Denna 327 skrev 2013-02-14 21:51:34 följande:
Hade en hemsk första förlossning med epidural som slutade fungera helt plötsligt. Lustgasen slutade fungera i och med att jag inte orkade hålla den för munnen under värkarna. Jag fick också en shpinterruptur och kan därför få kejsarsnitt men är inte så pigg på att inte kunna hålla min ett-åring på tre månader (har för mig att de säger 3 månader men kan ha fel). Några tips?
Jag får en känsla av att du behöver något mer än fungerade lustgas för att få en bättre upplevelse av förlossningen den här gången. Om du hittar ett sätt att hantera det som händer behöver du inte bli så trött att du inte kan hålla lustgasen. Några idéer från mig är att läsa Föda utan rädsla av Susanna Heli eller kanske kontakta en doula för att se om det skulle passa er. Nu sitter jag med mobilen så kan inte länka, men det finns en tråd om Dyktekniken där du kan få jättebra tips för att öka chanserna till att få en fin upplevelse.
För att få en fin upplevelse av förlossningen är stödet den enskilt viktigaste faktorn och bra stöd gör förlossningen kortare samt minskar risken för kejsarsnitt och gör att behovet av epidural minskar rejält. Så se till att den du har med dig vet hur den kan stötta, det är inte alltid så självklart hur man kan göra.