Jag vill donera ägg
Hej!
Jag är 24 år och har länge tänkt på att donera ägg. Jag skulle därför vara tacksam för så mycket information som möjligt om detta.
Någon här på familjeliv som har donerat ägg och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Någon här på familjeliv som blivit förälder tack vare äggdonation och kan berätta sin historia?
Vilka krav ställs på donatorns ålder och hälsa?
Kan man få ekonomisk ersättning för att man donerar ägg (OBS - detta är sekundärt. Jag är intresserad av det oavsett, men är förstås bra att känna till)
Finns det risker med att donera ägg? Hälsorisker, risker för att man själv skulle bli mindre fertil etc.
Har det eventuella barnet rätt att kräva en relation eller försörjningsstöd etc? Jag är nämligen inte intresserad av att bli förälder till några andra barn än de jag eventuellt själv väljer att föda och uppfostra tillsammans med min partner. Däremot vill jag gärna hjälpa barnlösa att bli föräldrar om jag kan, men det ska då helt och hållet bli deras barn, inte mitt. Kan dock absolut tänka mig att träffa barnet någon gång, om han eller hon är nyfiken på sina "rötter", så att säga, eller har frågor.
Jag är naturligtvis medveten om att detta är ett stort och känslomässigt krävande ämne för många, och att det kanske inte är många som är lämpliga äggdonatorer. Men jag vill inte ha några moraliserande kommentarer tack, utan bara generell information som jag kan ta till mig innan jag för ett eventuellt beslut vidare.
Många tack på förhand!