• Primrose

Hur lång, gammal och mycket väger du?

Jag tycker att din vikt låter helt normal för en så ung tjej, du är säkert smal i de flestas ögon, men inte mager.
    Kroppen har, på något sätt, inte riktigt "satt" sig ännu och man kan därför inte jämföra med hur mycket en kvinna i 35-årsåldern väger. Och så har man ofta inte så mycket muskelmassa heller (utom de unga tjejer som tränar mycket i någon "tyngre" sport, dvs ej gymnastik etc., för de väger, jämförelsevis mycket).

TS: du väger absolut inte för mycket för din längd, jag tror att du ser helt normal ut. Det är inte nyttigt att väga FÖR litet, speciellt inte i nyfertil ålder.

• Primrose

Tingeling: du ska nog kolla upp att det inte finns någon bakomliggande hormonrubbning.
    Annars: min pappa var väldigt smal som ung 182 cm och 56kg, när han var i sena 20-årsåldern). Han började sedan styrketräna samt har alltid sedan dess druckit dagliga proteindrinkar (samt förr en massa råa äggulor, nuförtiden är det kokta äggvitor i stället). Han har därmed, "biffat" upp sig litet.
    Extra tillskott skulle m a i kunna vara något för fig i nuläget. Och konditinsträna inte överdrivet.

• Primrose

Jag hävdar fortfarande att det är stor skillnad på hur man ser ut i kroppen när man är 17 år och när man är 37 år, med samma vikt.  Sedan beror det ju på om man tränar eller inte o s v.

Jag tror inte att TS är mager. Utan ser säkert helt normal ut.

När jag var 17 år vägde jag kanske knappt 50kg, skulle jag tro, och är 165cm lång. Jag hade vuxit klart när jag var 12 år och jag minns att jag, när jag var 13 år vägde c:a 45kg och så blev jag sjuk och gick ner till 41kg - då var jag väldigt smal, men fortfarande inte sjukt mager. Om jag skulle väga något liknande idag, vid 48 år, så skulle jag ligga på sjukhus, tror jag.
    När jag började träna regelbundet, för 20 år sedan, då gjorde jag det för att jag tyckte att jag började bli litet "degig" och vägde kanske 53kg eller så. Jag kommer fortfarande ihåg när jag ställde mig på vågen igen ett par år senare och vägde mer än jag någonsin gjort (c:a 57kg), och var ändå smalare än när jag precis började träna. När jag har varit som mest vältränad och trimmad har jag vägt mellan 60-63kg. Och nu, vid 48 år, och med en viktuppgång (och muskelnedgång) efter att jag fick barn för 4 år sedan fightas jag för att komma ner till c:a 65kg - och kommer då att vara ganska nöjd med det. Jag tränar fortfarande. Men skulle jag gå ner till drygt 50 kilo skulle jag inte se klok ut! Och hade jag vägt 60kg som 17-åring hade jag varit en mullig tjej.

Svar på tråden Hur lång, gammal och mycket väger du?