• glenda

Hur funkar retroaktiv foraldrarpenning?

Jag planerar att flytta tillbaka till Sverige efter 13 ar utomlands nasta ar. Mina barn kommer da vara 1 och 2.5 ar ungefar. Hur funkar det med foraldrarpenningen? Jag vill ju ha dom pa dagis sa att jag kan soka jobb / jobba - sa da kan man inte fa fp (eftersom man inte ar hemma med dom)? Jag ar sa nyfiken pa hur det funkar I praktiken, har hort om att invandrare far fp for alla barn upp till 8 ar som klumpsumma, vilket iofs verkar andras nasta ar, men fp ar val till sa att man ska vara hemma med barn, och efter 6 ar gar dom ju I skolan sa hur kan man fa ut pengar for att ta hand om dom nar man inte tar hand om dom...? Jag fattar inte. Ngn?

• Svar på tråden Hur funkar retroaktiv foraldrarpenning?
  • Mariohn

Eh nej. Du har rätt att ta ut föräldrapenning i åtta år. Tar du inte ut föräldraledighet får du inga pengar. De brinner då inne. Du kan inte skita i att vara föräldraledig och inbilla dig att någon ska ge dig pengarna ändå. Herregud. 

• glenda

Men gud vilken harlig attityd! Jag konstaterar ju att det inte later troligt att jag skulle fa ut pengar om man har barn pa dagis, men fattar inte hur det gar ihop med att andra kan ta ut fp for barn over 6 ar nar dessa gar I skolan. Kan du forklara det?

• Liverithe

Även om du jobbar kan du ju använda dagar för att ta längre sommarsemester och så med barnen. Bästa är säkert att ringa FK, de brukar alltid vara tillmötesgående och svara väldigt bra tycker jag.

• älskarlivet81

Att andra kan ta ut fp när barn är över 6 år och går i skolan beror på att någon av föräldrarna går ner i tid på sina jobb.

• Mariohn
    glenda skrev 2013-02-07 12:05:23 följande:
    Men gud vilken harlig attityd! Jag konstaterar ju att det inte later troligt att jag skulle fa ut pengar om man har barn pa dagis, men fattar inte hur det gar ihop med att andra kan ta ut fp for barn over 6 ar nar dessa gar I skolan. Kan du forklara det?
    Men det var ju så korkat :´) Ja jag kan förklara det. De är väl föräldralediga på lov, de åker på semester? Tar eftermiddagarna ledigt och är hemma när barnen inte har skolplikt? Tar ut föräldrapenning för helgen? 
  • glenda

Du ar harligt svensk Mariohn, grattis Ja det kanske verkar korkat for ngn som vet hur fp funkar - jag har ingen aning och det var darfor jag fragade. Hade inte en tanke pa att man kan ta ut for semester och helger.

• älskarlivet81
    glenda skrev 2013-02-07 12:10:38 följande:
    Du ar harligt svensk Mariohn, grattis Ja det kanske verkar korkat for ngn som vet hur fp funkar - jag har ingen aning och det var darfor jag fragade. Hade inte en tanke pa att man kan ta ut for semester och helger.
    Titta in på Försäkringskassans hemsida! Eller skriv till dem här på Familjeliv eller Facebook!
  • glenda

Tack for svaren utan tillhorande idiotforklaringar forresten, det uppskattas.

• Mariohn
    glenda skrev 2013-02-07 12:10:38 följande:
    Hahaha. Jag vet inte heller hur det fungerar. Har aldrig tagit en enda föräldradag. Men det är inte särskilt svårt att lista ut att man inte bara får en klumpsumma pengar för att man krystade. 
  • glenda

...fast det ar ju I princip det man far om man kan ta ut pengar for dagar man inte ar pa jobbet anda. Laste precis ett citat som kanns passande "Rudeness is the weak persons imitation of strenght".

• älskarlivet81
    glenda skrev 2013-02-07 12:19:26 följande:
    ...fast det ar ju I princip det man far om man kan ta ut pengar for dagar man inte ar pa jobbet anda. Laste precis ett citat som kanns passande "Rudeness is the weak persons imitation of strenght".
    Det du ska tänka på är att du troligen inte kan tillgodoräkna dig någon sgi när du inte bott här på så länge så din ersättning kommer nog vara 225 kr/dag.
  • Laurentia

När du flyttar (tillbaka) till Sverige får du ett antal dagar föräldraledighet som du kan ta ut innan barnen fyller 8 år. Försäkringskassan tittar på hur många dagar du redan tagit ut i landet du bott i och drar av dessa. Du är alltså berättigad till samma totala antal dagar som om dina barn fötts i Sverige.

Vi flyttade till Sverige från Frankrike för snart två år sedan, med tre barn som alla är födda där. Den totala ledigheten jag tagit ut var 3 + 3 + 6 månader och min man hade tagit ut 3 x 3 veckor. Försäkringskassan ville se intyg på föräldraledigheten, men jag kunde hänvisa till den franska socialförsäkringen och själv intyga att vi tagit ut alla dagar vi var berättigade till.

Vad gäller SGI-dagar och lägsta-nivå-dagar, så behövde vi lämna in arbetsgivarintyg som visade att vi jobbat minst ett visst antal månader innan respektive barns födelse. Att vi jobbat i ett annat EU-land spelade ingen roll. Utan dessa intyg hade alla våra dagar blivit lägsta-nivå-dagar, om jag förstått saken rätt. Vi behövde också jobba i sex månader innan vi hade någon SGI att grunda ersättningen på. Innan dess skulle vi bara fått lägsta ersättningen.

Man får bara ta ut föräldraledigt på helgen om man tar antingen fredagen eller måndagen ledigt också. Anledningen till att man får ta ut ledigheten på helgen är att man behöver ta ut sju dagar i veckan för att få maximal ersättning. För att få ut maximal ersättning för en vecka behöver man alltså vara föräldraledig även under helgen, trots att man i vanliga fall inte jobbar då.

Nu har vi för vår äldsta dotter, som fyller åtta om nästan precis ett år, 260 dagar att ta ut. Eftersom hon går i ettan kan vi bara ta ledigt på skolloven, så en stor del av dagarna kommer att försvinna. När hon fyllt åtta kommer vi att ha minst lika många dagar kvar att ta ut för lillasyster som är 18 månader yngre :)

• glenda

Tack for ditt inlagg Laurentia, mkt interessant, speciellt att man kan ordna sa att kan kan tillgodorakna sig inkomst man haft tiden innan barnen foddes aven om det var I annat land. Jag jobbade innan 1a barnet, min partner innan 2a. Sjalvklart kommer jag kontakta forsakringskassan om mer info nar det ar lite mer aktuellt med en flytt, att jag fragade har ar for att jag ar nyfiken och kunde inte rakna ut det dar med att man kan ta ut foraldrarledighet for helger och lov. Jag har varit borta sa pass lange att mkt av byrakratistrukturen I sverige inte kanns bekant langre, trist att det uppfattas som korkat nar det egentligen handlar om en kulturkrock.

• Seven Costanza

Du kan även ta ut de icke-inkomstbaserade dagarna på lördag-söndag (sk lägstanivå-dagar) även utan att ta ledigt fredag eller måndag. Det är bara om du ska ta ut inkomstbaserad föräldrapenning (SGI-dagar) som du även behöver ta fredag eller måndag. Så de 90 lägstanivådagarna kan man alltså enkelt göra sig av med på 45 veckors lördag-söndag om man inte behöver dem för att ta ledigt. Upp till barnet är 1,5 år får man vara ledig från sitt arbete utan att ta ut föräldrapenning men efter det kan arbetsgivaren kräva att man tar ut fp - alltså väljer många att spara lägstadagarma att ha till att få RÄTT till ledighet, även m de inte ger så mkt pengar. Men man kan alltså även använda båda typer av dagar till att få ersättning för de timmar man går ned i tid om man vill arbeta deltid. Man har rätt att gå ned i arbetstid med 25% upp till barnet är 8 år även utan att ta ut fp men om man vill behålla sin SGI så at man får ersättning om man själv eller barnet blir sjukt så måste man ta ut fp i samma omfattning som man går ned i tid. Så då säkrar man sin inkomst vid sjukdom samtidigt som man får en viss ersättning för sin minskade arbetsinkomst vilket ju förstås är cväldigt bra.

• Laurentia

Glenda,
    Du kan alltså inte tillgodoräkna dig den inkomst du hade utomlands, men däremot den tid du arbetade. Det handlar om 240-dagarsregeln: För att få ersättning på SGI-nivå de första 180 dagarna måste du visa att du har jobbat i minst 240 dagar innan barnets födelse. Om man inte jobbat får man 225 kr per dag de första 180 dagarna och sedan SGI-nivå (om man kvalificerat sig för det då).

När jag kontaktade Försäkringskassan fick jag svar på mina direkta frågor. Däremot kände jag inte till 240-dagarsregeln, så jag ställde inga frågor om den, och fick inte heller någon information. Det krävdes ett par papper fram och tillbaka innan det var löst.

Seven Constanza,
    Det stämmer inte med den information jag fick på Försäkringskassan härom veckan, men återigen så kanske jag inte ställde rätt frågor. Jag fick bara veta att jag inte kunde ta ut föräldraledighet på helgen (eftersom mitt barn går i skolan måndag till fredag), men handläggaren kanske förutsatte att jag ville ta ut SGI-dagar. Vi har hittills inte tagit ut några lägsta-nivå-dagar.

• Seven Costanza
    Laurentia skrev 2013-02-11 12:19:41 följande:
    Glenda, Du kan alltså inte tillgodoräkna dig den inkomst du hade utomlands, men däremot den tid du arbetade. Det handlar om 240-dagarsregeln: För att få ersättning på SGI-nivå de första 180 dagarna måste du visa att du har jobbat i minst 240 dagar innan barnets födelse. Om man inte jobbat får man 225 kr per dag de första 180 dagarna och sedan SGI-nivå (om man kvalificerat sig för det då). När jag kontaktade Försäkringskassan fick jag svar på mina direkta frågor. Däremot kände jag inte till 240-dagarsregeln, så jag ställde inga frågor om den, och fick inte heller någon information. Det krävdes ett par papper fram och tillbaka innan det var löst. Seven Constanza, Det stämmer inte med den information jag fick på Försäkringskassan härom veckan, men återigen så kanske jag inte ställde rätt frågor. Jag fick bara veta att jag inte kunde ta ut föräldraledighet på helgen (eftersom mitt barn går i skolan måndag till fredag), men handläggaren kanske förutsatte att jag ville ta ut SGI-dagar. Vi har hittills inte tagit ut några lägsta-nivå-dagar.

Man måste ta ut 180 SGI-dagar innan man kan börja ta ut LN-dagar, så om nk inte gjort det kanske det berodde på det att handläggaren inte nämnde det.
  • Laurentia

Seven Constanza,
    Ja, det förklarar varför jag inte fick den informationen. Vi är inte i närheten av 180 dagar och kommer inte att vara det vid åttaårsdagen heller. Tack för informationen!

• Seven Costanza
    Laurentia skrev 2013-02-12 08:40:46 följande:
    Seven Constanza, Ja, det förklarar varför jag inte fick den informationen. Vi är inte i närheten av 180 dagar och kommer inte att vara det vid åttaårsdagen heller. Tack för informationen!

Varsågod! Okej, men ni vet att ni kan plocka ut föräldraledigt istället för semester när ni normalt har semester va? Man har ju ett visst antal semesterdagar som man får spara så då kan det ju vara fördelaktigt för er att bara precis ta ut så många semesterdagar som ni måste och sedan ta FP för resten. Då kan ni ju ta ut 7 SGI-dagar per vecka. Detta med tanke på att FP har ju 8-årsgräns men semester kan man ju ofta spara minst ett år. Ett annat tips är att vissa tjänar på att vara föräldralediga en fredag eller måndag varje vecka för att de får mer pengar på tre dagars FP (fre/mån + lör,sön) än vad de fått i lön om de jobbat fredagen/måndagen. För vissa kanske man inte tjänar på det men eftersom man får ta ut tre dagars FP så går man inte så mkt back och man får en ju framförallt en ledig dag . Men jag vet inte om man får ta ut en heldag FP för ett barn som går i skolan. Men detta hade ni kanske redan kollat upp.
  • Laurentia

Jag har redan gått i taket för sparad semester. Vad gäller att ta ledigt fredag eller måndag, så förlorar jag på det rent ekonomiskt, och skolan tillåter inte ledighet annat än i undantagsfall. Naturligtvis skulle inte sitta och kontrollera att barnet verkligen inte var i skolan, men det är ju inte tillåtet för det.

Svar på tråden Hur funkar retroaktiv foraldrarpenning?