Kenya med syskon?