• Pandamamma79

Snart hemma med två barn.

Hej. Undrar vad ni föräldrar gör när ni är hemma på heltid med era barn under följande förhållande? Eller om någon har tips. Jag har en flicka på 2 år som ska vara hemma till efter sommaren. Får förskoleplats i augusti. Själv är jag gravid och det är dags om några veckor. Jag skulle kunna göra hur mycket roligt som helst med min dotter om det inte var för foglossning, tyngden som gör att benen värker, sammandragningar som känns obehagliga, ork som jag har lite av. Sen när bebisen kommer så vill inte jag hänga på öppna förskolan de första månaderna, för mycket baciller...

• Svar på tråden Snart hemma med två barn.
  • Flickan och kråkan

Skaffa sjal till minsta så kan ni göra mycket av det du skulle gjort med enbart storasyster om hon varit enda barnet.  En jättestor madrass är bra att ha hemma också där man kan bosätta sig när man är inne. Man kan amma och ha minstingen liggandes i knä eller bredvid en samtidigt som man leker med stora. Sedan kommer ju våren snart. Var ute . Behövs inget revolutionerande påhittigt. Det är kul att bara vara ute. Sätt er i en sandlåda eller i en glänta i skogen. Innan liten kommer så får ni väl pyssla inne, lite mer stillsamt .

Jag har 16 månader mellan mina första pojkar. Hade dem båda hemma tillsammans tills äldsta hade passerat 3 år. 

• hannis

Promenera till olika lekparker. Ta med fika/mellis.

Picnic i skogen. Plocka blommor/pinnar/kottar. Tag med hem och gör fina konstverk.

Besök en 4H gård och klappa djuren.

• Pandamamma79

Tack för era tips.

Det är sant att snart är våren här och då kommer det att kännas mer lättsamt att komma ut.
    Sen har jag så svårt att röra mig nu så att jag har svårt att se att det kommer förändras sen. Dock försvinner ju detta efter bebis kommit ut.

Ja, sjal är jag nyfiken på. Vi har en babybjörn fast den får jag så ont av...kan inte bära så mycket för jag har problem med axlar och nacke. En sjal ska ju vara mer hälsosam för ryggen. Det ska jag prova.

Vår dotter är en rymmare som gör att det blir svårt att röra sig alldeles för fritt. Fast det är klart...har jag lillan i sjal så blir det nog lättare att springa efter  

• älskarlivet81

Jag väntar andra barnet inom kort. Vår dotter blir dock 3 i sommar och går på förskola, så hon kommer gå 15 timmar. När hon är hemma kommer vi nog besöka vänner, gå till lekplatser, säkert också till kyrkans verksamhet och gå på sångstunder och så. Kanske ävne gå till biblioteket och lite sagostunder etc. Vi har köpt en Manduca bärsele så jag kommer nog bära bebis en hel del för att få händerna fria.

• Run to the hills

Exakt så hade jag det! Foglossning (krävdes kryckor) och en pigg storasyster på 2,5 år. Var hemma med henne en månad innan förlossning. Sedan tre månader med två barn efter förlossning (men då var det semester så jag hade mycket hjälp). Vill bara säga att det är okej att se en helvetes massa på film och tv! Annars kan ni pyssla mycket inne - trolldeg, fingerfärg, pluppa, pärla etc.

En sak vi gör nu när lilla är lite större är att vi hälsar på folk på deras jobb. Gärna i samband med lunch eller fikarast. Pappan, mor- och farföräldrar, min syrra. De flesta arbetsplatser är fulla med folk som tycker att det är kul när det dyker upp lite ungar :)

• tilj75

Foglossning och äldre barn är ingen höjdare, vad tycker dottern om att göra? Gillar hon att bada badkar? Har ni inget badkar så plocka fram babybaljan, får plats i duschkabinen, mycket skum och mycket leksaker, kökssaker är poppis. Du kan sitta på toastolen eller i en skönare stol utanför dörren.
    Gillar hon playdoh? Lätt att göra och kan roa länge, man behöver inga speciella leksaker utan kan använda kökssaker där också, smörkniv, kakformar, vitlökspress. Eller trolldeg som man kan torka och sedan måla.
    Rita, måla, pyssla med pärlor. Mina killar satt häromdagen och gjorde "godishalsband" av cheerios som de sen knaprade i sig framför en film.
    Pärlor med stora hål kan man trä på grillpinnar och göra fina blompinnar av.
    Visst är det nyttigt för barn att vara ute men ibland så måste man helt enkelt tänka på att man ska orka med dagen. Vet hur det känns när en treminuterspromenad kan få kroppen att däcka resten av dagen. Inge kul.
    Hoppas några av tipsen passar dottern, lycka till.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • Pandamamma79

Oj kryckor...det slipper jag i alla fall! Mellan varven så kollar vi en del på film, mycket disney på youtube. Jag försöker så smått att pyssla lite med henne hemma. Hon vill inte göra något själv vilket hon inte behöver för att jag tycker det är roligt att sitta med pärlor etc. Dock kan det ju vara skönt ifall hon faktiskt lär sig att sitta lite för sig själv och pyssla. Det går mer och mer. Ska kolla upp den där Manduca.

Upptäckte senast igår att hon tycker att det är roligt att duscha. Vi har inget badkar dit vi flyttat. ...
    Trolldeg var längesedan jag gjorde...det ska jag prova

Jag hoppas verkligen att jag kan hitta en bärsjal/bärsele som passar min onda kropp.

Absolut mycket lekparker till våren. Hade gärna gjort det nu men kroppen säger ifrån. Måste ju springa efter henne konstant.

Ska kolla upp vad kyrkan gör också. Sångstunder är ju guld värda!!

Åh, att ha släktingar nära skulle jag vilja ha! Våra bor ca 2 timmar härifrån.  Lucky you!!
    Har mycket vänner med barn. De flesta kommer nog komma hit då och då. Fast många har börjat jobba, andra har minibebisar och vill inte gå ut än , andra har barn på förskola hela dagarna. Vi har flyttat en bit utanför stan så...ja, det blir som det blir, vi är inte lika tillgängliga längre.

Tack igen för fler tips. 

• Flickan och kråkan
    Pandamamma79 skrev 2013-02-20 09:16:45 följande:
    Tack för era tips.

Det är sant att snart är våren här och då kommer det att kännas mer lättsamt att komma ut.
    Sen har jag så svårt att röra mig nu så att jag har svårt att se att det kommer förändras sen. Dock försvinner ju detta efter bebis kommit ut.

Ja, sjal är jag nyfiken på. Vi har en babybjörn fast den får jag så ont av...kan inte bära så mycket för jag har problem med axlar och nacke. En sjal ska ju vara mer hälsosam för ryggen. Det ska jag prova.

Vår dotter är en rymmare som gör att det blir svårt att röra sig alldeles för fritt. Fast det är klart...har jag lillan i sjal så blir det nog lättare att springa efter  

Sjal är suveränt. Tror inte att jag hade överlevt utan det med två täta barn. Känner man sig inte bekväm med just sjal så finns ju ergonomisk bärsele - inte babybjörn. Ont ska man inte ha. Jag kan utan problem fortfarande bära både 5-åring och snart 4-åring i såväl bärsele som sjal utan att få ont. Men det behövs ju inte eftersom de är så stora och inte vill längre. Jo, lilla ibland om han mår dåligt eller är jättetrött.

Och ja, det är fantastiskt skönt att vara helt rörlig, men ändå bara hålla koll på ett barn som far iväg till fots. Skönt när de är äldre också.....att ha 1,5-åring stadigt på ryggen där man vet var han är och så springa och jaga rymmande 3-åring .  
Svar på tråden Snart hemma med två barn.