Madde87 skrev 2013-02-19 10:44:49 följande:
Stämmer det, att om man ser på en flicka på ultraljud så ser man tre streck? Kan man endast se dessa streck underifrån eller går det från sidan också?
Blygdlapparna bildar tre streck nar man tittar underifran, ja. Fran sidan ser man det inte, precis som konet pa en vuxen kvinna.
xxMollyxx skrev 2013-02-19 11:12:15 följande:
Menar du att inte "nubben" är med på någon av alla dessa bilder,(de du kollat) eller tror du inte att den teorin är gångbar utan att det krävs en senare bild på själva könet underifrån?
Tack Jagärglad för din gissning! Om ca 15 v får vi veta jag är bara lite otålig, men ville ändå inte kolla kön på rul för vi vill ha överraskningen kvar. Mysigt med lite spekulationer dock!
Jag arbetar med diagnostisk UL och har darmed valdigt lite tid att sitta och konsbestamma foster dar konsdelarna knappt utvecklats. Jag ar medveten om sjalva teorin men agnar ingen tid at det i dagliga arbetet. For konsbestamning vill jag ha utvecklade organ, jag ar inte sa mycket for gissningar (man far ju ratt i 50% av fallen hur man an gor...).
Nattafnatta skrev 2013-02-19 11:13:10 följande:
Har du hört talans om den här skall-teorin?
Jag har tidigare läst om den på ett par utländska sidor, men förstår mig inte riktigt på den.. Vissa menar att man kan se det på pannans form, andra på hela skallens form, om den är rund eller mer oval.
Det finns en hel del teorier kring kon och foster. Men eftersom jag inte ser skillnad pa en nyfodd pojke och en nyfodd flicka genom att titta pa huvudet tror jag inte att den teorin ar gangbar pa ofodda barn heller...
jagärglad skrev 2013-02-19 12:25:19 följande:
StickN: får man en bra bild i vecka 12-14 så kan man med ganska stor procent se könet, tycker det är rätt stor skillnad mellan dom olika könen just då, om man får en bra bild vill säga. Jag kan lägga in en typisk flicka och en typisk pojke om du vill se. Däremot dessa bilder som alla har skickat kan man inte se någon tydlig skillnad då dom som gör ul här i Sverige ej är ute efter att få med könet på bild, som i tex USA där det mer är av en affärsidé. Men på dom bilder jag har fått se här, nej ingen tydlig skillnad men jag tager vad jag haver och gissar mer för skojskull!
Jag jobbar med UL och gor KUB, RUL, TUL etc dagligen. Mot v.14 kan man konsbestamma en pojke i manga fall men eftersom jag inte kor med gissningar ger jag inga besked sapass tidigt.
Varifran far du dina siffror "ganska stor procent", da det ar verkligen inte vad jag ser pa jobbet varje dag. Snarare en ratt liten andel dar man kan gora relativt sakra gissningar, resten ar det inte ens vart att forsoka.
Men ja, du har ratt i att det hela med UL ar storre utanfor Sverige.