• Litet My

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Jag hörde en gammal intervju med AW på sverigesradio där AW tar upp hur osunt det bl.a. Är med samsovning och att bära mm, vi får helt enkelt vara osunda curlingföräldrar

• Litet My
    Ellie skrev 2013-04-01 23:56:26 följande:
    Jag har inte läst alla inlägg. Inte många överhuvudtaget, så min fundering kanske redan diskuterats, och i så fall ber jag om ursäkt.

AW citat: "På natten agerar man fysiskt skyddsrum, om och när man samsover med små barn. Att man med sin fysiska närvaro agerar skyddsrum, som i krig, förmedlar ingen emotionell närhet eller trygghet till barnet. Det förmedlar ett mer eller mindre konstant krisläge. "

Hur i hela friden kan man anta att man med sin närvaro skulle förmedla "krisläge" till ett spädbarn? En förälders närvaro borde ju rimligtvis signalera trygghet.
    Hur kan detta skilja sig åt på dagen och natten? Borde man inte hålla sig borta dagtid också för att inte skrämma upp barnet? Vet ett spädbarn att när det är dag betyder närvaro trygghet, men när det är natt betyder det krisläge?

Kanske allt går ut på att rättfärdiga att man smiter ifrån sina barn?
    Vill man vara deltidsförälder och slippa ta hand om sina barn på nätterna är det mycket smidigt att hitta på en metod som går ut på att barnet "vill" vara ifred. Själv är jag mamma 24 timmar per dygn.

Jag väntar mig egentligen inget svar. Ville bara skriva ur mig en fundering efter att ha läst en artikel med citat från AW.
    Jag tycker också det där är ologiskt, jag köper "på natten sover man, då händer ingenting alls" det lever vi också efter, vi tänder inga lampor eller drar igång lek på natten men närhet/tröst får man om man behöver.

Borde inte barnet bli väldigt förvirrat, samma som att man tar upp barnet vid 7:00 men vaknar barnet 06:55 ska man inte ta upp det, hur ska barnet veta vad klockan är?

Barnet borde ju bli tämligen förvirrat, jag har träffat ett barnhemsbarn på 1 år (min lillebror) och ju mer jag tä'nker på AW ju mer tänker jag att just så som han var, så vill AW att barnen ska vara. Och så som han var det var inget positivt alls snarare ganska hemskt att se. Sov hela nätter förvisso, grät/signalerade inte när han slog sig (inte ens när storasyster bet honom), alla vuxna var mamma som man KANSKE kunde få vara med (om man slogs med de äldre syskonen), man kunde gosa med honom och han blev överlycklig men satte man bryskt ner honom och gick så hade en vanlig 1 åring skrikit, det gjorde aldrig han utan gick in i sitt tillstånd att "jag klarar mig själv", signalerade inte om han slog sig, brände sig, blev skrämd utan gick in i sig själv och tröstade sig mentalt på egen hand. Förvisso säkerligen praktiskt men verkligen hemskt.    

Hur ska barnen förstå att på dagen kommer mamma om jag slår mig, men på natten kommer hon inte, då gör mina skrik att mamma går längre bort "skrika mamma ifrån sig enl AW" där tänker jag att det blir ju upp till barnet att lösa det på "sitt sätt" eftersom man inte vet när mamma/pappa kommer och OM de gör det.
  • Litet My
    Amazonas skrev 2013-04-02 14:04:14 följande:
    EllisBell, Litet My - Jag håller helt med om att barn som inte får den uppmärksamhet och bekräftelse de behöver riskerar dålig anknytning och kan bli apatiska osv. Men att hävda att kuren skulle innebära något av detta är (igen) snedvinklad och orättvis kritik.

Ni, med flera, tror inte på att man under kuren kommunicerar med barnet och med tanke på hur ni tolkar det AW skriver så förstår jag det helt och fullt. Jag har heller inga problem med det och jag är inte ute efter att övertyga er om motsatsen. 

Men det är en helt annan sak att hävda att "vi" misshandlar våra barn.

Jag tror inte kuren leder till det på alla barn, läst om barn som fattat vinken och somnat på bara ett par nätter, däremot skulle jag kunna tänka mig att liknande kan ske på barn som inte är lika "lättköpta" och som protesterar i veckor, de barnen finns också bla de som skakat sönder sin spjälsäng, han som dunkade huvudet i flera veckor mm.

Jag tror precis som AW att även bebisar behöver sova, däremot tror jag inte att hennes metoder är för ALLA barn, eller att ALLA barn far väl av dem när man kör så strikt som AW rekomenderar.

Däremot har jag fått till mig att böckerna är annorlunda och skiljer sig från hur det går till på forumet, jag har inte inte läst böckerna däremot har jag läst på forumet och det är det jag vänder mig emot hur man gör när barnet inte "köper" metoden utan fortsätter vakna och skrika natt efter natt.     
  • Litet My
    Fiona M skrev 2013-04-03 23:13:36 följande:
    så tycker jag många verkar göra, försvara SHN och sen visar det sig att de i själva verket bara buffat eller ramsat...

Lite som de som försvarar 5 mm, och sedan visar det sig att de visst tagit upp barnet om det blivit hysteriskt eller gått in var tredje minut, eller ännu hellre de vars barn somnade redan på 2 minuter men de ändock hävdar att de kört 5 mm och den fungerat så bra.
  • Litet My

Malineddie: Vad är en pangramsa? Är det att man liksom hojtar ramsan snabbt och inget mer?

• Litet My
    MalinEddie skrev 2013-04-04 00:29:01 följande:
    I TS skev jag att andra fick lägga till så jag tänka posta dessa inlägg nu. Vad har du eller någon annan att säga om det ovan?

Jag tänker främst på AW krönika om vad ADHD är där hon anser att kriterierna är något som stämmer på var och varannan unge, hon drar också paraleller mellan dödskjutningar och användrandet av ADHD mediciner. När jag googlade på AW och ADHD fick jag upp massor. Vet flera vars barn haft diagnos som gått ur AW forumet just pga AW talat om för dem att ADHD inte finns och tydligen har hon återigen gjort många människor upprörda ang detta om man läser runt lite på nätet.

Här:http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5186&view=previous

Skriver Aw om ett barn som enligt henne kräks som en väg till underhållning " Gå inte in mer. Hulkar han och t o m kräks, så får han faktiskt göra det - låter hårt, men det är, som du vet, inte hela världen. Han "använder" det nu som väg till underhållning (låter också hårt). Jag drar den slutsatsen därför att ramsan plötsligt inte "tar" - ni ska stå och solfjädra i evigheter, tycks han mena - enligt minsta motståndets lag - vilket hjälper för stunden men inte för sedan. 
    Så sluta med det. Kräks han så kräks han och det får man naturligtvis ta hand om, men vänta en stund och gör det sedan snabbt - torka av med fuktig handdduk, byt lakan/draglakan med barnet kvar i sängen - med ytterlig saklighet och utan minsta "efterbehandling" annat än ramsan! "  

Hade kunnat leta fram mer  men sitter och pluggar =( Återkommer imorgon. 
  • Litet My

Ellie & MalinEddie: Tack för svaret ang Pangramsa, då var det ungefär som jag trodde.

• Litet My

Amazonas: Varför tror du att ett lite äldre spädbarn skulle ha ett mindre närhetsbehov än ett mindre? Ett exempel är ju tex separationsfasen runt 8 månader då många barn vill ha mer närhet än innan och visar det tydligt. Där avråder man tex att köra 5 mm just pga separationsfasen medan AW bortser från separationsfasen.

• Litet My
    purple box skrev 2013-04-04 16:59:23 följande:
    Enligt AW är det 8-9 månaders ångest. Ångest går under "livskris" och ska tas hand om av barnet. Rynkar på näsan

Ångest kan jag köpa, men att barnet skall ta hand om det själv är ju rent vidrigt.

Läser man på forumet verkar separationsfasen vara en av de vanligaste tidpunkterna att köra shn, även 1,5 år då nästa fas är.  
  • Litet My

Purple box: Absolut, sorgligt är det. Ang Amazonas tänk om skillnaden mellan små och större spädbarn håller jag inte med, upplever tex med båda mina att de varit mer och tydligare närhetstörstande som lite äldre än som pyttisar.

Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..