• Mmmbop

Sent eller helt normalt? Ettåring.

Jag har lite funderingar kring min, alldeles snart, ettåriga tjej.

Hon kryper inte alls. Har försökt att "öva" och träna med henne men hon verkar inte fatta grejen. Hon kan skjuta sig bakåt, men tar sig inte framåt en milimeter. Hon har aldrig gillat att ligga på mage. Hon har inte heller så bra kontroll på kroppen som jag tycker att hennes jämnåriga och även yngre kompisar har. Hon är dålig på att parera när hon ramlar, kan inte ligga på sidan, kan inte stå på knäna och balansera och kan inte sätta sig upp från liggande.

Hon har suttit stadigt sedan hon var halvåret ungefär, hon har alltid tyckt om att "gå" om man håller hennes händer. Nu kan hon gå kanske 10-20 steg själv om man går efter henne, men hon är väldigt försiktig och vågar inte riktigt släppa taget själv. Det kan jag iof förstå också eftersom hon är så dålig på att ta emot sig när hon ramlar, så hon slår sig ju ganska ordentligt. Får hon hålla i ett finger så kan hon nästan springa däremot. Finmotoriskt är hon absolut i fas. Hon plockar småskräp, ärtor och liknande utan problem, kan greppa och lyfta en tennisboll med en hand och äter finfördelad vanlig mat själv med händerna.

Det här är mitt första barn och jag har inte haft så mycket barn runt mig tidigare. Så jag har bara mina nya mammavänners barn att "jämföra" med. 

Sedan säger hon inga ord alls. Inte mamma eller hej eller där. Bara massa bebispratande. Hon kan snacka på långa stunder, men bara nonsensord då. Däremot förstår hon ganska mycket. Hund, katt, fågel, flygplan, dammsugare, klocka, lampa osv. Säger man något av orden så letar hon runt tills hon hittar det, pekar och upphetsat-skrik-låter. Just nu är det väääldigt mycket upphetsat-skrik-låtande (speciellt när hon får syn på lyftkranar =))

Man har ju hört att de kan vara lite efter på ett område, men mer framåt på andra. Men hon pratar inget och dessutom lite sen grovmotoriskt.

Någon som har någon tanke eller erfarenhet att dela med sig av till en nybörjarmamma?           

• Svar på tråden Sent eller helt normalt? Ettåring.
  • sanlun

Inte är hon sen inte. Går barnen inte innan 18 månader brukar man börja kolla upp det och kring 10 ord är normalt att kunna vid 18 månaders ålder :) Alla barn är olika helt enkelt...

• blubbblubb

Tycker också det låter normalt. Hon går ju nästan, det är absolut inte sent.  Hon fårstår ju flera ord vilket låter helt normalt.

• blöjbudet se

Instämmer med föregående talare. Tycker inte alls du skall fundera i banorna att din dotter är "sen". Det blir lätt att man jämför barn, när man träffas i mammagrupper etc. Alla barn är olika och utvecklas olika. Dock har vi ju ett ungefärligt "schema" som en 1 åring skall kunna. Detta är ju för att observera ev avvikanden. Dock tycker jag inte man skall stirra sig blind på detta "mönster/schema". En 1 åring förväntas kunna jollra med olika ljud, förstå vanliga ord och försöka härma (precis som du beskriver att din dotter gör). Vid av-och påklädning skall de kunna sträcka fram fot eller arm. Enligt böcker och bvc förväntas även 1 åringar kunna  krypa fyrfota eller hasa på stjärten. Du uttrycker oro för att hon inte vill krypa, men jag känner och har träffat många 1 åringar som varken hasar på stjärten eller kryper. För vissa barn kommer detta senare, för andra barn tidigare. Ge det tid och träna som ni gör med henne, dvs med stöd av era händer och låt henne gå. Låt henne också stötta sig mha soffa, stolar eller om ni har en "lära-gå-vagn". En del barn "hoppar" över att krypa och lär sig gå istället!

Oroa dig inte, allt tar sin tid och snart kommer du se skillnader!!

• fuchsian85

Nu började min son gå redan vid 11 månaders ålder, men annars låter hon precis som honom. Han älskade att gå om man höll i honom. Ålade bakåt gjorde han, men absolut inte framåt. Sitta stadigt kunde han men inte sätta sig upp själv. Sen en dag lärde han sig att krypa om han satt ner, några dagar senare tog han sig upp i krypställning från liggande och då lärde han sig att sätta sig upp. 1-2 veckor senare så gick han ganska stadigt själv. Allt gick i 150 känns det som. En dag bara släppte allt typ!

Svar på tråden Sent eller helt normalt? Ettåring.