min mamma är gravid
Oj jag ska vara jätteärlig. Jag tror det är bäst.
Du är 16 år, då bör man förstå att människor påverkar varandra.
1. Din styvpappa är kanske inte din dröm eller ditt val att leva samman med. Men det är inte alla människor i livet man kan välja. Några väljer våra nära och kära åt oss. Styvpappor, pojkvänner, flickvänner, svärföräldrar. Det är inte alla man gillar, långt ifrån. Men man har ett val. Och det valet avgör hur relationen blir. Man kan acceptera varandras olikheter och vara så trevlig och hjärtlig man kan eller man kan vara sur och tvär. Och jag garanterar att den sura vägen är klart mycket tråkigare än den vänliga vägen. Och det är bara ditt ansvar hur du beter dig. Du väljer varje gång du möter människor vem du vill vara och hur du vill bli bemött. Så vill du ha en styvpappa du inte hatar, måste du sluta hata. Tro mig, det är värt det,
2. Att få syskon är alltid att tillföra konkurrens, men tack och lov så föder kärlek kärlek. När man får barn så tränger inte ett ut det andra, hjärtat liksom växer. Det är inte så att man älskar mindre för att man får fler att älska, tvärtom. Du kommer älska din mamma lika mycket även om du kärar ner dig i en partner. Hjärtat har massor av plats. Din mamma kommer inte älska dig mindre.
3. Du behöver inte vara rädd att skada mamma genom vanligt umgänge. Jag är gravid, har stor mage och massor av problem med graviditeten som tex att min bäcken inte riktigt håller ihop. Och jag har en vild 2-åring här hemma som helst ska sitta på magen och hoppa. Och det går så bra så, gör det ont säger jag ifrån. Inne i magen ligger bebisen i som en bubbla, omgiven av en stark muskel som skydd. och så ligger bebeisen i vatten. Tänk att du petar på en vattenfylld ballong, Det bara flyttar på sig, det som ligger där inne blir inte påverkat.