• Loriyana

Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?

Är lite på mode nu att stava lite vanligare namn på ett annorlunda sätt. Själv träffade jag en liten flicka idag som hette "Frejaw"...alltå det uttalades "Freja"men de stavade det F R E J A W. 

Tror det är den märkligaste stavningen jag sett på ett vanligt namn. Vad har ni själva stött på? Vore kul att höra :)

• Svar på tråden Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?
  • Höghus

CMM: ok, fel av mig. Men det är i alla fall en adekvat stavning om än utländsk och ingen trailertrashhittepåvariant.

• Insanejane77

Har inte läst tråden men kände en kille som hette Jörgen men stavade det som Gürgen. Obestämd 
    Det är också underhållande och kan låta märkligt det jag säger men jag känner till en person som säger att han heter Kät (?) men namnet stavas Keith som i Keith Richards. Skrattande

• Kaupa Jaur
    Vulpecula skrev 2013-02-05 23:04:49 följande:
    Elwiirah, Thuwa och Heily är några jag har sett på små barn. Men även vuxna kan ha lustiga stavningar, har t ex sett en Waileth (Violet) i Vem vet mest.
    Hette hon inte Vailet, för det är ju ett vedertaget namn?
  • TessaLove

Det kan vara de enklaste ändringar i ett namn som får folk att undra. Jag tar ett exempel som ni känner igen..Nu tror jag inte att någon säger fel på just detta namnet men det är samma skillnad som på vår dotters namn. Vi har alltså bytt ut ett Y i slutet av namnet och bytt ut mot IE. Jennie istället för Jenny (exemplet, inte vår dotters namn)...
    Många vill uttala i och e...alltså Jenn-i-e. 
    Vi bor i Göteborg och hade vi stavat hennes namn med y hade det blivit uttalat så fult. Därför ie, kunde lika gärna vara bara med i. 

• Jellybeanbaby

SCB
    Det finns 17 män som har förnamnet Cewin. Av dessa har 17 namnet Cewin som tilltalsnamn.

Okej. Chewin är tydligen en myt. Men jag tycker synd om dessa stackars 17 m n som jämt måste bokstavera sitt namn. "Nej inte med K, med C... och sen dubbelv...."

?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
  • Jellybeanbaby
    Trinis skrev 2013-02-06 13:10:12 följande:
    Chewin = Kevin
    Jag skrev det för några sidor sen men det namnet är tydligen en myt se ovan.
    ?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
  • Trinis
    pigglo skrev 2013-02-05 16:02:25 följande:

Appropå Cevin så har jag till och med sett varianten Chewin. Det var lite svårt att riktigt veta hur det skulle uttalas.

Ser att den jag precis la in, redan var uppe...helt otroligt, den jag såg skulle iallafall uttalas Kevin.

Men det är ju också de som ger sitt barn namn med ovanlig stavning som sen blir sura om man stavar det på vanligt sätt...om man inte vet stavningen.

T.ex, om en mamma sa att pojken hette Kevin, ville jag stavat det så som jag skriver, inte kommit på att han kanske stavade det Chewin;)
Svar på tråden Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?