Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Avatarlös skrev 2013-02-05 08:32:07 följande:
    Man bör ha i beaktande att när hon skrev barnboken så gällde strikt matning var 4:e timme. Det var bra för barnen att vädra lungorna mellan målen, man skulle inte bära dem för mycket för då blev de bortskämda. 

Den är skriven för många år sen, att vi idag tycker att råden för spädbarn är helt uppåt väggarna är inte konstigt.   
    Som sagt, hon skrev barnaboken på 80-talet. Förövrigt så är den ju fortfarande fullt aktuell enligt henne, med tanke på nyligen släppta nyutgåvor av samma bok. Men de värsta råden är ju inte i barnaboken, utan i SHN och den boken kom inte förrän 2008! Det är i den boken hon uttryckligen skriver att man ska fullständigt skita i spädbarn som skriker hysteriskt och låta dem svälta på nätterna osv.
  • skogsvitter
    purple box skrev 2013-02-06 15:50:26 följande:
    Kolik är icke lindrad överlevnadsångest.

(hon har visst svar på allt?)
    Avskyr hennes teori angående detta... inte gick dotterns kolik att bota med mat heller... tokigt.
    Sedan har vi ju dessa teorier om att vaccin orsakar tex PSD och även shaken baby syndrome. Hon har verkligen svar på allt som sagt

Förövrigt är väldigt många av hennes råd extremt motsägelsefulla. Mat, mat och mera mat är ju ett råd och hennes botemedel mot det mesta (inte alls ett dumt råd i sak). Men samtidigt ska de svälta 12 timmar på natten redan som nyfödda.
  • skogsvitter

Anna, kanske framförallt det lilla barnet Anna som finns någonstans där inom henne, skulle med all säkerhet behöva kärleksbombas av stora mått. Men nu handlar ju detta om hennes metoder och råd. Att kärleksbomba henne genom att hylla och bekräfta vidriga metoder och råd gör ingen som helst nytta för Anna som person, precis tvärtom! Och på köpet så riskerar massor av barn att fara illa av råden.

• skogsvitter
    orolig2121 skrev 2013-02-08 13:51:35 följande:
    Jag tycker det används väl starka ord här. Jag har vänner som varit med om en vidrig uppväxt och det har varit en helt annan kategori av upplevelser än det som diskuteras här.
    Vanvård, allvarlig försummelse, missbruk, misshandel osv, det är alltså inte något som får kallas vidrigt enligt dig?
  • skogsvitter
    Loriyana skrev 2013-02-08 16:13:11 följande:

Men ALLA propagerade för matning enligt schema på den tiden, inte bara AW. Min mor har fött sju barn och hon fick instruktioner på BB att mata var fjärde timme.
    Fast AW propagerar ju än idag för svält av spädbarn.
  • skogsvitter
    lövet2 skrev 2013-02-08 16:22:25 följande:
    AW har alltid haft många hårda ord för 5mm och tyckt den har varit hemsk. I SHN däremot skriker inte de små barnen. I stället talar AW om deras "förvirrade frågor", "ivriga hojtanden" eller "frustrerade ylanden". Lik förbaskat är det spädbarnsgråt hon talar om ...
    Både barnaboken och SHN är ju full av motsägelser och bara det faktum att hon förkastar 5mm men sedan å sin sida gör en metod som är mycket, mycket värre men avhåller sig från att kalla skriken och gråten för vad det faktiskt är, tyder ju på total avsaknad av självinsikt. Det är knepigt det där, har aldrig förstått varför hon pratar så illa om 5mm samtidigt som hon utformar en metod som bygger på exakt samma sak.

Men "hennes" bebisar ställer ju frågor medan Eckerbergs bebisar skriker ilsket och envist...
  • skogsvitter
    Loriyana skrev 2013-02-08 17:38:48 följande:

Håller med. Jag har som sagt läst AW's bok, och jag håller inte med om allt. Men jag skulle inte kalla det "barnmisshandel" eller "vidrigt".
    Alla läser ju med sina glasögon såklart. Det som ofta kännetecknar 80-talets föräldrageneration är ju att de sållade bort alla konstigheter, förträngde de mer brutala delarna i boken och följde hennes andra råd just för att det inte fanns något annat. Man kan nämna partier för den generationen som de tror är rena lögner men när de faktiskt läser de sidorna så inser de ju nu i efterhand att det alltid fanns med, bara det att folk valde att bortse från galenskaperna och mycket omgående lyckades glömma att de alls fanns med i boken.

Sedan har väl vi som är mest kritiska också ständigt forumet i bakhuvudet, vi vet hur hennes råd låter i forumet och detta är ju alltså nutid. Det finns inga böcker att hänvisa till utan det är direkta råd, från en högst verklig Anna Wahlgren som i nutid ges till högst verkliga föräldrar än idag. Och de råden är hästlängder ifrån vad som hon från början skrev i barnaboken. På den tiden hade hon ju åtminstone halva foten kvar i någon slags vettig verklighet, den har hon för längesedan tappat om man ser till hennes forum.
  • skogsvitter
    Loriyana skrev 2013-02-08 20:03:48 följande:

Men enligt AW så SKA man ge barnet respons. AW är starkt emot 5-minutersmetoden där man låter barnet skrika sig själv till sömns. Istället så säger AW att man ska SVARA på barnets frågor genom stabilitet och trygghet. Man ska vagga dem och prata med dem tills de somnar igen. Vad är så hemskt med det?
    Hur är skramla med kastruller i köket eller sätta igång mozart på högsta volym utanför sovrumsdörren mitt i natten att svara med "stabilitet och trygghet"? Förklara gärna, jag hänger inte riktigt med nämligen?
  • skogsvitter
    snällochgla skrev 2013-02-09 12:30:50 följande:
    PR så tillvida att hennes namn blir aktuellt hela tiden! AW är 70 år idag och borde rimligtvis gått i pension och inte ge råd till folk som är 50 år yngre. Det är inte hennes fel om hon är den enda man kan vända sig till!
    Va?? Ursäkta men nu har du nog fått det mesta om bakfoten rejält. Det är inte trådar på FL som gör att hon tvingats fortsätta vara aktiv (hon beklagade sig senast bara för någon dag sedan i media att hon minsann står utan jobb och pengar och allt är Felicias fel). Hon har varit aktiv på sitt eget forum hela tiden och det är heller ingen som tvingat henne till detta. Hon väljer själv att titt som tätt visa sitt rynkiga ansikte i media, tidningar, tv-soffor som skavlan, nyhetsmorgon osv. Hon ger sig in i debatter och skapar heta ståndpunkter som är mycket kontroversiella och som får hela Sverige att gunga och det är inte vårt fel!

Att fler blir kritiska till henne och därav kollar upp våra källor, som SHN, forumet etc är inte att ge henne PR. Det är att sprida fakta om hennes metoder, sedan tycker jag att det bara är positivt att folk läser och bildar sin egen uppfattning om hennes metoder istället för att lita på vår bild. Mängder av föräldrar har tack vare dessa kritiska trådar tagit avstånd från hennes hemskheter, och istället vänt sig till andra för råd. För givetvis är hon inte den enda i hela Sverige man kan vända sig till, det är bara löjligt att du ens skriver så. Möjligtvis var det så på 80-talet, idag har vi däremot en hel uppsjö av barnexperter som skriver både böcker och har rådgivningar som man kan kontakta för hjälp. Knattetimmen är superpopulärt, deras böcker likaså. Juul är också mycket populär. Det finns alternativ överallt som är sunda och vettiga, inte sjuka som AW-metoderna.

Däremot är det i allra högsta grad hennes eget "fel" att hon fortsätter söka sig till rampljuset, gång på gång på gång. Ingen annans.
  • skogsvitter

Gör mig smått irriterad att folk påstår att det är vårt och FL:s fel att AW ständigt blir uppmärksammad. Det är inte direkt vi som bestämmer att hon gång efter annan sitter i de där jäkla tv-sofforna. Själv är jag sjukt irriterad på att hon alltid lyckas hitta sätt att ta sig till rampljuset.

Faktum är att den där intervjun igår nämnde de tom på nyheterna! Såg inte intervjun för jag hade bättre saker för mig. Men ärligt talat, varför får jag höra om AW när jag tittar på nyheterna? Ingen ska liksom få missa att hon ska vara med i svensk tv? Ja inte är det mitt fel i varje fall, och inte ditt heller MalinEddie eller någon annan här på FL som rår för att varenda en som tittade på nyheterna igår fick serverat i knä att TV4 ödslar tid på den gamla tanten.

Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..