• ScientiaPotentiaNostra

Använder du hjälm vid skridskoåkning?

Hej!

De senaste dagarna har jag gått förbi en skridskobana där jag bor och funnit att vuxna sällan använder hjälm när de åker skridskor med sina barn.

Hur gör du och varför? Vad tycker du om saken?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-11 13:19
    Ja just det ja... även om du inte åker skridskor själv, utan bara assisterar på isen med skor, hur gör du då?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder du hjälm vid skridskoåkning?
  • Sisisisi

Ja, det gör jag. Det lustigaste tycker jag är att de man ser som använder hjälm brukar vara de som är bäst åkare ;) Jag åker inte alls bra så det känns bäst att ha hjälm av den anledningen.

• gosegrisen

Om jag har skridskor på fötterna så har jag hjälm på huvudet.

Att ha det om jag är på isen med vanliga skor har jag däremot aldrig tänkt tanken på, men det kanske man borde Förvånad  

• tahira

Det har jag inte ens tänkt på. Här i London på alla skridskobanor kring jul har INGEN hjälm, inte ens små barn, och jag har faktiskt aldrig reflekterat över det. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Flickan och kråkan
    tahira skrev 2013-02-11 13:33:59 följande:
    Det har jag inte ens tänkt på. Här i London på alla skridskobanor kring jul har INGEN hjälm, inte ens små barn, och jag har faktiskt aldrig reflekterat över det. 
    Det handlar ju mycket om kultur och vana. För mig är det lika självklart att använda hjälm när jag åker skridskor som att jag har flytväst på mig i båt. Å andra sidan har jag fått lära om lite vad gäller cykelhjälm. Har ju växt upp med att cykla utan hjälm och svårt att lära gamla hundar sitta . Glömde hjälm när jag skulle cykla en gång och jag hade två barn som mötte mig i dörren när jag kom hem: "Mamma du hade INTE HJÄLM! Det är JÄTTEDUMT!" Och ja, det har ju rätt .
  • Aileen Allannah

Jepp. Framför allt för att föregå med gott exempel, men också för att jag vet hur skitont det gör att ramla och slå skallen i isen.

• ScientiaPotentiaNostra

Mycket intressant det här.

Personligen tycker jag det ser illa ut när vuxna åker utan hjälm i sällskap med barn. Hur den vuxne väljer att göra ensam lägger jag mig inte i.

Skulle aldrig själv åka utan hjälm för det gör ju skitont att trilla. Om man inte trillar väldigt illa, för då behöver man ju knappast hjälm mer alls. Bara hjälp att äta... skita och annat trevligt.

Ni som inte åker med hjälm, hur tänker ni runt det?

Just detta med att ha hjälm om man bara har skor har jag heller aldrig tänkt på förrän jag pratade med min morbror som arbetar med hjärnskador... Han har kanske rätt, man trillar ju likt förbannat på samma underlag.

Vet att det skiljer sig från land till land. Men det säger väl en del om andra länder som inte har varken cykelhjälm eller bakåtvända bilbarnstolar...

• cosinus

Nä varken jag eller mannen har hjälm när vi åker skridskor och absolut inte när vi går där.

Vi har spolat egen isbana på gräsmattan och den spolar och underhåller vi nästan dagligen och jag har inte ens tänkt tanken att det skulle vara halkrisk på skor. På skridskor är det ju självklart halkigare men det känns som löjligt liten risk att ramla så man slår i huvudet. Har åkt massor med skridskor genom åren och nu glider man ju bara runt med ungarna och utan några motståndare på isen eller försök till tricks så minns jag inte ens när man ramlade sist och att man skulle göra det så okontrollerat så att huvudet slår i ser jag som helt uteslutet.

På inlines på sommaren däremot har jag hjälm för där är jag dels inte lika bra åkare och dels är man då på ställen då man kan råka ut för andra som försvårar, typ bilar, cyklar, fotgängare och annat.

Barnen är ju en helt annan femma, när de lär sig krälar de ju mer på isen än åker.

Svar på tråden Använder du hjälm vid skridskoåkning?