Landsköldpaddor♥
Jag är pälsallergiker och våra barn på 6,7 år har börjat prata om landsköldpadda. När jag var ung hade jag en kompis som hade en fin landsköldpadda. Vad jag minns bodde den i en badbalja nattetid, var mycket ute och fick gå i huset/trädgården- hade då ett hål i yttersta delen av skalet och var fast i ett koppel under observation då de var ute i trädgården. Mycket mer minns jag inte....
Men nu igår var jag inne på en hemsida ang. dessa djur. Det stod om vikten av ljus i buren/vilka lampor, vilken exakt temp som ska vara i buren ner till djuret, ej promenenera runt på kallt golv i tex huset, Viktigt av riktigt inhängnad bur. Speciell kost mm.
Önskar gärna höra av er erfarana vad som är bäst för djuret så den mår bra och växer som den ska. Ivårt fall bor vi i hus med parkettgolv. Kommer under sommarhalvåret ta ut sköldpaddan dagtid för att både njuta av sol, värme och röra sig- givetvis med sällskap så inget annat djur skadar den.
Kost? Vad äter den. När/hur bajsar, kissar den? Vad för bur är bäst inne? Bada? Vatten? Ska man ha en el två?