Inlägg från: skunken |Visa alla inlägg
  • skunken

Hur ofta tvättar du håret?

Ca var 4e dag. Men jag har lockigt hår, så jag kammar det inte mellan tvättarna, bara liksom fixar till det. I tre dagar håller det sig ok och sen kan man ha det uppsatt 1-2 dagar, sen börjar det klia i hårbottnen. Men jag tvättar aldrig med schampo. Bara med balsam (tvättbalsam och vårdande balsam). Och dränker hårbottnen med olivolja innan tvätt, annars blir den torr.

• skunken
    Primrose skrev 2013-02-11 08:27:39 följande:
    Grappa - så brukar jag bara känna om jag har en håruppsättning som min hårbotten inte är van vid (så att säga).

Ni som bara använder balsam - vilken sort använder ni och blir håret rent (jag antar att det blir det...)? Har ni tunt hår eller tjockt?

Knepet är att det inte får innehålla något som inte är antingen vatten- eller fettlösligt. Därför kan det vara bra att tvätta ur håret en sista gång med ett schampo som tar bort att såna ämnen ur håret, innan man börjar med enbart balsam. Googlar du 'balsammetoden' så hittar du en massa information tex på forumet på lockig.se (man måste inte ha lockigt hår för den sidan ;) ). Det finns många olika balsam som funkar och det är olika för alla.

Jag har tjockt lockigt hår, men det ska inte spela någon roll. Om man har tunnare hår kan man behöva ett balsam som inte tynger ner håret så mycket med oljor och så.
  • skunken

Och ja, håret blir rent! Fantastiskt nog :) Så länge man inte har en massa konstiga silikoner och mineraloljor och skit i produkterna man använder så blir det precis lika rent som med schampo!

Svar på tråden Hur ofta tvättar du håret?