orolig2121 skrev 2013-02-04 10:59:57 följande:
Klistrar in kommentaren från anna wahlgrens dotter:
Hej!
Många har mamma att tacka för att de själva har en skön och glädjefylld tillvaro med sina barn, vilka är friska, nöjda, glada, utsövda och tillfreds med livet. Det är verkligen inte alla som behöver mammas hjälp för att komma dit, men hennes "anhängare", som du väljer att kalla dem (antar att du också ser på folk som uppskattar hennes hjälp som sektmedlemmar eftersom du dessutom bestämt dig för att hon är aktiv scientolog - vad har du för källa för det påståendet?) har behövt hennes hjälp på olika sätt och är många eftersom hennes så kallade "metoder" uppenbarligen fungerar och är mycket omtyckta.
Jag tar inte avstånd från några av hennes "metoder". Jag, liksom de flesta, anser inte att min mamma är perfekt och tror inte att varenda liten sak hon gjort i sitt liv varit genomtänkt eller politiskt korrekt. Hon har sina fel och brister, som alla andra. Men jag har haft stor glädje av Barnaboken och det hon skriver däri, och även om jag inte har behövt använda Sova hela natten (eftersom jag använt Standardmodellen och min dotter sovit 12 timmar sedan 4 månaders ålder utan att någonsin protestera) har jag varit med på en kurs och sett tre små barn få hela nätter på bara tre dygn. Och jag har läst otaliga brev och historier från massor som blivit hjälpta. Så inget avstånd alls, faktiskt. Tvärtom! Tyvärr vågar knappt ens jag öppet uttala min beundran för min mor. Gud vet vad som dyker upp på posten då.
Jag kommer inte att svara på några frågor gällande mina syskon, och jag kommer som sagt inte föra min mammas talan (hon hade förmodligen återigen påpekat att hon tar emot tidningen Mänskliga rättigheter men inte alls anser sig vara scientolog eller på något sätt springa deras ärenden). Och om jag bedyrar att jag inte är scientolog - tror du mig då?
Jag kan berätta att alla i min familj har barn och är framgångsrika inom de områden de valt att syssla med, men jag vill inte gå in mer på mina syskon. Själv är jag lyckligt gift och har som sagt en dotter som är 6 månader. Jag arbetar som frilansare med inriktning på mat och resor.
Whockie:
I mångt och mycket kommer jag att uppfostra min dotter såsom jag själv blivit uppfostrad, men jag önskar att fler kunde förstå att omständigheterna var något annorlunda för min mamma än för oss. Hon fick barn på 60- och 70-talet, då rönen, möjligheterna och förutsättningarna skilde sig avsevärt från idag. Självklart anpassar alla föräldrar sig till tiden de lever i. Mamma har till exempel - ve och fasa - varit öppen med att hon drack vin och rökte under graviditeterna. Jaha? Ska vi ta och fråga vad de andra 40-talisterna gjorde, kanske...?
Vissa saker KAN jag göra annorlunda eftersom jag har ETT barn, inte nio. Det är en jätteskillnad, som du säkert kan föreställa dig. Jag planerar inte heller att få nio barn utan kanske två, eller på sin höjd tre. Du kan säkert se vilka möjligheter som öppnar sig därav (därmed inte sagt att jag inte är oerhört tacksam för mina syskon, som de flesta som känner mig avundas mig). Jag vet inte om du har barn eller hur många i så fall, men föreställ dig nio! Jag undrar varför inte fler undrar hur hon alls klarade det. Jag hade aldrig gjort det. Jag har aldrig någonsin betvivlat att min mamma älskat mig, eller alltid gjort vad hon kunnat för mig. Förhoppningsvis kommer min dotter att säga detsamma om mig om 32 år.
Jag vill understryka att jag inte anser mig på något sätt ha tagit skada av min mammas skilsmässor eller äktenskap. Jag har en stark tro på kärlek och livslånga relationer, men inte mellan människor som är olyckliga tillsammans. Mina syskon och jag har väldigt starka band till varandra, något jag personligen tackar mamma för.
Det här blev ett långt svar. Jag skyr normalt alla forum som pesten, men det är svårt att låta bli när det plötsligt ska handla om mig och mina syskon. Det finns människor bakom dem ni skriver om här, ni glömmer väl inte det? Människor som ni namnger, drar slutsatser om, spekulerar kring. Människor ni faktiskt inte vet något alls om (återigen - tack mamma). Men nu vet ni lite om mig i alla fall. Hoppas att det var värt det.
Tack och hej,
Eleonora