mjölkallergiker skrev 2018-01-10 12:53:01 följande:
Ja jag säger egentligen inte emot det. Men jag försöker komma fram till vilket som ska vara motpolen om man tycker att Sverige Islamiseras? Eller om jag uttrycker mig såhär. Om alla går ur kyrkan och det samtidigt kommer hit troende muslimer, då måste ju islamiseringen anses gå ännu snabbare?
Okej, jo då förstår jag din tanke.
Kanske är ett synsätt att det sekulariserade samhället ska vara en motpol. Men om det i så fall är en lika effektiv motpol som du beskriver Svenska kyrkan vet jag dock inte. Tåls att fundera på.
mjölkallergiker skrev 2018-01-10 12:53:01 följande:
Eller är det en kamp som ska bedrivas från politiskt håll? Jag ser inte hur den ska vinnas isåfall med tanke på att vi har religionsfrihet och att det i och med i princip för byggas hur många moskéer som helst som ett exempel. Skulle det då finnas en vilja bland den muslimska befolkningen att finansiera nya moskéer i Sverige samtidigt som allt fler svenskar går ur kyrkan måste ju det va oerhört kontraproduktivt om man vill förhindra en eventuell islamisering?
hmm....
Ja, det kan jag nog tänka mig att det till stor del är något att motkämpa från politiskt håll. Ett sätt hade kanske varit,att till viss del försöka ändra lite på religionsfriheten, så att den passar mer i tiden. Exempelvis skapa en ny tolkning av det här med religionsfrihet. Till exempel bestämma att Sverige i grund och botten ska ha religionsfrihet, men att detta samtidigt inte får äventyra vårt sekulariserade samhälle. Men jag håller med dig om att detta kan verka krångligt och komplicerat.
Problematiskt det här med islamisering säger jag bara.