Inlägg från: Original |Visa alla inlägg
  • Original

    Islamiseras sverige?

    Nimzay skrev 2018-01-11 10:55:18 följande:

    Tack vare kunskap och förmåga att förstå, blir det lättare att upptäcka verkligt potentiella faror. Alltså borde rimliga och typ ?sunda? rädslor vara kunna resultat av kunskap och förnuft.


    Ja frågan är hur man definierar sunt. De största katastroferna vilar på de bästa av intentioner.
  • Original
    oanonym skrev 2018-01-11 12:56:03 följande:

    Inget av ovanstående är rätt.


    Utveckla gärna.
  • Original
    oanonym skrev 2018-01-11 12:55:08 följande:

    Inte jag heller. Jag går efter hur religionen används och utövas.


    Eller hur du tror och har hört hur religionen används och utövas?
  • Original
    oanonym skrev 2018-01-11 12:14:17 följande:

    Mina "rädslor" byggs av koranen och hur vissa muslimer utövar sin tro.


    Jag tycker det är modigt att erkänna sina rädslor.
  • Original
    oanonym skrev 2018-01-11 13:18:19 följande:

    Jag kan inte koranen utantill, och jag går inte efter andrahandsinformation av icke troende ( i alla fall inte enbart ) . Och det behöver ju inte vara så att de troende är de som vet mest om sin religion. Det kan till och med vara tvärtom, att de troende blundar för vissa saker.


    Ok jag tror jag förstår. Jag var kanske otydlig men jag menade inte utantill. Kan du den i sin helhet och förstår du hur den tolkas och med det menar jag inte lite generell hörsägen.

    Om jag anammar din hållning i kunskapsteoretiska frågor, så är jag milt tvivlande till omfattningen av dina koran-studier till något visar på motsatsen.
  • Original
    oanonym skrev 2018-01-11 13:36:59 följande:

    Nej, jag kan inte koranen i sin helhet. Inte bibeln eller Mein Kempf heller, för den delen.

    Och även om jag kunde koranen i sin helhet, så tvivlar jag på att jag skulle kunna få fram en tolkning som jag vet är rätt. Jag går mycket efter vad som predikas inom islam, och vad muslimer svarar i undersökningar om sin tro.


    Ditt svar är spännande och narrativt. Jag respekterar din hållning och blir nyfiken på hur du ser på kunskapsteoretisk historia.

    Men tråden handlar om sk islamisering så jag avstår för att inte hamna OT.
  • Original
    Tom Araya skrev 2018-01-15 00:37:09 följande:

    Du kanske ska ta svaret med utgångspunkten att inte ens de religiösa och särskilt korankunniga är överens om vad som är rätt och riktigt vad det gäller budskapen inom religionen.

    Det mesta talar faktiskt för att ytterst få, om ens någon gör en korrekt tolkning eller att t.o.m. har fel i att den religiösa tron överhuvudtaget är något som kommer från någon gud.


    Med lite insikt i kunskapsteoretisk historia kan man se att det kan finnas en tolerans för religiös tro utan att göra avkall på de grundläggande kunskapskraven då de har olika utgångspunkter.
  • Original
    oanonym skrev 2018-01-15 07:27:29 följande:

    Ska man automatiskt tolerera religiös tro ?

    Själv brukar jag respektera folks rätt att ha sin tro, men jag kanske inte respekterar själva tron.


    Jag refererade till kunskapsteoretisk historia. Slå upp det.
  • Original
    oanonym skrev 2018-01-15 11:49:35 följande:

    Mmm, kanske gör det.

    Men jag tvivlar på att det ger mig info om hur jag tar reda på vilken tro, och tolkning, som är sann. Och hur det i så fall verifieras.


    Ursäkta om jag var kort eller ohövlig. Jag föreslår att du exempelvis provar läsa Kritik av det rena förnuftet där författaren var troende men ändå skapade grunden för definitionen av vår moderna kunskapsteori. Motsägelsefullt kan tyckas, men fullt möjligt och väldigt mänskligt.
  • Original
    oanonym skrev 2018-01-15 13:01:19 följande:

    Jag tvivlar på att denna författare har en metod för att undersöka övernaturliga påståenden?

    I så fall skulle vetenskapen vara i full fart med att göra det, men det gör den inte.


    Kritik av det rena förnuftet gör just det. Beskriver hur vi bör förhålla oss till kunskap. Samtidigt är det sedelärande att författaren var djupt troende men ändå skrev den skarpaste teorin emot religiös tro så som vetande.
  • Original
    oanonym skrev 2018-01-15 13:49:33 följande:

    Ja, jag kanske kollar upp detta.


    Spännande att höra dina åsikter.
  • Original
    oanonym skrev 2018-01-15 15:41:25 följande:

    Ja, jag kanske kollar upp detta.Detta hittade jag: "I bestämmandet för vad som kan anses vara förnuftigt i detta fall finner Kant att den enda möjliga faktorn som kan säkerställa detta är Gud."

    Detta hjälper ju inte mig öht, förrän Gud bevisats. Det betyder även att det IS gör kan vara förnuftigt, om det är den guden och tolkningen som är sann.

    Jag håller inte med om att Gud kan bestämma vad som är förnuftigt.


    Får nog rekommendera att läsa lite mer så helheten i verket framträder. Brottstycken blir mest lösryckta.
  • Original
    oanonym skrev 2018-01-15 16:06:54 följande:

    Ja, får se hur jag gör.

    Men det blir svårt att ta seriöst om han har den utgångspunkten. Han kan naturligtvis ha mycket bra att säga ändå, om andra saker.


    Verket som grund säger att religion aldrig kan anses som kunskap om inte guds existens kan påvisas med empirisk fakta (kraftigt förenklat). Religionens roll och betydelse har man dock tagit ställning till genom detta konstaterande.

    Detta är enligt många grunden till den moderna kunskapsteorin och metafysiken på vilka definitionen av kunskap vilar.

    Jag menar att definitionen av kunskap och tro inte skall bedömas enligt samma skala. Men att båda har ett existensberättigande.
  • Original
    Rikard skrev 2018-01-15 16:44:10 följande:

    Innan du börjar tala om andras kunskap kanske du skulle ta reda på hur många islamska stater som har antagit censurlagsiftningen som kallas Kairodeklarationen för de mänskliga rättigheterna. Innan du börjar prata om kunskap kanske du borde jämföra hur Jesus och Muhammeds regler ser ut. De kristna är till största del mer allmänna (älska din nästa) vilket gör dem mer anpassningsbara, medan Muhammeds regler är mer precisa. Koranen är sida upp och sida ner med ganska detaljerade anvisningar.


    Det finns ännu fler skillnader mellan kristendom och islam förutom de du nämner. Jag är bekant med ganska många av dem. GT är ganska precist i sina uppmaningar även det och även tydlig med konsekvenserna för de som vanhelgar.

    Det finns brev och skrifter från första kalifatet som är mer allmänna och diskuterande så som NT. Den största skillnaden i mina ögon är att Islam aldrig genomgått någon reformation.
Svar på tråden Islamiseras sverige?