• Lizzan89

Arsenik i risprodukter, vad ska jag nu ge dottern istället?

I ett år har vi fått göra välling på rismjölk och rismjöl till dottern och även reda hennes såser på det.
    Hon tål varken mjölkprotein eller havre och soja ska man ju inte ge.
    Rismjölk har varit vårat enda alternativ.

Nu råder livsmedelsverket, dietister och bvc att man helt ska undvika det till barn under sex år, då man funnit arsenik i risprodukterna.
    Nu känner jag mig helt hjälplös.Dels för att hon fått i sig stor mängd ris dagligen i ett år poch dels för att vi nu inte vet hur vi ska göra i fortsättningen.
    Hon vägrar somna utan sin välling, har provat med gröt o dyl men icke! Hon blir himla ledsen .

"Ersätt med vatten" har jag hört att dom sagt. Känns näringsrikt ..

Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm
  • Svar på tråden Arsenik i risprodukter, vad ska jag nu ge dottern istället?
  • Agnes72
    Kasihi skrev 2013-02-12 21:29:19 följande:
    Nu blir jag stressad. Våran son på två och ett halvt år dricker Carlshamns risdryck och det dricker han till frukost och middag. Ibland även till lunch. Han älskar den och avskyr havremjölk. Visste inte att det kommit larm. Vad sjutton ska vi göra nu. Han ber om sin mjölk varje dag och är mkt ledsen om den är slut.

Får han lov att använda soya produkter?

Vår son har också druckit Carlshamns risdryck (han var allergisk mot havre till början). Han avskyr havre när vi försökt att föra över till den.
    Jag fick nu spader, men vår dietist rådde oss att prova Alpro Soya dryck naturell. Det gick kanon. Smakar nästan likadant. Jag sa att det var en ny förpackning och att den bytat namn.. Jag själv kan inte känna någon större smakskillnad.
    Vår pojke är extremt misstänksam mot nya smaker, men detta gick bra.

Hoppas ni kan prova!  
  • Kasihi

Åh Agnes72 tack för tipset! Hoppa hoppas sonen ska acceptera den. Men..kom på. Visst är inte Soya bra heller? Visst påverkar det könshormoner mm?

• Lizzan89
    Kasihi skrev 2013-02-13 10:25:57 följande:
    Åh Agnes72 tack för tipset! Hoppa hoppas sonen ska acceptera den. Men..kom på. Visst är inte Soya bra heller? Visst påverkar det könshormoner mm?
    Soya är ganska allergiframkallande och rekommenderas inte till barn, särskilt inte om dom är mjölkallergiker. Men det kanske han inte är? Gillar han inte vanlig mjölk annars?

Jag fick också lite panik, men nu provar vi med bovetevälling och då gör vi den bara på vatten (känns sjukt näringsfattigt, men å andra sidan gör vi ju basen på ersättning och blandar ihop).
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Agnes72

Kan bara svara utifrån det råd vi fick av vår dietist (barnsjukhuset Lund).

Vår pojke är 5 år, mjölkallergisk. Första två åren vart han allergisk mot havre också, därmed gick havre bort.
    Nu enligt dietist med tanke på hans ålder är det ok att ge soya mjölk. 

Har man möjlighet att ge oatly havre är detta säkert det bästa alternativet, men den uppgift vi fick är det inte skulle vara några problem med soya.

Nu förstod jag det som att TS barn också har problem med havre (smaken i detta fallet). Sen är alternativ mandelmjölk eller kokosmjölk (läst i andra trådar) komplettera med kalciumtabletter.

• Kasihi

Våran son var mjölkallergiker till i somras. Men han vägrar vanlig mjölk. Försökte imorse blanda ner vanlig mjölk och börja fasa ur risdrycken. Men han kände direkt skillnad och ville inte ha. Och jag vill ju inte ge mer alls av risdrycken Skit också det här. Bovete är inget alternativ för oss då han dricker mjölken som dryck till mat osv

• Agnes72
    Kasihi skrev 2013-02-13 16:23:27 följande:
    Våran son var mjölkallergiker till i somras. Men han vägrar vanlig mjölk. Försökte imorse blanda ner vanlig mjölk och börja fasa ur risdrycken. Men han kände direkt skillnad och ville inte ha. Och jag vill ju inte ge mer alls av risdrycken Skit också det här. Bovete är inget alternativ för oss då han dricker mjölken som dryck till mat osv
    Det är tufft och tråkigt. Men krasst behöver han inte dricka mjölk, kan han i övrigt hantera mjölkproteinet finns det andra alternativ. Eller så får han dricka vatten eller juice.
    Vår son ville inte dricka ikväll, nu säger han det smakar annorlunda. Då får han välja vatten eller mjölken (soya i hans fall). Jag kan inte göra mer.
    Vi har oron med kalcium intaget men det får bli en senare fråga.

Tror man får låta tiden bero, de kommer säkert vänja sig.

Vanlig mjölk har mycket mer smak, där kan jag tänka mig han reagerar. Testa någon laktosfri sort, om han nu inte är allergisk, de sorterna är mer söta i smaken. Rismjölken smakar mer sött.

• LitenIsa
    Lizzan89 skrev 2013-02-11 13:05:40 följande:
    Vi blev kallade till barndietist i september förra året. I samma veva skulle vi få recept på tabletter.
    Då blev dottern sjuk och vi kunde inte komma, så vi skulle få en ny tid. Ingen kallelse kom och jag kontaktade de igen. De sa återigen att vi skulle få en ny kallelse, men fortfarande har ingen kommit. Frågade vid senaste samtalet om vi inte bara kunde få ett recept så länge, men hon sa att det är nog bra om vi får träffa dietisten först.
    Vi har 18månaderskoll i slutet på månaden så då ska jag ta upp det med bvc-sköterskan.

Jäkla skit att de är receptbelagda :( Hon har ju fått i sig på tok för lite kalcium under 1½ år nu liksom och nu när vi slutar med rismjölken blir det ännu mindre.
    Men kalciumtabletter finns ju receptfritt på apoteket.
  • Kasihi

Jag köpte hem soyadrycken ikväll. Får se vad han tycker imorg.

• Kasihi

Soyadrycken var äcklig enligt sonen. Suck. Ost vägrar han också och han är enormt kräsen med vad han äter.

• Ronjan709

Har du provat koka majsvälling själv på majsmjöl? dvs om barnet tål majsmjöl..

• Lizzan89
    LitenIsa skrev 2013-02-13 20:04:27 följande:
    Men kalciumtabletter finns ju receptfritt på apoteket.
    Tydligen inte till barn, då behöver man recept säger dom. :/
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • marienna

Klart det finns receptfria kalciumtabletter till barn, vi mal dom i"tablettkvarn" och ströslar på mat.

• dalejo

Kan dari free och deras produkter vara något som du kan göra egen välling av? Har potatis som bas och kan användas precis som vanlig mjölk. Får dock beställas från USA. Sök på Dari free.

Svar på tråden Arsenik i risprodukter, vad ska jag nu ge dottern istället?