• AmelieS

ÄD gravida Lattemammor i Stockholm nr3

Vinkan, ja alla säger hela tiden att det är jättetufft med tvillingar. Jag har sett det på nära håll också då en kompis fick tvillingar för ett år sedan. Men det är svårt att ta in att snart är jag där själv...

Jag kan tänka mig att vara med på en träff, när jag vågar resa själv med tvillingarna, bor en bit utanför länet.  

• AmelieS

Jag är lite orolig, tvilling 2 rör sig inte lika ofta och jag känner sparkarna svagare sedan några dagar tillbaka. Ettan är hur livlig som helst. Kanske har tvåan flyttat sig lite. Vart ska jag ringa för att få en kontroll?
    Jag är i v 31. 

• AmelieS

Tack tjejer för svar. Det var som jag trodde att jag ska ringa förlossningen för en sådan kontroll. Det känns så stort att ringa dit. Jag har bestämt mig för att vänta tills på måndag och då ringa barnmorskan. Jag känner båda barnen ialla fall, är inte jätteorolig.

myran, jag känner igen detta med att man känner sig lugnare ju längre graviditeten går. Det var en väldigt speciell känsla när jag väntade första barnet efter många års försök. Jag var lycklig men höll tillbaka en stor del av glädjen. Det var så stort när hon sedan låg där på bröstet efter förlossningen. Vilken enorm lycka Glad    

• AmelieS

Tack The75 för info om BVC och vad de får veta om hur barnet blivit till. Jättebra att det funkar så i Sverige, onödigt att sprida hela journalens innehåll till nästa instans.

I veckan har vi varit på BVC på 3-årskontroll, det gick bara fint, stolt mamma Glad
    Snart är det dags att börja springa där var och varannan vecka igen. Nu längtar jag till måndag då det är dags för kontroll igen av bebisarna i magen.

Ha det bra alla mammor!     

• AmelieS

Hej!

5 veckor kvar, det låter jättebra The75, hoppas det går fort som sagt. Jag vet inte om jag bara har 5 veckor kvar, kanske mera. Nu ligger båda mina med huvudet ner så jag måste föda vaginalt. Doktorn som utförde UL var så glad :) Det känns jobbigt att inte veta hur lång tid jag har kvar. Hade föredragit planerat snitt av bl a den orsaken. Det börjar kännas fullt i magen och i värsta fall har jag nästan 7 veckor kvar. Igångsättning kan jag bara räkna med om tappen är mogen. Mina ben och fötter är jättesvullna och händerna domnar bort. Nu har jag också klagat. Vädret är jätteskönt nu, gillar sol och värme.

Jag har inte sökt ersättning från försäkringskassan då vi inte är berättigade till det.     

• AmelieS

Vad skönt The75 att du är hemma på heltid nu och kan vila och förbereda dig. V 35 nu för mig och dig, det börjar närma sig. Jag håller på och packar BB-väskan. Vad tar du med för kläder till bebis?
    Långärmat eller kortärmat eller både och?

Angående vem barnet är likt så får jag fortfarande frågan, dottern är nu 3 år. Första året var hon väldigt lik pappan men inte lika mycket nu längre. Jag brukar ibland säga att hon är en kombination av oss båda :)     

• AmelieS
    TyckOmMig skrev 2013-05-20 12:48:18 följande:
    Ingen som ville berätta hur ert nedregleringsschema sett ut-jag längatr verkligen efter att få fasa ut progynonet och sedan progesteronet snarast.Skiljer det sig om man väntar ett eller två barn?Mailat Riga idag får se vad de svarar men många med mig är oroliga då Sverige har ett lite annat upplägg än de klinikerna utomlands vad jag förstått?

Kliniken i Spanien tyckte att jag skulle sluta tvärt. Ingen skillnad om man väntar ett eller två barn, mängden hormoner du äter är densamma. Jag väntar tvillingar. Jag använde ett nedregleringsschema från Sverige när jag var gravid efter ÄD första gången. Hittar inte mitt schema just nu, är för trött och stor för att leta såhär i slutet av graviditeten. Har du läst bakåt i tråden?
  • AmelieS

Hej! Nu är våra tvillingar här hos oss fem veckor före BF. Allt har gått bra o vi mår fint. Blir kvar några dagar på bb då de är för tidigt födda. Det är fantastiskt kul med tvillingar :) Kram

• AmelieS

Hej!
    Tack för gratulationerna :)

Vi mår bra och är hemma på permission från vår neonatalavdelning. Vikten låg på 1,9 och 2,5 kg, så den lilla är liten för sin vecka (34). Nu är de snart två veckor och vi har lärt känna dem och fått mycket hjälp med att komma igång med matningen, inte helt lätt när de är för tidigt födda. Allt går bra nu och snart blir vi nog utskrivna. Det är jättekul med tvillingar, har fått så många varningar om hur jobbigt det är innan så jag har varit inställd på det. Jobbigt kommer det nog att bli så småningom när jag blir hemma ensam med dem, men det är lång tid kvar.

Lycka till nu The75!
    Det är lika underbart att bli mamma för andra gången som första :)      

• AmelieS

Stort grattis The75, underbart att höra :)
    Jag har tänkt på dig. Hoppas ni är hemma nu. Kram 

• AmelieS

Hej alla,

Det är bra med oss också. Maken är hemma fortfarande och det är jättebra för det behövs. Snart är tvillingarna 8 veckor. Allt går jättebra och över förväntan. Mest energi tar vår tre-åring tycker jag men nu börjar hon också smälta att hon har fått två små systrar. 

Lycka till Myran, så spännande att det är så nära nu.

Kram till er alla!   

• AmelieS

Tyckommig, jag kände fladder tidigt men riktiga sparkar vid v 20 ca. I vilken vecka är du nu?
    Hur känns det att få tvillingar igen?

Caspianne, skönt att du mår hyfsat just nu, det gjorde jag också i hela andra trimestern.Visst är det tvillingar du väntar, med tankte på TUL varanann vecka?     

• AmelieS

Caspianne, grattis till att ha kommit så långt i graviditeten :) Nu kommer jag ihåg dig, du har presenterat dig tidigare i tråden. Bra att du kan slappna av lite nu när du har passerat de kritiska veckorna.

Vinkan, tänker på dig hoppas ni har en skön sommar.

• AmelieS

Grattis Myran, vad glad jag blir!!!
    Det är en underbar tid du har framför dig. Kram 

Svar på tråden ÄD gravida Lattemammor i Stockholm nr3