• MeNoLike

Hur kan jag "lära mig" att tycka om vin?

Någon som har några tips?
    Har hört att man kan blanda med sockerdricka? 
    Vilket vin är lättast att lära sig dricka, rött, vitt? Något spec vin att rekommendera?  

• Svar på tråden Hur kan jag "lära mig" att tycka om vin?
  • sär skriven

Prova "varm & kall" från systemet. Mycket svagt vin som smakar... äppelpaj! Kostar 39 spänn tror jag.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • LunaLunatic
    sär skriven skrev 2013-02-15 14:34:15 följande:
    Prova "varm & kall" från systemet. Mycket svagt vin som smakar... äppelpaj! Kostar 39 spänn tror jag.
    Den tänkte jag inte ens på att nämna. Supergod!
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Fia 28
    LunaLunatic skrev 2013-02-15 14:26:25 följande:
    Folk skrattar när man beställer cola / säger "du lär dig nog när du blir vuxen" (jag är 30).
    Jag fyller snart 30 och har inte heller lärt mej gilla vin ännu. Det smakar för jävligt och förstör ju bara den goda smaken av maten! Varför betala dyra pengar för god mat och förstöra det med vin liksom?
  • irriducbili
    MeNoLike skrev 2013-02-15 14:31:14 följande:
    jag är också 30. dricker varken vin, kaffe eller the. får också alltid höra: du kanske blir vuxen snart du också

Samma här, jag e 37 så man börjar vänja sig
    As a child I could walk on the ceiling
  • Linaaa87

Ja lärde mig dricka vin för typ 1,5 år sen ( e 26 i år), kan dock fortfarande bara dricka vita ganska söta, fruktiga viner. Ja började med finrum riesling o black tower, riesling e absolut de som e mest lättdrucket. Roseviner e också faktiskt något ja kan dricka nu ( de söta fruktiga så förstås)

• Coccolina

Hmm jag dricker vin sisådär ibland.... föredrar läsk till maten dock...
    Ett vin som för mig alltid funkar är ett sött Lambrusco rött bubbligt italienskt vin:-P MUUUUMS Dessutom ganska så svagt!

Men annars... Du måste inte dricka vin. Om du känner dig pressad att gilla det så känner jag att något är fel. Det är liksom helt ok att INTE dricka vin!! Om man sedan föredrar cider, öl eller alkoholfritt är skitsamma  Drick det som är gott helt enkelt!!   

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Jovial73

Följande 5-stegsmodell kanske kan funka för dig

1. Skriv ner varför du inte tycker om vin och hur det begränsar dig i olika sammanhang

2. Skriv ner vad du kan göra kan göra för att lära dig tycka om vin och lägg upp ett veckoprogram för olika övningar

3. Skriv ner vad du vinner på att lära dig tycka om vin och vad du tror händer om du övervinner ditt ogillande

4. Börja öva och för anteckningar om hur du och din kropp reagerar

5. Öva, öva och åter öva. Upprepa övningarna tills du känner att du inte längre känner obehag av att dricka ett glas vin.

Om inte detta hjälper kan du antingen söka professionell hjälp eller helt enkelt bara acceptera att du inte är en vindrickare.

Själv föredrar jag att dricka öl och har väl egentligen aldrig varit särskilt förtjust i vin. Men, det är något som jag numera har lärt mig leva med trots alla gliringar, spydigheter och pikar man får i olika sociala sammanhang.

Lycka till TS Solig

Svar på tråden Hur kan jag "lära mig" att tycka om vin?