Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Islamiseras sverige?

Terrorforskarens varning: ?Hatiska budskap sprids på koranskolor?

SAMHÄLLEi dag 07:59

SÄLEN. Grupper som sprider jihadistiska budskap möter i dag nästan inget motstånd i Sverige när de försöker nå unga med sitt våldsbejakande budskap.

Det slår terrorforskaren Magnus Ranstorp, som leder ett arbete kring islamistisk informationspåverkan, fast.

? I dag kan de verka helt ostört, säger han.
    ...

www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/oR69G7/terrorforskarens-varning-hatiska-budskap-sprids-pa-koranskolor

• Tom Araya
    justanotherman skrev 2018-01-16 14:36:35 följande:

För att svara på TS fråga.

Ja, en viss islamisering märker jag definitivt av. I den lokala butiken där jag bor blir fler och fler varor halalmärkta. All kyckling och nästan allt nötkött är halal, så om jag av etiska, religiösa eller kulturella skäl vill slippa halal så är det mycket jag inte kan köpa där.

Det du kan göra är att köpa svenskt kött. För halal-slakt i Sverige ska följa svensk lagstiftning och skiljer sig inte från vanlig slakt i frågan om djurskydd.
    I andra länder, med svagare djurskyddslagstiftning kan halal-slakt dock vara onödigt plågsam för djuren.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2018-01-16 14:40:32 följande:
    Det du kan göra är att köpa svenskt kött. För halal-slakt i Sverige ska följa svensk lagstiftning och skiljer sig inte från vanlig slakt i frågan om djurskydd.
    I andra länder, med svagare djurskyddslagstiftning kan halal-slakt dock vara onödigt plågsam för djuren.
    Tillägg på detta är att jag tycker svensk offentlig service ska främst köpa in svenskt kött, av just denna orsak.
  • Tom Araya
    justanotherman skrev 2018-01-16 15:29:27 följande:
    Kyckling får halalslaktas i Sverige. Jag vill inte köpa mat som är halal eftersom jag anser att religionsfrihet även innebär frihet från religion. Jag vill inte ha en religiöst framställd mat.

Det finns nästan inte svenskt kött att få tag på i just den butiken. Sedan finns det såklart andra butiker jag kan åka till som har svenskt kött.
    Halal-slakt är inte förbjudet i Sverige, oavsett djurart, men slakten skall alltid följa svensk lagstiftning, vilket gör att skillnaden mellan halal-slakt och vanlig slakt i Sverige, enligt svenska lagar är minimal.

Jag förstår din tanke. Det jag ville förklara var att det ur djurskyddssynpunkt inte är någon skillnad, så länge man köper svenskt kött.
  • Tom Araya

Detta är ett försök att föra in utländsk rättskultur i svenska domstolar och kan ses som en form av islamisering.

Blir man förvånad över att det dessutom är nämndemän från centern som står för detta?

Dags att avskaffa nämndemanssystemet i svenska domstolar?

Mårten Schultz: Häpnadsväckande usel dom ? fylld av bisarra fördomar

"Varning för magstarkt innehåll", varnade advokaten när han skickade över en uppmärksammad brottmålsdom från Solna tingsrätt som har fått spridning i sociala medier. Och magstarkt var det. Jag har aldrig läst något liknande från en svensk domstol. Det är en förfärlig dom.
    ...

www.svd.se/en-hapnadsvackande-usel-dom--fylld-av-bisarra-fordomar

Solna tingsrätt friade make i misshandelsfall ? för han var av god familj

NYHETERi dag 18:11

Solna tingsrätt ansåg att den misshandlade kvinnan inte gick att lita på och friade hennes make för misshandel ? eftersom hon kommer från en mindre bra familj.

Dessutom skriver man att det inte är ovanligt att kvinnor ljuger om hot och våld.

? Det är direkt stridande mot vad som gäller i svensk rätt, säger åklagaren Josefine Dahlqvist till Aftonbladet.
    ...

www.aftonbladet.se/nyheter/a/xR7yBV/solna-tingsratt-friade-make-i-misshandelsfall--for-han-var-av-god-fam

Nämndemannen om skandaldomen: ?Jag vill inte diskutera målet?

NYHETERmindre än 3 tim sedan

En av nämndemännen i Solna tingsrätt som ville fria mannen är Ebtisam Aldebe (C).

Hon har tidigare varit i blåsväder och bland annat förespråkat en särlagstiftning för muslimer i Sverige.

När Aftonbladet når henne per telefon vill hon inte kommentera domen.

? I det här målet har jag följt lagen. Svensk lag. Jag har aldrig dömt enligt någon annan lag, säger hon.
    ...

www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngBnpa/namndemannen-om-skandaldomen-jag-vill-inte-diskutera-malet

• Tom Araya
    Moderno skrev 2018-03-05 00:20:16 följande:
    Nämndemännens funktion och syfte har ju länge varit omdebatterade ämnen. Personligen har jag svårt att se något vettigt skäl att låta dem skriva sina domskäl själva. Det här exemplet stärker min övertygelse. Det hade gått att låta nämndemännen rösta i bevisfrågor, t.ex. om någon har begått gärningen i åtalet eller inte, men överlåta själva formuleringen av domen helt åt rättens juristen/er.

I det här fallet måste ansvaret i någon mån också vila på juristdomaren som inte har ingripit mot formuleringarna (eller försökt påverka dem). 

Med detta sagt undrar jag dock om det verkligen kan anses som ett uttryck för ökad islamisering i samhället, genom domstolarnas verksamhet. Det jag menar är om de dunkla uppfattningarna som kommer till uttryck i domskälen verkligen delas av många muslimer eller om det bara handlar om den här individen. 
    Det var två nämndemän, båda från c, som röstade för detta utslag.
  • Tom Araya
    Ledare
    Burkafilmen avslöjar det offentligas naivitet inför radikal aktivism

Uppdaterad IgårPublicerad Igår

Den omdiskuterade burkafilmen i Göteborg visar att ?bakdörrsradikalerna? är skickliga på att hitta in i det offentliga Sverige och förklä sina budskap till objektiv sanning. Men myndigheter ska inte bedriva aktivism.
    ...

www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-burkafilmen-avslojar-det-offentligas-naivitet-infor-radikal-aktivism/

• Tom Araya
    Ny rapport: Flera organisationer har kopplingar till Muslimska brödraskapet
    Längd:1 min 11 sekI TV4 Play sedan:15 mars 2018

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap släpper idag en rapport om den kontroversiella organisationen Muslimska brödraskapet, Enligt rapporten, har flera tunga statsfinansierade organisationer i Sverige kopplingar till brödraskapet. TV4Nyheterna har träffat en avhoppare, som nu vill varna för gruppen.

www.tv4play.se/program/nyheterna/3961421
  • Tom Araya
    Varför stödjer UR och SVT islamister?
    Hur UR och SVT med sina krav på objektivitet kan marknadsföra hedersförtrycket och sända America Vera-Zavalas föreställning "Svenska Hijabis" övergår vårt förstånd. Våra erfarenheter från de hedersutsattas berättelser är att det stora problemet är att det ofta är livsfarligt att vägra bära slöja eller att ta av den, skriver bland andra Sara Mohammad, GAPF och Helene Bergman.
    ...

www.gp.se/nyheter/debatt/varf%C3%B6r-st%C3%B6djer-ur-och-svt-islamister-1.5379128
Svar på tråden Islamiseras sverige?