• Höghus

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Avatarlös: Hon skrev den på 80-talet. Inte 1960.

• Höghus

Jellybeanbaby: Mellanbarnen är Felicia och hennes helsyskon Maja och Linus (enda överlevande sonen). AW fick först två döttrar med sin fd lärare på internatskolan Lars Danius. Sen tre med Carsten Feldt. Sen ytterligare ett med Feldts bror (sonen som dog pga Egyptenäventyret) och i sista kullen de tre döttrarna som försvarat henne. De två äldsta har inte uttalat sig alls.

• Höghus

Smulan: Genom att bara svara på sina barns signaler ibland/när det passar den vuxna skapar man en ambivalent/otrygg anknytning. När man inte tar upp, håller om och bekräftar ett gråtande barn och hjälper det hantera de känslor som orsakat tårarna får man barnet att till slut "stänga av". Barnet lär sig att det är meningslöst att visa känslor eftersom ingen lyssnar. I förlängningen en grund för dålig självkänsla. Bra jobbat! :/

• Höghus

Loriyana: Jag vet inte när din mamma fick sina barn men när min mor fick sina barn på 70-talet var det redan förlegat med skrikperioder, amning var 4:e timma osv. Jag är född i mitten av 70-talet och ammades fritt. När AW:s bok kom ut -83 insåg min mamma direkt att hon var ute och cyklade.

• Höghus

Smulan: Jag vet ju inte i detalj hur du har gjort och kan såklart inte veta med säkerhet men med utgångspunkt i vad som stod i ditt inlägg så ja, risken är stor att du skapat en otrygg anknytning.

• Höghus

Smumlan: Jag ställer ingen diagnos. Men det räcker att vara hyfsat påläst om anknytningsteori och barnpsykologi för att veta vad sådant du beskriver kan leda till. Just sayin'

• Höghus

Var tvungen att ta fram min Barnaboken (2001 års upplaga). Lika hemsk som jag minns. Skrik och arga frågor, 2-månaders som minsann kan och ska sova 12 timmar i sträck, föräldrar som ska akta sig för att nudda barnets kind om de ska peta in nappen, spädisar som inte "ger sig" är "missnöjda" "krävande". Barn vars skrik man ska överrösta. Barn som lämnas ensamma i kolsvarta tysta rum och som man som förälder ska gömma sig för så att man inte syns. De vuxna ska "stålsätta sig och inte gå in förrän barnet tystnat".....

• Höghus

Smumlan: Jag tycker inte till. Jag skriver om vad man inom anknytningsforskning kunnat visa kan hända med barn som blir ignorerade helt eller delvis (vid vissa tider på dygnet). Och jag ser ingen anledning att hymla för att någon ev. skulle bli knäckt...

• Höghus

orolig2121: Ångest hos mig som mamma? Ångest för vadå? Om du är så påläst som du hävdar vet du precis vad det kan göra med barn om ingen svarar på deras skrik.

• Höghus

Tips från Barnaboken: Vissa bebisar skriker så det skär genom märg och ben under "sömnkuren". Då kan man se till att sömnkura på sommarstället så att slipper man att grannarna hör av sig.

Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..