Inlägg från: Nimzay |Visa alla inlägg
  • Nimzay

Islamiseras sverige?

Naruto91 skrev 2017-08-24 18:01:13 följande:

Ja, uppenbarligen. Det är bara verklighetsförnekare som påstår något annat.

K Kalle skrev 2017-08-25 08:41:47 följande:

Det bedrivs islamisering. Hur väl den lyckas återstår att se. Saudiarabiska oljepengar används för att bygga moskéer, muslimska kulturcentra, föreningar som sedan tar hit islamistiska föredragshållare (som predikar kvinnohat och homohat).

Majoritetssverige har inte varit rustat för detta tidigare. Vi tror att alla är snälla, särskilt om de är invandrare. Därför har islamistiska föreningar etc till och med fått kulturbidrag och liknande.

Vi har varit dåliga på att med kraft stå upp för det sekulära samhället. Den enda samhällsform där flera olika ideologier och religioner kan samsas (på det privata planet).

• Nimzay
    mjölkallergiker skrev 2018-01-10 08:30:59 följande:

Jag tycker att det är lite fascinerande med Sverige och det här med "Islamiseringen". Å ena sidan har jag haft många olika former av samtal med personer som är övertygade om att det sker en islamisering av sverige på bred front. Men min bild är också att det i väldigt många fall är dessa personer som väljer att lämna Svenska kyrkan. Hur går det egentligen ihop? Visserligen kan man ju tillhöra en annan kyrka om man nu vill det men om man är orolig över en annan religions intrång borde ju Svenska kyrkan ses som en motpol. Det är de som äger flest kyrkor som visar vår kristna identitet rent bildligt i samhället. Det kommer ju i längden innebära att Svenska kyrkan kommer behöva lägga ner kyrkor som de inte har råd att underhålla varpå den Kristna identiteten krymper.

Jag tycker inte det behöver verka så märkligt hur det går ihop.

Jag menar man kanske inte alls är särskilt religiöst intresserad, så pass att man inte känner att man får något speciellt i utbyte av att vara med i Svenska kyrkan, man känner sig helt enkelt väldigt sekulariserad och vill gärna leva i ett så sekulariserat samhälle som möjligt - tycker det är bäst om religion är så lite tydligt som möjligt osv. Och man gillar då ju alltså och trivs med hur sekulariserat det svenska samhället blivit.

Då behöver det väl egentligen inte vara särskilt konstigt, ifall man finner ett visst obehag i det där med att, typ en religiös riktning som man finner som liksom strängare än exempelvis Svenska kyrkan, sprider sig snabbt i Sverige?
  • Nimzay
    mjölkallergiker skrev 2018-01-10 12:53:01 följande:
    Ja jag säger egentligen inte emot det. Men jag försöker komma fram till vilket som ska vara motpolen om man tycker att Sverige Islamiseras? Eller om jag uttrycker mig såhär. Om alla går ur kyrkan och det samtidigt kommer hit troende muslimer, då måste ju islamiseringen anses gå ännu snabbare? 
    Okej, jo då förstår jag din tanke.  

Kanske är ett synsätt att det sekulariserade samhället ska vara en motpol. Men om det i så fall är en lika effektiv motpol som du beskriver Svenska kyrkan vet jag dock inte. Tåls att fundera på.
    mjölkallergiker skrev 2018-01-10 12:53:01 följande:
    Eller är det en kamp som ska bedrivas från politiskt håll? Jag ser inte hur den ska vinnas isåfall med tanke på att vi har religionsfrihet och att det i och med i princip för byggas hur många moskéer som helst som ett exempel. Skulle det då finnas en vilja bland den muslimska befolkningen att finansiera nya moskéer i Sverige samtidigt som allt fler svenskar går ur kyrkan måste ju det va oerhört kontraproduktivt om man vill förhindra en eventuell islamisering?

hmm....
    Ja, det kan jag nog tänka mig att det till stor del är något att motkämpa från politiskt håll. Ett sätt hade kanske varit,att till viss del försöka ändra lite på religionsfriheten, så att den passar mer i tiden. Exempelvis skapa en ny tolkning av det här med religionsfrihet. Till exempel bestämma att Sverige i grund och botten ska ha religionsfrihet, men att detta samtidigt inte får äventyra vårt sekulariserade samhälle. Men jag håller med dig om att detta kan verka krångligt och komplicerat.

Problematiskt det här med islamisering säger jag bara.
  • Nimzay
    Pretorian IV skrev 2018-01-10 15:32:59 följande:

Motpoler mot islamisering är inte svenska kyrkan ( som tar ner sina kors för att inte kränka muslimer), utan den sekulära staten.

Men då måste också staten stå upp mot muslimer, och vika ner sig så fort de kommer med krav, som man tyvärr ofta gör idag.

Tycker det är en väldigt obehagligt utveckling i Sverige, islam är ingen trevlig ideologi.

• Nimzay
    Original skrev 2018-01-11 10:40:48 följande:
    Förstår man inte religionen, då förstår man oftast inte utövarna. Förstår man inte människor, då blir man ofta rädd. Blir man rädd, då drar man lätt fel slutsatser.
    Förstår man människor väldigt bra kan man också ofta bli rädd... just sayin'
  • Nimzay
    Original skrev 2018-01-11 10:50:15 följande:
    Rädslorna är de största potentialerna, men väldigt sällan byggt på kunskap.
    Tack vare kunskap och förmåga att förstå, blir det lättare att upptäcka verkligt potentiella faror. Alltså borde rimliga och typ ?sunda? rädslor vara kunna resultat av kunskap och förnuft.
  • Nimzay
    Nimzay skrev 2018-01-11 10:55:18 följande:
    Tack vare kunskap och förmåga att förstå, blir det lättare att upptäcka verkligt potentiella faror. Alltså borde rimliga och typ ?sunda? rädslor vara kunna resultat av kunskap och förnuft.
    *kunna vara resultat
  • Nimzay
    oanonym skrev 2018-01-11 12:12:55 följande:
    Hur vet man om man förstår religionen?

Förstår muslimer religionen?

Kanske IS har förstått religionen ?
Svar på tråden Islamiseras sverige?