Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

orolig2121 skrev 2013-02-04 00:26:21 följande:
    Jag kan inte minnas att jag hört någon vara positiv till Anna Wahlgrens råd de senaste 15 åren, men jag har hört mängder med människor klaga på henne med en ton som om de avslöjar något.

Jag börjar tycka synd om henne. 
    När man som hon, offentligt  lägger all skuld på sina egna barn utan minsta antydan till självrannsakan förtjänar man inte att bli tyckt synd om såtillvida att hon inte lider av en allvarlig psykiskt störning. Och om det vore så är det fortfarane mest synd om omgivningen.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    snällochgla skrev 2013-03-21 15:42:11 följande:
    929
    hahahahahahahaha ja du tar verkligen det här med debatter på FL med stort allvar. Vad gäller hur fort en leopard springer så kan väl den som vill veta googla och kolla siffrorna (ja jag FATTAR att det var ett exempel Helge)

Visste inte att varje inlägg här på FL ska läggas upp som en uppsats på universitetet med metod och frågeställning och exakta källhänvisningar osv.  Jag tar det lite "gent"Drömmer
    Jellybeanbaby är inte den enda som är trött på alla som inte kan diskutera utan spottar ur sig sin övertygelse som om den vore en allmängiltig sanning.

När det är du som påstår saker så ska du vara beredd att bevisa den med pålitlig källa (hit räknas inte aftonbladet och bloggar).  Det handlar definitivt inte om uppsatser, däremot basal faktainhämtning på grundskolenivå och vanliga diskussionsregler.

Om du inte kan det uttrycker du dig annorlunda "jag tror att leoparden springer i 215km/h".
    Man lägger helt enkelt inte ansvaret på motparten att bevisa sina egna påståenden.
  • Regnig måndag

Kan någon klok person förklara för mig vad sköldpaddor på rygg har för likhet med osovande spädbarn?
    Det låter som rena dårpippin i mina ögon....

• Regnig måndag
    Natulcien skrev 2013-03-22 12:40:13 följande:
    Dårpippi var ordet...
    Det är väl samma "logik" som att man skrämmer bebisen med vargen om man lyfter upp hen...? Skrattande
    Make no sense..at all...
    Haha.
    Det är alltså inte jag som är knasig och såsig i skallen utan det är som jag tror. Ingen likhet alls.
  • Regnig måndag
    Litet My skrev 2013-03-22 12:43:48 följande:
    Regnig måndag: Ska man tro AW så handlar det om att en sköldpadda på rygg blottar buken och är hjälplös mot rovdjur när mjukdelarna är uppåt, på samma sätt känner spädbarn när de blir lagda på rygg då de från början vet att de har sin Sköld på ryggen som skyddar mot vargen samt är födda med viljan att ta sig framåt/fly?. Hur hon får ihop det hela vet jag dock inte, men å andra sidan har jag bara två barn som inte fruktar "vargen" och avskytt att ligga på mage mer än korta stunder så vem är jag att uttala mig ;)
    Oh herregud. Det var det mest långsökta jag läst. Någonsin.
    Det låter som något man kläcker ur sig efter att ha rökt svamp...
  • Regnig måndag
    Amazonas skrev 2013-03-22 13:56:32 följande:
    Nej, spädbarn har ingen sköld och inget skydd mot det Anna Wahlgren kallar vargen. Det är föräldrarnas roll att ta hand om barnet och skydda det mot alla tänkbara faror (skydda barnet mot "vargen" med Annas ord). Att bebisar sover bättre på mage (om de får chansen) är jag personligen helt övertygad om. Som tur är råder ju inte bara åsiktsfrihet utan även rätten att vara olika, så om du uppfattar det som att dina barn sover bättre på rygg så är ju allt som det ska vara.
    Så då återstår bara psykedelisk svamp eftersom barnet inte har något som helst liknelse med sköldpaddan...
    *konstaterar*
  • Regnig måndag
    Mad as snow skrev 2013-03-22 14:03:17 följande:

På vilket sätt anser du att föräldrarna skyddar och tar hand om detta lilla barn, när de rabblar glada ramsor bakom stängda dörrar och dammsuger istället för att trösta?
    För att de är tröga sprattlande sköldpaddor?
    *Försöker envist klämma in liknelsen*
  • Regnig måndag
    Mad as snow skrev 2013-03-22 14:06:16 följande:

Jag tror att det kommer att sluta med stomipåse om man fortsätter ansträngningen att hitta logiska och normala förklaringar till den här behandlingen av små barn.
    Haha.

Egentligen är det synd att AW evolverat till en sektliknande knäppgök för jag läste barnaboken med stor behållning när mina var små. Inte bokstavstroget för det fanns tossigheter där också utan som en uppslagsbok, man tar ut små godbitar och struntar i sammanhanget...

Ve mina barn om de utsätter mina blivande barnbarn för det hon förespråkar, då ska jag utsätta dem (barnen, inte barnbarnen) för vargar, sköldpaddor och 5mm med vuxenmuskler...
  • Regnig måndag
    Amazonas skrev 2013-03-22 14:29:18 följande:
    Det intressanta i alla de här diskussionerna är att det aldrig är föräldrarna själva som klagar, utan de som klagar värst tittar på utifrån och endast har det som skrivs på diverse forum som stöd för sina belägg om misshandel (vet inte riktigt vilken term jag ska välja, men "misshandel" tycker jag passar ganska bra in på att låta barn ligga i avföring och kräks osv). Plus, som det verkar, en övertygelse om att Anna Wahlgren faktiskt vill barn illa. Vilket jag tycker säger mer om dem än om Anna Wahlgren.

Ah!
    För att göra en liknelse (AW verkar gilla dem) så menar du att avsaknaden av kritik i de egna leden är ett kvitto på att något är bra. Det är precis det som får sekter att fortgå, kritiker trollar man bort, antingen genom uteslutning eller idiotförklaring, och sen kan man peka på att ingen klagar, därför är allt bra!

• Regnig måndag
    Amazonas skrev 2013-03-22 14:49:39 följande:
    Du får det att låta som att föräldrar som inspireras av Barnaboken eller SHN skulle ingå i någon mystisk klubb. Det är inte något jag känner igen alls, varken från böckerna eller Annas forum. Däremot ser jag den beskrivningen väldigt ofta från de som kritiserar henne.

Dessutom tror jag inte att någon förälder idag som intresserar sig för att läsa om barn och föräldrarollen nöjer sig med att läsa en bok och ta den för den enda sanningen. Men det är klart att det blir lättare att vara emot Anna Wahlgren om man ser henne som en sektledare och de som gillar hennes böcker som hjärndöda får.
    Jag försöker ingenting, du gör det så bra alldeles själv.

Du pekade på avsaknaden av kritik och jag förklarade hur man kan likna det vid, resten står du för.
    Kritik saknas inte, inte heller vittnesmål om att raderas om man framför kritik på hennes forum. Men självklart lämnas sånt inte kvar eftersom AWs forum drivs av egennytta och hon har inget att förlora på att radera kritik. Det är så det funkar mer eller mindre på de flesta forum, även här.
  • Regnig måndag
    Lingonflickan skrev 2013-03-22 18:39:07 följande:

Enligt läkarna jag pratat med så är det så, ja. Det är det som är så hemskt.
    Vi använde in te andningslarm helt enkelt för att de var i början på sin utveckling och funkade dåligt. Men kan det där verkligen stämma?
    Andningslarm ska ju larma när andningsuppehållet blir för långt men innan eventuella hjärnskador inträffar. Däremellan finns ju rätt många sekunder eller tom minuter när det handlar om småbarns hjärnor som jag inbillar mig tål mer stryk än en vuxens...
Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..