Svartsjuka
Orolig1 skrev 2013-02-20 22:20:28 följande:
Jag har ju upplevt detta som ganska jobbigt, men har ju valt tididgare att inte säga något om det. Dels för att jag som sagt räknade med att det skulle ge sig när hon flyttade hemifrån och börja leva sitt eget liv som andra "normala" unga vuxna. Och med det menar jag att kompisar och ev killar börjar vara de "viktigare" personerna och att det är främst dem man vill umgås med och uppleva saker tillsammans med. Men d.els har jag inte sagt något då jag hela tiden har känt och fått signaler på att allt som har med dottern att göra är känsligt och "infekterat" för min sambo. Han har hela tiden gått i stark försvarställning för allt som har rört henne. Jag har ju också förstått att vi har lite olika syn på bortskämdhet, självständighet och vad som är en "normal" och hälsosam relation till sina barn.Precis som du säger så handlar det nog också om väldigt mycket dåligt samvete och det rör sig nog även om saker under hennes uppväxt. Men jag tror inte ens att han är helt medveten om att det är det han känner. Sedan är det självklart att han älskar henne och det är ju naturligt. Men jag tror att han också har svårt att vänja sig vid tanken att hon är vuxen och där anser jag att han "brister" lite. Han har ju ett ansvar att hjälpa henne att lösgöra sig och sätta gränser. Det gäller både ekonomisk och känslomässig självständighet. Detta "klamrar" hon sig också fast vid och "utnyttjar". Jag upplever att det hela tiden pågår en maktkamp och att hon vill få bekräftat och visa att det är hon som är kvinnan i hans liv och det kan yttra sig på lite olika sätt. Och han är nog så van vid att hon har varit "kvinnan" i hans liv, så att han inte riktigt ser det här. Men jag anser ju självklart att vi inte "konkurrerar" om samma roll i hans liv. Man har ju inte samma relation till sin vuxna dotter som till sin sambo. Det handlar ju om olika slags kärlek??????? Men jag upplever mer att hon vill konkurrera med mig på "min arena" och där blir det ju helt fel för mig och jag vet inte hur jag ska hantera detta.
Vi har alltså inte pratat om detta vi tre och jag tror inte att de skulle vara intresserade eftersom han inte ser det jag ser och det skulle bli "de mot mig". Vet inte riktigt hur jag ska göra med allt detta???
Jag tror också det är så att din bonusdotter ser dig som en konkurrent, men där tycker det är hennes pappas ansvar att sätta gränser emot dottern. Du kan ju därför fråga sambon om hur han ser på att hans dotter verkar vilja konkurrera ut dig.