• Lizzan89

Arsenik i risprodukter, vad ska jag nu ge dottern istället?

I ett år har vi fått göra välling på rismjölk och rismjöl till dottern och även reda hennes såser på det.
    Hon tål varken mjölkprotein eller havre och soja ska man ju inte ge.
    Rismjölk har varit vårat enda alternativ.

Nu råder livsmedelsverket, dietister och bvc att man helt ska undvika det till barn under sex år, då man funnit arsenik i risprodukterna.
    Nu känner jag mig helt hjälplös.Dels för att hon fått i sig stor mängd ris dagligen i ett år poch dels för att vi nu inte vet hur vi ska göra i fortsättningen.
    Hon vägrar somna utan sin välling, har provat med gröt o dyl men icke! Hon blir himla ledsen .

"Ersätt med vatten" har jag hört att dom sagt. Känns näringsrikt ..

Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm
  • Svar på tråden Arsenik i risprodukter, vad ska jag nu ge dottern istället?
  • Tygtiiger

Har du inte kontakt med barndietist? Jag hade spontant föreslagit nutramigen eller althera som mjölkbas, dvs det som man ger som ersättning till mjölkallergiska spädbarn. Vanligt mjöl kan du väl använda i välling, eller majsmjöl? 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Lizzan89
    Tygtiiger skrev 2013-02-08 10:43:09 följande:
    Har du inte kontakt med barndietist? Jag hade spontant föreslagit nutramigen eller althera som mjölkbas, dvs det som man ger som ersättning till mjölkallergiska spädbarn. Vanligt mjöl kan du väl använda i välling, eller majsmjöl? 

Nutramigen använder vi redan som bas, har använt rismjöl för att göra den lite "matigare" så att säga.
    Rismjölken har vi blandat i för att den innehåller extra kalcium!

Vanligt mjöl kanske man skulle kunna ge. Frågan är hur magen reagerar på det.
    Hon har väldigt känslig mage och blir otroligt lätt förstoppad. Eftersom vi ger bröd till mellanmål exempelvis så kanske det till slut blir för mycket.

Majsmjöl kan vi inte ge av den anledningen.
    Hon dricker Forlax daglien pga krångelmagen.

Men det var ett bra och lätt tips med vanligt mjöl, som jag inte alls tänkt på ens. :P Ska testa iaf!
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Lizzan89
    skogsvitter skrev 2013-02-08 10:57:01 följande:
    Havreprodukter då?
    Havremjölk använde vi när vi gjorde mjölkfritt till dottern.
    Skrev det i trådstarten, men du kanske missade det! :)
    Tyvärr tål hon inte havre heller. Får världens magknip av det, vi har försökt flera gånger.

Nu har vi börjat provocera med mjölken igen och hittills (10 dagar) går det faktiskt bra. Så så småningom kanske vi kan använda vanlig mjölk. Men fram till dess behövs något annat . Tyckte rismjölken var super :(

• skogsvitter

Angående mjöl så finns det ju en uppsjö alternativ som borde fungera, förutom just rent vitt vetemjöl. Gröt kan man göra på tex bovete, polenta och hirsmöl och det borde ju fungera precis lika bra till välling. Tror (men är inte säker) att alla dessa alternativ dessutom är glutenfria (med tanke på att hon har känslig mage kan det ju vara vete eller gluten hon också är extra känslig mot, rätt vanligt).

• skogsvitter
    Lizzan89 skrev 2013-02-08 10:59:08 följande:
    Skrev det i trådstarten, men du kanske missade det! :)
    Tyvärr tål hon inte havre heller. Får världens magknip av det, vi har försökt flera gånger.

Nu har vi börjat provocera med mjölken igen och hittills (10 dagar) går det faktiskt bra. Så så småningom kanske vi kan använda vanlig mjölk. Men fram till dess behövs något annat . Tyckte rismjölken var super :(

Aah måste ha missat. Sorry.
    Man kan göra egen mandelmjölk, ska tydligen smaka otroligt gott men jag har själv inte hunnit testa ännu. Man kan också göra mjölk av en mängd andra livsmedel, bara att mixa och blanda med vatten.

Kanske finns mandelmjölk att köpa förövrigt. Kolla upp det!
  • Lizzan89
    skogsvitter skrev 2013-02-08 10:59:25 följande:
    Angående mjöl så finns det ju en uppsjö alternativ som borde fungera, förutom just rent vitt vetemjöl. Gröt kan man göra på tex bovete, polenta och hirsmöl och det borde ju fungera precis lika bra till välling. Tror (men är inte säker) att alla dessa alternativ dessutom är glutenfria (med tanke på att hon har känslig mage kan det ju vara vete eller gluten hon också är extra känslig mot, rätt vanligt).
    Hirsflingor och dinkelflingor gör jag gröt av nu. Jag har provat att mixa dessa för att göra mjöl av det till vällingen, men till och med med största dinappen (X) på flaskan så fastnade grynen och täppte till hålet. Resultat: JÄTTEARG dotter ! :P
    Fattar inte varför det inte funkar!

Ska kika lite extra i Risentahyllan nästa gång jag handlar och se vad jag kan få ihop.
    Ska kolla efter mandelmjölk också!

Tack för tipsen! Man snöar lätt in på en enda sak när man ser att det fungerar, så det är tur det finns andra som kan tänka lite åt en ibland :)

• Mumin80

Prata med en barndietist för hjälp och råd. 

En annan sak ni kan göra är att försöka byta märke ganska ofta, d.v.s. inte bara använda samma produkt av samma märke jämt. Halterna av skadliga ämnen kan ju variera väldigt mycket mellan olika produkter och över tid, och en produkt kan ha mycket arsenik och en annan mycket bly (hmm, det där lät inte så kul, men det är inte meningen att skrämmas, jag lovar...). Så genom att byta mellan olika märken kan man "jämna ut" intaget lite. Din dotter riskerar kanske fortfarande att få i sig lite för höga halter av "allt", men du minskar risken att hon får i sig jättehöga halter av just ett ämne. 

• Lizzan89
    Mumin80 skrev 2013-02-08 11:09:42 följande:
    Prata med en barndietist för hjälp och råd. 

En annan sak ni kan göra är att försöka byta märke ganska ofta, d.v.s. inte bara använda samma produkt av samma märke jämt. Halterna av skadliga ämnen kan ju variera väldigt mycket mellan olika produkter och över tid, och en produkt kan ha mycket arsenik och en annan mycket bly (hmm, det där lät inte så kul, men det är inte meningen att skrämmas, jag lovar...). Så genom att byta mellan olika märken kan man "jämna ut" intaget lite. Din dotter riskerar kanske fortfarande att få i sig lite för höga halter av "allt", men du minskar risken att hon får i sig jättehöga halter av just ett ämne. 
    Jo jag läste att man kan använda olika produkter, pest eller kolera liksom.
    Men tyvärr verkar det vara väldigt dåligt med risprodukter. De enda jag hittat hittills är rismjölken (rice dream) och rismjölet (risenta). Fanns även Carlshamns rismjölk förut, men den enda butik i den här stan som sålde den, slutade plötsligt sälja.

Usch, hatar alla dessa ämnen som finns i maten. -.-
Svar på tråden Arsenik i risprodukter, vad ska jag nu ge dottern istället?