• Anonym

Mindre lår/rumpa

Jag är ganska vältränad och ser helt ok fit ut.
    Men mina lår är så sjukt stora och jag förstår inte hur jag kan få dem att bli mindre. Jag har inte några ambitioner att gå ner i vikt då jag har ett helt ok BMI, men är en viktnedgång enda chansen till mindre lår?

Jag vet att man inte kan punktförbränna, men finns det någon träning man kan göra mer/mindre av för att få smalare lår?

Jag mäter låren istället för att väga mig eftersom att jag inte känner något viktminskningsbehov. Men enda gågngerna som omfånget minskar är om jag "bantar" ett par veckor. Och eftersom jag är på normalvikt just nu så krävs det ganska strikt kost och mycket träning för att viktnedgång ska ske. Ibland sätter jag som mål att gå ner i vikt, men faller ofta på målsnöret. Det är ju inte det jag vill egentligen. Jag är inte jättesmal övriga kroppen heller, men är ändå nöjd. Brösten har försvunnit en del på senaste och vill helst inte att de ska försvinna helt.

Jag tränar 3 ggr i veckan och oftast lite olika grejer. Springer, går på pass, x-trainer, cyklar, gymmar. Ja olika saker helt enkelt.

Hjälp mig gärna. Någon som har fått smalare lår utan viktminsning?

• Svar på tråden Mindre lår/rumpa
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-14 15:42:43 följande:

Klassisk Päron-formad kropp. Magen ser oftast smal ut, även om jag får lite mer hull. Allt verkar vilja lägga sig på låren, rumpan och höfterna.

Vikt: 53
    Länd: 162
    Omkrets lår: ca 53
    Är detta "sjukt stora" lår?

Mina lår är 55 cm i omkrets. Jag drar 34/36 på byxor. Det är inte sjukt stort.
    Jag håller med dig om att du inte ska banta för att få smalare lår, försök att jobba med din självbild i stället
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-14 15:40:06 följande:

Jag känner mig inte heller villig att svälta, det är just därför jag snubblar på målsnöret. Jag väger samma som du men är bara 162 cm lång. tänker mig att du måste se jättesmal ut....

Jag borde också väga runt 48 för att låren ska se så smala ut som jag vill, men då blir nog brösten obefintliga och armarna stickor. Dessutom verkar min kropp trivas på den vikt jag är nu, för jag varken går upp eller ner särskilt lätt.

Jag läste för nåt år sedan om en bastu-liknande maskin man skulle sitta i och cykla på en träningssykel. Eftersom att värme utsöndras på "problemområdet" så skulle tydligen punktförbränning bli möjligt på något konstigt sätt.. Iof inga risker med det men det var också väldigt dyrt. Men nu kommer jag inte alls ihåg vad det hette och vet inte vad jag ska googla på.... 

Min överkropp är smal men lår/rumpa ser betydligt mycket större ut och det gör också att folk tror jag väger mer än vad jag gör om de enbart ser underkroppen. Ser så opropertioneligt ut, då är jag hellre större överallt, bara mina kroppsdelar ser ut att passa varandra.

Intressant med den maskinen, det ska jag kolla upp...jag vill inte behöva fettsuga mig om det går att undvika! 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-14 15:42:51 följande:
    Det kan inte vara din kroppsuppfattning som är skev? Jag har svårt att tro att någon som har BMI på 20 skulle ha gigantiska lår.

Jag har själv samma BMI som du, tränar 4-5 dagar i veckan (löpning som bygger benen) och visst, låren är vältränade men inte överdrivet stora. Det kan ju vara så att du helt enkelt inte kan se själv hur din egen kropp ser ut. Du vore ju inte den första med det problemet i så fall.
    Jag vet att ett BMI på 20 inte låter mycket, men jag lovar att mina lår ser stora ut i jämförelse med tjejer med liknande vikt och längd. Jag erkänner att jag tycker det är snyggt med lår av det smalare slaget, men jag sätter inga orlimliga krav på mig själv, vill minska några cm bara men det tycks vara omöjligt!

Enligt en tanita maskin där man kan mäta muskel-massa och fettmassa så har jag 17% kroppsfett. Det är inte så mycket av vad jag har förstått, ändå har jag celluliter och massa flebb på yttre låren? magen däremot ser magen musklig ut efter ganska lite träning.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-14 15:44:18 följande:
    Är detta "sjukt stora" lår?

Mina lår är 55 cm i omkrets. Jag drar 34/36 på byxor. Det är inte sjukt stort.
    Jag håller med dig om att du inte ska banta för att få smalare lår, försök att jobba med din självbild i stället

Så snäll du är, men hur lång är du? Låren ser ju självklart smalare/större ut beroende på om man är lång eller kort.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-14 15:48:47 följande:
    Jag vet att ett BMI på 20 inte låter mycket, men jag lovar att mina lår ser stora ut i jämförelse med tjejer med liknande vikt och längd. Jag erkänner att jag tycker det är snyggt med lår av det smalare slaget, men jag sätter inga orlimliga krav på mig själv, vill minska några cm bara men det tycks vara omöjligt!

Enligt en tanita maskin där man kan mäta muskel-massa och fettmassa så har jag 17% kroppsfett. Det är inte så mycket av vad jag har förstått, ändå har jag celluliter och massa flebb på yttre låren? magen däremot ser magen musklig ut efter ganska lite träning.
    Du gillar smala ben på långa kvinnor (antar jag), men du är kort och päronformad. Du får leva med dina lår. Om du bantar kommer du att tappa brösten, se utmärglad och i förlängningen gammal och rynkig ut i ansiktet (vilket de flesta gör som inte har något underhudsfett). Är det värt det?

Du kan lägga ner oändligt mycket tid på att försöka få smalare ben, eller lägga samma energi på att gilla den kropp du har. Jag vet ju vad jag skulle välja.

Jag har också runt 17 procent kroppsfett, samma bmi som du och min lår är lite större i omkrets. Jag ser ändå inte hur dina då kan vara "sjukt stora", förutom att det är så du ser dem i spegeln...
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-14 15:50:37 följande:

Så snäll du är, men hur lång är du? Låren ser ju självklart smalare/större ut beroende på om man är lång eller kort.
    Jag är 164 cm.
  • Anonym

Det är så individuellt...på mig så lägger sig fettet på insidan av låren och jag ser betydligt mycket större ut för min överkropp är så smal, men på någon annan så skulle det inte se ut att vara något märkvärdigt.

Så det är något väldigt individuellt.

• irriducbili
    Anonym skrev 2013-02-14 15:43:31 följande:
    Är det verkligen då? Låter konstigt att låren skulle kunna bli smalare av mer muskler... De lägger sig väl ändå under fettet...?

Öh ja för det räcker ju att du kör några knäböj så får du gigantiska muskler?
    As a child I could walk on the ceiling
  • Anonym
    irriducbili skrev 2013-02-14 16:11:11 följande:

Öh ja för det räcker ju att du kör några knäböj så får du gigantiska muskler?

Nej inte kanske gigantiska, men iaf inte mindre.... Det är min tanke och erfarenhet...
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-14 15:52:45 följande:
    Du gillar smala ben på långa kvinnor (antar jag), men du är kort och päronformad. Du får leva med dina lår. Om du bantar kommer du att tappa brösten, se utmärglad och i förlängningen gammal och rynkig ut i ansiktet (vilket de flesta gör som inte har något underhudsfett). Är det värt det?

Du kan lägga ner oändligt mycket tid på att försöka få smalare ben, eller lägga samma energi på att gilla den kropp du har. Jag vet ju vad jag skulle välja.

Jag har också runt 17 procent kroppsfett, samma bmi som du och min lår är lite större i omkrets. Jag ser ändå inte hur dina då kan vara "sjukt stora", förutom att det är så du ser dem i spegeln...
    Ja, jag antar att du har rätt...

Jo, jag vill helst vara lång och smal.. Men nu är jag som sagt inte det.. :(
  • irriducbili
    Anonym skrev 2013-02-14 16:18:51 följande:
    Nej inte kanske gigantiska, men iaf inte mindre.... Det är min tanke och erfarenhet...

Nej mindre lär dom väl inte bli, däremot fastare, annars har man några val

1. Minskar underhudsfettet på hela kroppen, har man gjort det o ändå tycker dom e stora, så får man ligga stil i sängen något år så musklerna försvinner
    As a child I could walk on the ceiling
  • Anonym

Prova en graviditet, jag har aldrig haft så smala ben som nu, sonen är 2,5. Tyvärr  är det ju muskler jag förlorat, men ändå.

Svar på tråden Mindre lår/rumpa