Inlägg från: Madde87 |Visa alla inlägg
  • Madde87

Får jag gissa könet på bebisar? :) Måste ha ul-bilder från v 12-14 ca!

Vad är skallteorin som du utgår ifrån? Aldrig hört det tidigare, skulle det  vara någon skillnad på pojk och flick skallar?

• Madde87

Jahaa, vad intressant. Aldrig hört talas om tidigare, det jag hört innan är att med tjejer kan man se tre streck och med killar ser man tydligt pung/snopp. 
    Är skallteorin något som barnmorskan också kollar efter när man gör könsultraljud bortsett från könet då? 

• Madde87

Jag tycker sånt är så intressant. Verkar mysigt att vara barnmorska och göra dessa ultraljud med föräldrar som är så förväntansfulla, och att dom vet hur dom kan se kön och liknande. 

• Madde87

Man måste ju först utbilda sig till sjuksköterska och sen utbilda sig vidare till barnmorska, lite långsökt kanske när man bara är intresserad utav ultraljud och sånt. 
    När är du beräknad och vet du vad du ska få? 

• Madde87
    jagärglad skrev 2013-02-17 12:15:37 följande:
    Jo väldigt långsökt!

Jag ska ha i aug nångång, har ej fått datum. Ska med 80 % säkerhet ha en pojke :) Har en lite tidigt tagen potty shot, men skulle förvåna mig om bebisen har en sådan svullen klitoris ;)
    Vad kul, grattis =)
    När har du RUL och ska du ta reda på könet, även om du vet vad det är.  
  • Madde87
    jagärglad skrev 2013-02-17 12:29:23 följande:
    Tack! Jo det ska jag, eller annars kan jag nog inte titta i huvudtaget :P Men jag behöver nog inte fråga utan, bara be om vinklar :) Har rul den 4e :)
    Lycka till!
    Du gissade pojke utifrån skallteorin på min bild, brukar du ha rätt när du gissaR? 
  • Madde87
    jagärglad skrev 2013-02-17 12:46:05 följande:
    Jag var tvungen att kolla igen, och på just den bilden du har lagt upp så är det väldigt mycket pojke, men den bilden är det ända jag har att gå på, och skallbenet är inte jätteskarpt tyvärr. Men sen var du i vecka 19 där va? Och jag ser något som sticker ut som skulle kunna vara en antydan till en snopp, men det kan vara en skugga eller något annat. 

Lycka till själv på förlossningen! Är det första?

Jag har gissat lite rätt här i tråden, och den jag gissade först på var bara klantigt av mig :P Och på min förstfödda stämde det jättebra på :) Men då fick vi en riktigt bra bild också :) Sen har jag inte haft möjlighet att gissa på så många andra, brukar gissa på bloggar och folk som skriver här. Men har ingen aning om jag har rätt eftersom dom inte är födda än :P Jag 
     Det ska bli intressant och se vad det blir, jag är verkligen sjukt nyfiken och längtar. 
    Ja det är första barnet, så allt är extra spännande :=)
    Jag får återkomma när barnet är fött sen och tala om vad det blev för något, det är ju som sagt inte långt kvar. Den kanske till och med kommer titta ut tidigare än beräknat, man vet aldrig.  
  • Madde87
    sticksNstones skrev 2013-02-18 12:07:30 följande:
    Orsaken till att du inte ser penis+ pung pa denna bild ar helt enkelt for att fostret ar vridet pa bilden. Konsdelarna ar inte med pa bild. Ungefar som att ta en bild pa ena handen och saga att det ar en flicka for att man inte ser pungen. Hur ser du att fostret "ror pa sig"? Det funkar inte sa med ultraljud, det ar baserat pa ljudvagor som beroende pa yta dom traffar antingen reflekteras direkt tillbaka eller via en annan yta. Det ar valdigt tydligt nar rorelse syns pa UL bild. Den oskarpan finns inte pa nagon av dom bilderna du sager ar otydliga pga bebisen rorelse.

Jobbar du med Ultraljud? eller är bara duktig på att tyda ultraljudsbilder?
  • Madde87
    sticksNstones skrev 2013-02-19 09:15:04 följande:
    Jobbar med det.
    Kan du se då vad det är för kön på alla dessa ultraljudsbilder som ligger uppe?
  • Madde87
    sticksNstones skrev 2013-02-19 10:41:39 följande:
    Nej. Tror inte konet ar med pa bild pa nagot av dom (har inte nargranskat alla). Sa det ar verkligen 50/50 gissningar.
    Stämmer det, att om man ser på en flicka på ultraljud så ser man tre streck? Kan man endast se dessa streck underifrån eller går det från sidan också? 

• Madde87
    sticksNstones skrev 2013-02-19 13:33:01 följande:
    Blygdlapparna bildar tre streck nar man tittar underifran, ja. Fran sidan ser man det inte, precis som konet pa en vuxen kvinna.
    Jag arbetar med diagnostisk UL och har darmed valdigt lite tid att sitta och konsbestamma foster dar konsdelarna knappt utvecklats. Jag ar medveten om sjalva teorin men agnar ingen tid at det i dagliga arbetet. For konsbestamning vill jag ha utvecklade organ, jag ar inte sa mycket for gissningar (man far ju ratt i 50% av fallen hur man an gor...).
    Det finns en hel del teorier kring kon och foster. Men eftersom jag inte ser skillnad pa en nyfodd pojke och en nyfodd flicka genom att titta pa huvudet tror jag inte att den teorin ar gangbar pa ofodda barn heller...

Jag jobbar med UL och gor KUB, RUL, TUL etc dagligen. Mot v.14 kan man konsbestamma en pojke i manga fall men eftersom jag inte kor med gissningar ger jag inga besked sapass tidigt.

Varifran far du dina siffror "ganska stor procent", da det ar verkligen inte vad jag ser pa jobbet varje dag. Snarare en ratt liten andel dar man kan gora relativt sakra gissningar, resten ar det inte ens vart att forsoka.

Men ja, du har ratt i att det hela med UL ar storre utanfor Sverige.

Jag menar om bebisen har benen uppe, kan man då se könet från sidan?
  • Madde87
    sticksNstones skrev 2013-02-20 09:35:26 följande:
    ULar tvadimensionellt och bilden du ser ar en "skiva" av fostret. Du kan se konet fran sidan om "skivan" ar tagen pa ratt stalle och inkluderar fostrets konsdelar.

Artiklarna du namnt har klassas som vetenskapliga kallor, sa dom ar varda att lasa.
    Varför gissar inte du kön om du är utbildad inom det? 
  • Madde87
    bakeababy skrev 2013-02-21 10:58:45 följande:
    Ngn som vill gissa på mina bilder nr 204 :) Som sagt, den sista bilden ska man kunna se könet på enligt min BM. Runpan underifrån, benen ser man ej på bilden...
    Jag kan inte så mycket om ultraljudsbilder, men skulle jag gissa på din bild så skulle jag gissa på flicka, det på grund utav bilden underifrån där jag tycker mig se tre streck. 
  • Madde87

Du gissade solklar kille på min bild utifrån skallteorin. Min bild är från v.19 kan man utgå från skallteorin så sent också?

• Madde87
    jashrinah skrev 2013-02-22 12:57:56 följande:
    vad är skallteorin förnått ? :) 
    Man kan tydligen se en skillnad på pojkars skalle och på flickors. Jag vet inte hur man kollar, men vissa kan se sånt, man utgår från nån skallteori
  • Madde87
    jagärglad skrev 2013-02-22 13:30:47 följande:
    Ja du man ser ju inte så mycket, men jag gissar ändå kille :) Grattis, och lycka till på rul, har också den 4e :D
    Du gissade solklar kille på min bild utifrån skallteorin. Min bild är från v.19 kan man utgå från skallteorin så sent också?
  • Madde87
    jagärglad skrev 2013-02-22 13:44:58 följande:
    Tror det blir tydligare och tydligare, eftersom man kan se vad människan har haft för kön om man gräver upp ett huvud i en grav tex. Ju mer utvecklad desto lättare tänker jag. Men sen är det ju så att man kanske inte kan avgöra sådant på ett ul-kort direkt. Utan det är gissningar av mig hur jag tolkat bilden :) Behöver ju inte alls stämma kan jag säga :)Du 
    Du verkar ändå rätt duktig på att gissa. Så nått rätt gör du :)
Svar på tråden Får jag gissa könet på bebisar? :) Måste ha ul-bilder från v 12-14 ca!