Inlägg från: PolyPond |Visa alla inlägg
  • PolyPond

Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?

Jag är för att saker och ting skall stavas som det låter, hela tiden. Har man en bakvänd apostrof i sitt namn så bör man också uttala det som stavningsregeln säger. Men bättre än Desirée är ju då att faktiskt stava det Desirä. Det har dock gått sådan inflation i felstavningar av namn att det är mera regel än undantag att folk varken kan stava eller uttala mitt namn, som skrivs precis som det låter!

Jag har inte det minsta emot att folk ger sina barn ovanliga namn, men att ge vanliga namn och stava dem galet är ju bara knäppt.

• PolyPond
    puss skrev 2013-04-10 20:48:17 följande:
    Inte ämma!!

Noooooooo
    *skriker som Luke skywalker*

Ämma tycker jag är okej. Det stavas ju som det låter och det vurmar jag för. I och med det är jag också för att man skall uttala alla konstigheter folk har i sina namn utifrån svenska stavningsregler.
  • PolyPond
    Hermine skrev 2013-04-06 22:21:31 följande:
    Håller med, vi svenskar stavar ju inte Benjamin '' Bunjamin ''

Fast Bunjamin skulle ju uttalas just så, inte som Benjamin?
    Hur kan man klaga på det? 
  • PolyPond
    Apotheosis skrev 2013-04-18 18:36:43 följande:
    Det beror ju på hur man vill att det skall uttalas. Om man vill uttala det Ämma med Ä är det ju rätt stavning men om det skall föreställa en alternativ stavning på namnet Emma så är det ju helt fel. Alla Emma jag har träffat har uttalat sitt namn med E och inte med Ä.

Det blir väl samma uttal? Åtminstone när jag säger det.
    I och med det tycker jag det är skitsamma. Värre då med apostrofer och liknande som inte sitter var de ska och namn som sedan inte skall uttalas på det viset som stavningsreglerna säger. 
  • PolyPond
    Apotheosis skrev 2013-04-19 10:08:40 följande:
    Nä, jag har aldrig träffat någon som uttalar Emma med Ä istället för med E. Emelie däremot har jag hört uttalas med Ä. 
    Bor du högt upp i norrland?
  • PolyPond
    LunaLunatic skrev 2013-04-19 10:45:39 följande:
    Möjligen nånstans i Norrland.
    Är det inte tvärtom?

Jag bor i mellansverige och här låter det ganska lika med e och ä som begynnelsebokstav.
  • PolyPond
    puss skrev 2013-04-19 11:01:41 följande:
    men nog fan fattar väl folk att Ä och E inte låter lika?
    Hört talats om dialekt?
    Infödda stockholmare uttalar gärna alla ä:n som e, exempelvis. Dessutom är det ofta skillnad på hur man uttalar begynnelsebokstäver och andra.
  • PolyPond
    Solrosens skrev 2013-04-19 11:30:53 följande:

Ä är alltid ett Ä, uttalas inte som ett e! Det lär man sig i skolan!
    Det är möjligt att du lärt dig det i skolan, men i Sverige idag har man inte samma fäbless för "rikssvenska" som man hade tidigare, utan ser värdet i bevarandet av dialektala uttryck.
  • PolyPond
    Solrosens skrev 2013-04-19 11:38:40 följande:

Så du menar att Ämma bör uttalas som Emma?
    Här skulle man göra det. Det är möjligt att den personen som givit barnet detta namn har liknande dialekt som jag.

• PolyPond
    Solrosens skrev 2013-04-19 11:43:12 följande:

De dialektala skillnaderna kan aldrig ersätta en rättsstavning och gramatiska regler!
    Hur man uttalar e och ä handlar vare sig om rättstavning eller grammatik.

• PolyPond
    puss skrev 2013-04-19 14:24:43 följande:

dialekt hit och dit. ä blir aldrig samma bokstav som e.
    Aldrig?
    Elva och Älva, som någon skrev?
  • PolyPond
    Solrosens skrev 2013-04-19 12:10:36 följande:

Vill du att ett namn ska uttalas rätt så måste man följa rättsstavningen! Vill du att Ämma uttalas med ä då stavar du det så, men om du faktiskt vill att Ämma ska uttalas med E så måste namnet stavas rätt! Ämma uttalas med Ä, och inget annat! Du kan inte kringå stavningsprincipen oavsett dialekt!

Jag är för att man stavar som det låter, men det är också vettigt att förstå att Ämma för många faktiskt låter likadant som Emma, liksom Elva och Älva. Bättre då att fokusera namn som faktiskt inte följer språkreglerna alls: Som Hélèné.
  • PolyPond
    Solrosens skrev 2013-04-19 19:45:39 följande:

Ja det verkar som att jag yrade till det, det lät dock rätt i mitt huvud när jag skrev det :) Tyvärr blev det fel. Menade bara att man kan stava ett namn hur man vill men uttalet därefter kan bli fel just beroende på stavningen. Tex då Ämma och Cevin, blir ju inte Emma och Kevin utan då ÄÄÄmma och Sevin....alltså det inte blir mer rätt utan tvärtom mer fel. Haha nu hänger jag själv snart inte med. Ja jag menar att ett E är ett E och ska inte uttalas Ä, så :)

Dubbelkonsonant efter vokal gör i regle att konsonanten blir kort. Ämma blir alltså inte ääämma. Äma blir mera åt det hållet.
  • PolyPond
    PolyPond skrev 2013-04-20 10:14:50 följande:

Dubbelkonsonant efter vokal gör i regle att konsonanten blir kort. Ämma blir alltså inte ääämma. Äma blir mera åt det hållet.
    Gör att vokalen blir kort, såklart.
  • PolyPond
    puss skrev 2013-04-20 10:13:02 följande:
    Men hör verkligen folk så illa? Har folk problem med nyanserat hörande?

Älva låter inte alls som elva.

Jag har aldrig hört någon uttala någon skillnad mellan dessa två.
  • PolyPond
    puss skrev 2013-04-20 10:19:22 följande:
    Gör tvärt om så blir det tydligare.
    Säg älva år.
    Elva år. Älva år. Elva år.

Det är ingen skillnad alls när jag säger det, så inte ens någon med väldigt selektiv hörsel kan höra det.
  • PolyPond
    puss skrev 2013-04-20 10:22:33 följande:
    Den fonetiska skillnaden ligger ju i uttalet så klart.

Vilken dialekt har du?
  • PolyPond
    puss skrev 2013-04-20 10:23:23 följande:
    Att tala tydligt är ju uppenbarligen en utdöende konstform.

Det har inte så mycket med tydlighet att göra som att ä och e som begynnelsebokstav ofta låter lika. Jag vill minnas att det var något vi till och med gick igenom på mellanstadiet.
  • PolyPond
    puss skrev 2013-04-20 10:26:35 följande:
    Men hör ni skillnad om ni säger eeeeee äääää då?

Ja, mycket.

Namnet Elling och ankans unge älling låter likadant som kort konsonant, medan de långa i häl och hel inte alls gör det.  
  • PolyPond
    puss skrev 2013-04-20 10:31:18 följande:
    Ä som i ägg är samma ä som i ärlig.
    Och ja, elefant uttalas med e.

Jag tror att det enda ord med ä som kort begynnelsebokstav som jag uttalar som tydligt "ä" är älg [älj]. Men det gör jag på ren vilja.
Svar på tråden Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?