• ifa

2h till sjukhuset

Har mindre än tre månader till mitt andra barn är beräknat och jag är livrädd. Eftersom det är andra barnet går de "oftast" fortare. Det kommer bli ganska precis ett år mellan dom och med tanke på att de är så kort tid mellan går det "oftast" fortare. Allt tyder på att de kommer gå fortare. Med första barnet tog det 3,5 h innan hon var ute och turen till sjukhuset tar ca 2 h så jag är livrädd att måsta föda i en trång ambulans där dom inte kan göra något alls åt smärtan.. Sist var den där turen i ambulansen ett jävla helvete och jag hade så ont. Men dom kunde inget göra.. Vet inte vad jag ska göra för att lugna nerverna. Tips?

• Svar på tråden 2h till sjukhuset
  • myone

Du har inte möjlighet att bo närmare när tiden närmar sig? Vänner, släkt eller så? Annars ta in på hotell/vandrarhem? Kanske dyrt, men beror ju på hur du känner.

Jag var livrädd för att inte hinna in i tid, har ca en timme till förlossningen(sjukhuset) och var beräknad i januari och vinterväg så risken var att det skulle ta ännu längre tid. (nu gick det bra, eller jag befann mig på sjukhuset ett par dygn innan den lille ville titta ut, med extrema smärtor)

• Rani

Åk med egen bil direkt vid första värken? Ambulansen får möta er om det blir akut. Jag hade hellre åkt min egen bil an ambulans faktiskt.

• ifa

Ne jag känner inte nån så blir svårt, å ta in på hotell har jag funderat på men tror inte det funkar ekonomiskt. :/ Jag bor i Norge på en liten plats men vi har ambulans här så dom föredrar att man gör så. Å sist gick allt så fort så törs nog inte åka egen bil.

• Vinterankan

Det kan gå långsammare andra gången också. För mig tog det från 4 cm tills allt var klart mindre än 1,5 timmar första gången, andra gången tog samma förlopp 8 timmar. Kolla med sjukhuset om det finns någon smärtlindring du kan ha hemma

• Lumo

Läs på o utbilda mannen din i vad man gör om man måste förlösa i bilen. tandtråd att knyta navelsträngen med, ej mintsmak bara, hehe. Ha rejält med rena filtar i bilen osv. I övrigt ser ni till att få åka vid minsta tecken o insisterar på att få stanna kvar.

Min syster bor i norrland med 3,5 h till närmsta sjukhus o de hann. Men där får man gärna komma in o bo på "föräldrahotell" nån dag innan. De får dessutom alltid stanna kvar 3-4 dygn efter för att slippa åka fram o tillbaka o för att vara trygga i att barnet mår bra o allt funkar med amning mm.

I värsta fall kan ni ju hyra en liten stuga på tex en kamping nära sjukhuset en v eller två innan, om ni är rädda att inte hinna.

• Southern Belle
    Lumo skrev 2013-02-11 11:32:19 följande:
    Läs på o utbilda mannen din i vad man gör om man måste förlösa i bilen. tandtråd att knyta navelsträngen med, ej mintsmak bara, hehe. Ha rejält med rena filtar i bilen osv. I övrigt ser ni till att få åka vid minsta tecken o insisterar på att få stanna kvar.

Min syster bor i norrland med 3,5 h till närmsta sjukhus o de hann. Men där får man gärna komma in o bo på "föräldrahotell" nån dag innan. De får dessutom alltid stanna kvar 3-4 dygn efter för att slippa åka fram o tillbaka o för att vara trygga i att barnet mår bra o allt funkar med amning mm.

I värsta fall kan ni ju hyra en liten stuga på tex en kamping nära sjukhuset en v eller två innan, om ni är rädda att inte hinna.
    Man behöver inte knyta navelsträngen. Låt den pulsera färdigt så får barnet allt sitt blod som annars blir kvar i moderkakan. Enda gången man behöver röra navelsträngen vid en ofrivillig hemma- eller bilförlossning är om den ligger virad runt halsen. Då trär man den lugnt över barnets huvud. Sen inväntar man ambulansen. 

Håller med om att det är bra att se till att mannen vet hur han ska göra om det går så fort! Barnmorskan på mvc kan instruera honom i det han behöver veta!

En liten tröst om man är rädd för att inte hinna in är att om en förlossning går så fort brukar det vara för att allt går komplikationsfritt! 

Här är en lite småkul men ändå informativ film om att föda i bil: www.youtube.com/watch&v=IxqL0PyyD5Y

Lycka till! 

• MammaTillDomFinaste

vad gjorde att du uplevde det trångt i ambulansen?
    min andra förlossning tog 2.5 timme totalt och vi har 1.5 timme in till frlossningen, med hjälp av ambulansen hann jag in och födde 12 minuter senare.
    jag kunde inte ligga på rygg pga alla värkar satt i ryggen, så ambulanskillen ställde sej mot mej och tryckte mej mot väggen i varje kurva, sen fick jag starkaste lustgasen där.
    sen det viktigaste. lugna tankar och ANDAS.
    hur jag tänkte:
    andas in långsamt i lustgasen "jag kommer inte att dö"
    andas uuuuuuuuut "jag klarar detta"
    andas iiiiin "vi kommer snart fram"
    andas uuuuuuut "jag klarar detta"

osv. när jag kom in hade jag mindre än 1 minut mellan värkarna men när jag andades långsamt och tänkte detta så sände jag inte kroppen lika mycket ochdet gjorde inte fullt lika ont.

jag är gravid med nr 3 nu spelar inge roll om de komemr ta 10 timmar denna gång, jag kmmer förbereda med ambulans direkt vattnet går/värkar startar. (båda tidigare har startat med vattenavgång)

Svar på tråden 2h till sjukhuset