Svartsjuka
Har läst många inlägg om svartsjuka i nybildade familjer. Och det kan nog vara en gansk "normal" känsla i början och beroende på hur man hanterar olika situationer. Men det rör sig oftast om barn eller tonåringar. Jag har en sambo som har en vuxen dotter (21). Vi träffades när hon var 16 och det var inte helt lätt att komma in i deras symbios. Jag hade dock förstålese för det i början och höll mig väldigt avvaktande och lät henne hållas med sin "klängighet" och "revirmarkerande". Jag tänkte som så att hon behövde tid att finna sig i situationen och att det skulle ge sig med tiden när hon blev vuxen och flyttade hemifrån.
Men hennes "pappighet" ligger som en skugga över oss hela tiden. Det blir inte naturligt och avslappnat för mig och sambon, vår gemensamme son och mina två barn sedan tidigare (som bor hemma hos oss vv) att t ex göra saker tillsammans. Han verkar få dåligt samvete om vi gör familjegrejer och det verkar inte finnas i hans värld heller att han och jag ska göra saker på egen hand som vuxna. Han är mer fokuserad på att hitta tid för att umgås med sin dotter. Han ska självklart få tid och möjlighet att göra saker med henne också, men med tanke på att hon är vuxen och borde leva sitt eget liv med kompisar och killar, så tycker jag att han i första hand bör prioritera tid med mig. När jag försöker prata om det med honom så blir han bara arg.
Jag vill inte känna den här svartsjukan, men om han hela tiden väljer dottern före mig så blir de känslorna oundvikliga för mig. Jag kan tycka att det skulle vara mer naturligt om dottern var yngre????