K med lilla E skrev 2013-02-11 18:05:48 följande:
Jag åker långsamt och stapplar mig runt sargen, skulle jag ramla så kommer jag få ont i ändan, och jag tänker inte ha en kudde över röva bara för det. Dessutom är jag uppvuxen på 70-talet och åkte skridskor i många år i full fart och vad jag kommer ihåg använde ingen hjälm.
Däremot har jag alltid hjälm när jag cyklar och jag använder säkerhetsbälte och min dotter måste ha hjälm när hon åker skridskor, jag däremot, bestämmer själv och då har jag bestämt mig för att inte ha hjälm vid skridskoåkning. Kalla mig gärna inkonsekvent, men det står jag för...
Haha, jag kallar inte dig nånting, det gör du bra själv. ^^
Nä, skämt åsido så gör du som du vill, men övervägande del av er som inte använder hjälm verkar vara av åsikten att man inte skadar sig rejält så länge man åker försiktigt.
Jag skulle vilja påstå att jag använder hjälm pga att jag inte litar på andra människors oförsiktighet. På vår isbana är det "söndagsåkning", hockeyspelande och längdskridskor på samma gång och det har hänt otaliga gånger att någon blivit illa påkörd.
Men sen är jag rätt försiktig av mig överlag.
När jag var 12 och rätt obstinat, satte sig min morbror ner och visade bilder på inlines, skridsko och cykelolyckor där hjälm inte funnits och jag blev livrädd! Skulle aldrig få för mig att göra något av det utan skydd om huvudet. Hellre en bruten arm, ett ömt arsle än en spricka i skallbenet.
Så tänker jag iaf.