• Denna 327

Får lustgasen fortfarande effekt ifall man binder fast den över munnen?

Hade en hemsk första förlossning med epidural som slutade fungera helt plötsligt. Lustgasen slutade fungera i och med att jag inte orkade hålla den för munnen under värkarna. Jag fick också en shpinterruptur och kan därför få kejsarsnitt men är inte så pigg på att inte kunna hålla min ett-åring på tre månader (har för mig att de säger 3 månader men kan ha fel). Några tips?

• Svar på tråden Får lustgasen fortfarande effekt ifall man binder fast den över munnen?
  • jashrinah

för att få bästa effekt av lustgasen så måste man göra uppbrott och andas frisk luft med , annars blir man enbart illamående. 
    be din bm förklara ordentligt hur du ska göra med lustgasen !  

• Denna 327
    jashrinah skrev 2013-02-14 22:16:14 följande:
    för att få bästa effekt av lustgasen så måste man göra uppbrott och andas frisk luft med , annars blir man enbart illamående. 
    be din bm förklara ordentligt hur du ska göra med lustgasen !  
    Hon gjorde det och innan de riktigt kraftfulla värkarna kom igång så fungerade det jättebra men sedan? Nä...
  • jEnNiK

Har inget svar ang lustgasen. Men, har gjort snitt med två barn, och efter andra kunde jag bära min 3,5-åring. (efter första hade jag ju bara honom så har inget att jämföra med) De säger att första veckan/första 2 veckorna ska man bara lyfta bebisens tyngd. Min son fick klättra upp på bord/stolar första tiden så jag slapp själva lyftet. Bärandet i sig var inga problem. Prata med förlossningen, så får du ordentliga svar;)) Lycka till!

• jashrinah
    Denna 327 skrev 2013-02-14 22:18:02 följande:
    Hon gjorde det och innan de riktigt kraftfulla värkarna kom igång så fungerade det jättebra men sedan? Nä...
    du kan ju alltid be din man eller kanske en  doula att hjälpa dig , och angående ryggbedövningen så kan man ju få sån som sprutar in lite hela tiden :) 
  • nozpa

Hade min lustgas i X antal timmar. Släppte den endast för att spy då och då. Den hjälpte helatiden. :)

• Denna 327
    jashrinah skrev 2013-02-14 22:24:41 följande:
    du kan ju alltid be din man eller kanske en  doula att hjälpa dig , och angående ryggbedövningen så kan man ju få sån som sprutar in lite hela tiden :) 
    Jo. jag antar att jag kan delegera ut lustgasen. Jag hade eda som de försökte fylla på men det hade ingen effekt,
  • Denna 327
    jEnNiK skrev 2013-02-14 22:18:05 följande:
    Har inget svar ang lustgasen. Men, har gjort snitt med två barn, och efter andra kunde jag bära min 3,5-åring. (efter första hade jag ju bara honom så har inget att jämföra med) De säger att första veckan/första 2 veckorna ska man bara lyfta bebisens tyngd. Min son fick klättra upp på bord/stolar första tiden så jag slapp själva lyftet. Bärandet i sig var inga problem. Prata med förlossningen, så får du ordentliga svar;)) Lycka till!
    Jag har hört att det kan bli svårare att få fler barn igen efter det och i och med att jag vill ha minst två till efter denna så blir jag lite orolig.
  • Denna 327
    Jättekul skrev 2013-02-14 23:46:07 följande:
    Lustgas är kväve och kan inte användas för mycket.
    Kan inte? Menar du att det är skadligt att användas för mycket eller att det inte spelar någon roll ifall det används mycket? Kemi är inte min grej
  • Jättekul
    Denna 327 skrev 2013-02-14 23:47:52 följande:
    Kan inte? Menar du att det är skadligt att användas för mycket eller att det inte spelar någon roll ifall det används mycket? Kemi är inte min grej
    Ja, nu kan man nog inte få ut för mycket från lustgasen på sjukhuset men man blir ganska yr i skallen. Skulle det vara kväve i ett rum till 100% skulle vi alla dö. När man tar lustgas känner man sig lite yr i bollen. Det är ett gift för hjärnan.
    Jag skulle iaf vara försiktig. 
  • tahira

Hade du ingen med dig på förlossningen som kunde hålla lustgasen åt dig? Du kan ju ha det nästa gång, så slipper du själv ha ork att hålla den

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • tina03
    Jättekul skrev 2013-02-14 23:46:07 följande:
    Lustgas är kväve och kan inte användas för mycket.

Jo det kan den, andas du in för mkt (dvs inga uppehåll) verkar det precis som en narkos dvs du tuppar av! det styrs ju givetvis av hur stor %halt kväve som är på.

/en som själv råkat ut för det 
  • Svampp
    Denna 327 skrev 2013-02-14 21:51:34 följande:
    Hade en hemsk första förlossning med epidural som slutade fungera helt plötsligt. Lustgasen slutade fungera i och med att jag inte orkade hålla den för munnen under värkarna. Jag fick också en shpinterruptur och kan därför få kejsarsnitt men är inte så pigg på att inte kunna hålla min ett-åring på tre månader (har för mig att de säger 3 månader men kan ha fel). Några tips?
    Jag får en känsla av att du behöver något mer än fungerade lustgas för att få en bättre upplevelse av förlossningen den här gången. Om du hittar ett sätt att hantera det som händer behöver du inte bli så trött att du inte kan hålla lustgasen. Några idéer från mig är att läsa Föda utan rädsla av Susanna Heli eller kanske kontakta en doula för att se om det skulle passa er. Nu sitter jag med mobilen så kan inte länka, men det finns en tråd om Dyktekniken där du kan få jättebra tips för att öka chanserna till att få en fin upplevelse.

För att få en fin upplevelse av förlossningen är stödet den enskilt viktigaste faktorn och bra stöd gör förlossningen kortare samt minskar risken för kejsarsnitt och gör att behovet av epidural minskar rejält. Så se till att den du har med dig vet hur den kan stötta, det är inte alltid så självklart hur man kan göra.
  • 75an

Du ska inte använda lustgas hela tiden. Så här lärde jag mig på Profylaxkursen: * Det tar en liten stund från att du andas in lustgasen till att den börjar verka * Börja andas in lustgasen så fort en värk är på väg * Sluta andas så fort värkens topp är över * jag kollade på monitorn när värk var på väg samt började klinga av * andas man mer lustgas än ovanstående så kan bli yr, illamående osv samtidigt som det inte ger bättre smärtlindring under själva värken. m.vardguiden.se/c.jsp&artid=www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Behandlingar/Lustgas-vid-forlossning/%3ff%3drss20 Lustgas var min livräddare under första förlossningen. Andra förlossningen gick så fort så jag knappt fick någon lustgas.

• 75an

Min länk ovan tycks inte funka, klipper du ut den och klistrar in i webläsaren så finns där instruktioner för att andas lustgas under förlossning.

• Sjömamma

Hej TS, om du har några som helst besvär efter din sfinkterruptur bör du överväga att bli förlöst med kejsarsnitt. Har du en gång fått en sfinkterruptur löper du större risk att drabbas igen. Om du ändå väljer att föda vaginalt måste du se till att personalen gör allt de kan för att förhindra bristning

• Frame

Ett väldigt sent tips om lustgasen. Men kanske någon som hittar tråden ha nytta av det. Jag orkade heller inte hålla i masken under värkarna så så gjorde jag så att jag satte masken för munnen i början av värken och så tryckte jag ner ansiktet i kudden så att den inte skulle åka av.

• umm abdilleh

Jag använde bara lustgas i mina 2 förlossningar och kommer göra det nu med, men jag hållde den vid ansiktet hela förlossningarna och andades knappt vanligt luft,spydde inte, men svimmade några ggr, vaknade till av värkarna ...hade mkt bra stöd under förlossningarna men när det gör så ont så man tror man ska dö, glömmer man av stödet och allt annat

• Gott svart kaffe

Om jag hade fått en sfinkterruptur så hade jag gjort allt för att förlösas med snitt nästa gång. Du kan hålla ditt barn inom tre månader. Man ska ta det försiktigt med lyft även efter en vaginal förlossning.

Svar på tråden Får lustgasen fortfarande effekt ifall man binder fast den över munnen?