sticksNstones skrev 2013-03-02 08:34:39 följande:
Jag hoppas att alla forstar att den sk. "skall-teorin" ar valdigt hemmasnickrad och enda "bevisningen " som gar att finna ligger pa olika mamma-bebissidor. Den bygger pa den faktiska teorin som anvands inom forensics dar konet pa offret kan bestammas pa dom typisk manliga eller kvinnliga dragen i skallen och backenet.
Dom har dragen som skiljer manligt fran kvinnligt utvecklas forst i puberteten och finns alltsa inte att se hos foster, bebisar eller sma barn.
Prova sjalv, kla en nyfodd i konsneutralt och lat folk gissa pa konet.
Jag tror faktiskt att alla förstår att det är gissningar, då både du och jag påpekat det några gånger, samt att det står i rubriken.
Och är det inte så att skallens form inte är fullt utvecklad tills man når puberteten plus minus några år, men en del är utvecklat men många av dom "stora" karaktärsdragen finns inte där ännu, som är mer tillförlitliga. Det är vad jag har hittat i vetenskapliga artiklar och inte på "mammaforum". Och även vuxna skallar är svårt att garantera, utan det finns ju alltid en viss felmarginal. Hade gärna länkat källor på det jag läst men har aldrig tänkt på att spara.
Och nej såklart det inte går att se skillnad på en baby, är inte ens säkert på att man ser skillnad på en man och en kvinna i vuxen ålder med samma förutsättningar så som skäggväxt osv.