Inlägg från: LunaLunatic |Visa alla inlägg
  • LunaLunatic

Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?

Zayco skrev 2013-03-01 17:56:58 följande:
    Jaha vanliga namn.. Läste fel då..

Yasaman = Jasmine
    Denis = Dennis 
    Jag uttalar namnet olika beroende på Y eller J. J med sje-ljud. Y med j-ljud.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic
    CMM skrev 2013-03-05 06:01:29 följande:
    Om ungen heter Sander borde det väl stavas så också?

Min son heter Zomas men det uttalas Tomas.
    Xander är ju godtagen stavning.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic
    Vulpecula skrev 2013-03-07 19:00:45 följande:

Oj.
    Jag googlade. Jag hittade inte. Jag är nyfiken.
  • LunaLunatic
    CMM skrev 2013-03-07 19:38:45 följande:
    Andra träffen på Google om du söker på "chornelya". Inte särskilt svårt att hitta.

Namnen är "Sean-Chevin", "Kean-Chasper" och "Chimmie-Dean". "Chornelya" själv "bytade" (sic) namn vid 13 års ålder då hon inte var bekväm med sitt ursprungliga namn Madelen. 
    Sorry, min träff två är:
    Atick Chornelya is on Facebook. Join Facebook to connect with Atick Chornelya and others you may know. Facebook gives people the power to share and ...

Fina namn. Hittade tidigare att hon bytte för att hon "alltid varit speciell" men såg inga syskonnamn. 
  • LunaLunatic

Ann-Chatrin.

• LunaLunatic

Min kompis stavar Kicki med C. Heter Cristin.

Y L L E skrev 2013-04-16 22:50:26 följande:
    Jag har läst om någon som stavade sitt namn Cicki - men "hette" Kicki...

• LunaLunatic
    PolyPond skrev 2013-04-18 23:05:48 följande:

Det blir väl samma uttal? Åtminstone när jag säger det.
    Möjligen nånstans i Norrland.
  • LunaLunatic
    PolyPond skrev 2013-04-19 10:48:33 följande:
    Är det inte tvärtom?

Jag bor i mellansverige och här låter det ganska lika med e och ä som begynnelsebokstav.
    Jag är från Västmanland, även bott i Södermanland, har klar skillnad på Emma och Ämma. 
    Även där jag bor i Norrland har ett tydligt E, men vissa lokala dialekter låter ju E mer som Ä. 
  • LunaLunatic
    Vulpecula skrev 2013-04-19 12:28:18 följande:

Jag kan förstås säga skillnad på Emma och Ämma om jag måste, men det känns väldigt krystat och helt enkelt fel - antagligen lika fel som det känns för dig att inte göra skillnad på dem. Jag gör heller ingen skillnad på uttalet av t ex älva och elva, eller sätt och sett. (Däremot är det förstås skillnad på långa E och Ä - ber och bär låter inte lika.) Korta Ä-ljudet används här bara innan R - jag gör skillnad på begynnelsebokstäverna i ärta och etta till exempel.

Detta är på intet sätt "fel" att göra - vi gör det här. Det är inget vi skulle försöka "rätta till" om vi skulle "försöka prata ordentligt". (Jag var knappt medveten om att det ens fanns människor som inte uttalar sätt och sett lika, innan min fonetiklärare påpekade det) Och jag har läst språkvetenskap, jag vet vad jag pratar om. T ex att det här inte har något med grammatiska regler att göra, det är fonetik ...

Älva/elva, sett/sätt låter lika för mig. Men inte Emma/Ämma.
  • LunaLunatic

så enligt uttalsregler ska Emma uttalas med ä?

Solrosens skrev 2013-04-19 19:10:33 följande:
    Klart att det är möjligt, lika möjligt som att uttala Cevin med K. Men det gör det inte mer rätt!

Svar på tråden Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?