• MarinaL

När samhället sviker..!!

Måste bara få skriva av nig känner jag. Jag är mamma till två fina flickor, 3 respektive 1 månad gamla. Har en bonusson på 6 år, som egentligen ska bo hos oss enligt en dom som finns. Modern ska enbart ha ett ungänge utifrån att hon har haft ett turbulent och rent av levt farligt där mycket alkohol, droger och annan skit funnits med i bilden så hon har inte ansetts varit kapabel att ha pojken mer än 4 dagar varannan vecka. Denna människa har trots en dom, uppmaningar av socialtjänst och familjerätt inte på något sätt tagit hänsyn till den dom som är. Hon har kört sitt eget race och hämtat pojken från förskola när det behagar henne trots att det är vårt umgänge, skadat honom fysiskt och psykiskt såpass att han vet varken in eller ut, han kan inte lita på vuxna människor, pojken är rädd för allt etc. Hon har tagit in missbrukare och alkoholister titt som tätt i hans liv. Hon skickar klamydiatest i vår brevlåda så att jag ska misstänks otrohet hos min man. Hon anmäler oss för falska grejer till socialtjänsten etc. Hon har ej jobb, bor hemma hos sin alkoholiserade mamma. Hon klär aldrig pojken i den strl han har utan alldelesf för litet eller alldeles för smått. Han har 116 och kommit hem allt som oftast i 86 eller 122. Ser inte klokt ut. Matrester runt munnen, borstar ej hans tänder ja listan kan göras lång!!!! Nu är läget som så att pojken mådde så kass att min man lämnade pojken hos sin mamma i hopp om att hon skulle ta honom till läkare då hon avkokat våra läkartider hos BUP samt vanlig läkare på VC. Detta gjorde hon dock inte utan trodde att hon fick honom i någon slags absurd julklapp? Min man har inte träffat pojken sen i November 2012, hon svarar ej på sms, vägrar lämna, och dessutom har hon åkt till mina svärföräldrar vid två tillfällen där de bjudit in för att få träffa honom. Men de har gått bakom ryggen på min man allesammans och inte hört av sig till min man så han får träffa pojken. Pojken tror på fullaste allvar att pappa inte tagit kontakt eller vill träffa honom då mamma tutat i honom allt detta. Min man har kontaktat Gud o alla människor får hjälp men dessvärre får han inte det någonstans! Vad är detta för samhälle?? Han har kontaktat Socialtjänst, Familjerätt, Tingsrätt, UD, DO, uppdrag granskning, Socialatyrelsen men inget funkar. Hon har bara valt att hålla pojken och ringt till försäkringskassan och sagt att han numer bor där och de nöjer sig med detta, drar in barnbidrag och underhållsstöd trots att han var skriven här samt att i domen framgår tydligt vart pojken ska bo och det är fadern som är boendeförälder. Vad gör man när det görs polisanmälningar för "egenmäktighet med barn" och de kommer ett papper hem från dom där de står att utredningen läggs ner "pga inget brott har begåtts". Så man kan alltså gå emot en dom? Bara sådär? För att hon känner för de och inget liv har och ska göra livet pissigt för oss? Vad gör man när socialtjänsten via telefon säger till min man att "Jag gör bedömningen att han har det bra där"! Utifrån vadå frågar min man? "Ja har ju inte träffa dom eller så, men jag hörde pojken leka i bakgrunden, så jag gör bedömningen att han har det bra"! Vad gör man när man vänt sig till Socialstyrelsen och de i sin tur ifrågasätter socialtjänstens utredning och vill ha ett utlåtande senast Oktober 2012, men fortfarande inte fått det? Det är Februari 2013 nu! Vad gör man när han fått erbjudande på förskola och man tackar JA och ska skola in och hon håller honom så man inte längre kan ta platsen för att folk undrar va fasen som händer, om han ska börja där eller inte? Många gånger man måste skämmas i onödan tack vare denna människa som inte vill pojkens bästa för 5 öre! Vad ska man göra åt soppan? När alla bara hänvisar min man runt runt runt!! Inget system har vi i detta avlånga land, utan det är upp till min man att "lösa konflikten med modern". Hur löser man det med en människa som inte vill? En människa som på eget bevåg tar beslut om allt och inget? Hon är ett hopplöst fall och det blev så tydligt vilket jäkla samhälle man lever i när socialtjänsten är här på hembesök och säger till oss "Det är ju erat ansvar att lyfta henne, att hon ska bli en bra mamma"! Vi har inte träffat pojken sen november 2012, min dotter på 3 har gått in i väggen, hon är deprimerad, äter inte, sover inte och när hon väl lyckas somna så drömmer hon. Pojken har en till lillasyster på 1 månad som han sett fram emot att få träffa och hålla om, men den rätten har hans mamma tagit från honom. Vad hade DU gjort? Någon som är i en liknande sits? Vad GÖR man?? Skulle känna skriva en hel bok, men varken jag eller min man eller någon utav er som läser blir klokare på detta inlägg om det aldrig tar slut.. När får man ett Slut?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-03 02:17
    www.lyckek.se

• Svar på tråden När samhället sviker..!!
  • Tow2Mater

Har du kontaktat en kompetent advokat? Det är väl forsta steget, han eller hon borde väl veta vad man ska gora näst..

• MarinaL
    Tow2Mater skrev 2013-02-03 02:23:23 följande:
    Har du kontaktat en kompetent advokat? Det är väl forsta steget, han eller hon borde väl veta vad man ska gora näst..

Hej! Jajamän! En riktig toppadvokat hade han. Men dessvärre löser det inte bekymmerna som är när man begär verkställighet, de är j tydligen de enda man kan göra, och det är redan gjort. Men hon kör sitt race ändå trots detta. Vilket innebär att de inte kostar henne ett jota, för hon är arbetslös, men för gubben kostar de 5000 kr/timman för det, pengar vi skulle kunna lägga på barnen....!
Svar på tråden När samhället sviker..!!