• ScientiaPotentiaNostra

Använder du hjälm vid skridskoåkning?

Hej!

De senaste dagarna har jag gått förbi en skridskobana där jag bor och funnit att vuxna sällan använder hjälm när de åker skridskor med sina barn.

Hur gör du och varför? Vad tycker du om saken?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-11 13:19
    Ja just det ja... även om du inte åker skridskor själv, utan bara assisterar på isen med skor, hur gör du då?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder du hjälm vid skridskoåkning?
  • Parasit

Nej. Altså, jag har ju en lätt framåtlutad (inte lutad riktigt, men man lägger ju kroppstyngden lite lätt framåt för att undvika att ramla bakåt om olyckan skulle vara framme) kroppshållning när jag åker skridskor och har aldrig någonsin ramlat baklänges. 
    Cykelhjälm däremot använder jag, där är man ute i trafiken och mer påverkad av hur andra gör och det är högre hastigheter.  

People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  • K med lilla E
    ScientiaPotentiaNostra skrev 2013-02-11 17:24:47 följande:
    Varför?
    Jag åker långsamt och stapplar mig runt sargen, skulle jag ramla så kommer jag få ont i ändan, och jag tänker inte ha en kudde över röva bara för det. Dessutom är jag uppvuxen på 70-talet och åkte skridskor i många år i full fart och vad jag kommer ihåg använde ingen hjälm.

Däremot har jag alltid hjälm när jag cyklar och jag använder säkerhetsbälte och min dotter måste ha hjälm när hon åker skridskor, jag däremot, bestämmer själv och då har jag bestämt mig för att inte ha hjälm vid skridskoåkning. Kalla mig gärna inkonsekvent, men det står jag för...
  • vampyria2
    K med lilla E skrev 2013-02-11 18:05:48 följande:
    Jag åker långsamt och stapplar mig runt sargen, skulle jag ramla så kommer jag få ont i ändan, och jag tänker inte ha en kudde över röva bara för det. Dessutom är jag uppvuxen på 70-talet och åkte skridskor i många år i full fart och vad jag kommer ihåg använde ingen hjälm.

Däremot har jag alltid hjälm när jag cyklar och jag använder säkerhetsbälte och min dotter måste ha hjälm när hon åker skridskor, jag däremot, bestämmer själv och då har jag bestämt mig för att inte ha hjälm vid skridskoåkning. Kalla mig gärna inkonsekvent, men det står jag för...
    Jag är född -72 och nog tusan hade vi hjälm på oss då, i vilket fall alla där jag bodde.
  • K med lilla E
    vampyria2 skrev 2013-02-11 18:08:05 följande:
    Jag är född -72 och nog tusan hade vi hjälm på oss då, i vilket fall alla där jag bodde.
    Jag är äldre än du men de som spelade hockey använde hjälm men aldrig vi tjejer som åkte "konståkning".
  • hellokill3r

Nä det gör jag inte. Känns inte som att min motorik är så dålig, eftersom jag snarare bara glider lite inte åker fort eller snurrar osv.

• Demmpa

Använder alltid hjälm när jag är på isen, oberoende om jag är själv eller har barnen med mig. Barnen använder alltid hjälm när dom är i pulkabacken. Använder alltid hjälm vid cykling (har gjort det sedan 90-talet), använder alltid hjälm vid inlinesåkning. Född första halvan av 70-talet.

• Sisisisi

Om man åker i hög fart och faller finns det ju en risk att man bli på-åkt och då är man ju lite mer skyddad med hjälm iaf. Sist jag va ner på sjön såg jag en som fastnade i en spricka och det blev en ordentlig vurpa.

• K med lilla E
    mammma skrev 2013-02-11 18:57:11 följande:
    hurudan hjälm har ni?
    Jag tror att man ska ha en sån som man har när man åker typ rullskridskor och inlines, som går ner ordentligt i nacken.
  • Aileen Allannah
    Sisisisi skrev 2013-02-11 18:55:55 följande:
    Om man åker i hög fart och faller finns det ju en risk att man bli på-åkt och då är man ju lite mer skyddad med hjälm iaf. Sist jag va ner på sjön såg jag en som fastnade i en spricka och det blev en ordentlig vurpa.
    Ja, åker man på sjö- eller havsis så finns det ju sprickor här och var som kan ställa till det. Men vi fick aldrig någonsin åka skridskor utan handskar, ifall man ramlade och någon annan kom åkande...
  • momomo

Nu har jag inte åkt skridskor på evigheter, men jag skulle inte komma på tanken att åka utan hjälm. Jag var mycket stadigare på skridskorna som skolbarn än vad jag borde vara nu, så varför ta risken? Dessutom har ju fallhöjden blivit större.

• ScientiaPotentiaNostra
    K med lilla E skrev 2013-02-11 18:05:48 följande:

Haha, jag kallar inte dig nånting, det gör du bra själv. ^^
    Nä, skämt åsido så gör du som du vill, men övervägande del av er som inte använder hjälm verkar vara av åsikten att man inte skadar sig rejält så länge man åker försiktigt.

Jag skulle vilja påstå att jag använder hjälm pga att jag inte litar på andra människors oförsiktighet. På vår isbana är det "söndagsåkning", hockeyspelande och längdskridskor på samma gång och det har hänt otaliga gånger att någon blivit illa påkörd.
    Men sen är jag rätt försiktig av mig överlag.

När jag var 12 och rätt obstinat, satte sig min morbror ner och visade bilder på inlines, skridsko och cykelolyckor där hjälm inte funnits och jag blev livrädd! Skulle aldrig få för mig att göra något av det utan skydd om huvudet. Hellre en bruten arm, ett ömt arsle än en spricka i skallbenet.
    Så tänker jag iaf. Solig
  • Emiii

Nej det har jag inte. Har åkt konståkning i 15 år :)

Sonen kommer dock ha hjälm när det är dags!

Svar på tråden Använder du hjälm vid skridskoåkning?