• AmelieS

ÄD gravida Lattemammor i Stockholm nr3

Hej!
    tack för inbjudan The75!

Vi verkar ha en del gemensamt och jag vill gärna vara med här :)

Är gravid för andra gången med ÄD, är 37 år, har en dotter född 2010 och bor inte i Stockholm. Är gravid med tvillingar efter ÄD i Spanien, BF 29 juni, har gått på samma klinik som Vinkan1. Jag är i v 20 nu och mår bra. Vår första ÄD som gav oss dottern gjordes här i Sverige med vår egen donator, så denna graviditet kommer inte från samma donator tyvärr. Vi har valt att inte berätta för så många om vår ÄD. Jag funderar lite på utseendet och så.     

Hur mår ni andra?   

• AmelieS

The75, vi har inte heller sagt något till BVC om ÄD. Jag ville bara vara som alla andra, orkade inte berätta. Jag tänkte att sköterskan kanske såg något i pappren från förlossningen men jag vet inte. Vi pratade om allergier i familjen och så med henne och inte heller då nämdes något.

Jag var med och en tråkig händelse för några veckor sedan då jag var inlagd på sjukhuset pga en plötslig och kraftig blödning. Vid ronden en dag kommer en överläkare in och börjar fråga ut mig om på vilken klinik vi gjort behandlingen på med tanke på att jag är gravid med tvillingar. I Sverige sätter man inte in två embryon och det var oetiskt att sätta in två berättade läkaren. Jag hade besök just då i rummet, oplanerat besök så det var inte så lyckat. Sedan blev jag ledsen av hans attityd och sätt att fråga ut mig. Jag har inte haft flera blödningar efter det i alla fall tack och lov.  

• AmelieS
    The75 skrev 2013-02-06 15:45:03 följande:
    Jag ska till BM om ca 2 veckor och då ska jag fråga henne, hon har nämligen jobbat på förlossningen på både KS och Ds innan hon började jobba som BM så hon borde veta vad som står i papperna som BVC får från förlossningen :)

Ja, det var en bra idé och berätta gärna här sedan vad du får för svar!

Vinkan, spännande att det börjar närma sig för dig nu. Blir det snitt eller vaginalt?

I vilken vecka blev du sjukskriven 100 %?
    Lite nyfiken på hur länge man kan tänkas jobba, men alla graviditeter är ju såklart olika.   
  • AmelieS

Vinkan, jag mår bra än så länge, det funkar att jobba och jag orkar med familjen och lite fritid också. Jag har också hört från andra tvillinggravida att det kan vända fort så försöker var beredd på det.

Ja, hoppas ni kommer fram till ett bra beslut angående förlossningen. Det går lättare att föda tvåan än ettan i säte. Beror det på att passagen redan är öppen då?

The75, går du också in i v 21 nu?
    Det gör jag också denna helg, jag har BF 29 juni, trodde du hade 29 juli?  
    Det går lite långsamt nu och värre kanske det blir ju närmare vi kommer. 

Ha en bra helg alla!     

• AmelieS

The75 kul att vi har samma BF :) Min mage är så stor nu jämfört med förra graviditeten. På jobbet undrar de hur länge jag planerar att jobba denna gång men det är så svårt att veta. Har ni också varit mera sjuka än vanligt denna vinter?

• AmelieS

Hej!

När det gäller barnvagn så funderar jag på en Bugaboo Donkey, som är en syskon/tvillingvagn. Har du tittat på den? Den går att enkelt göra om till enkelvagn. Det är ju en ganska ny vagn så kan bli svårt att hitta begagnad. Om vi bestämmer oss för den kan man beställa den från Holland för att komma ner i pris. Storasyster får åka ståbräda, blir snart 3 år. Vad är Buffalo för en vagn?

• AmelieS

Tack för bra info om vagnarna The75 och Vinkan. Vad smidigt att ni har beställt från Babyplus och vad snabbt det gick. Jag var inne på hemsidan alldeles nyss och den var på holländska. Det verkar inte gå att få den på engelska. Sedan hittade jag inte donkeyn, den kanske är slutsåld. Jag får kolla upp mera senare. Jag vet att det finns en tråd här på Familjeliv om Bugaboo Donkeyn men hittar inte den heller just nu... Glad

Vinkan, jag har inte provat babysjal men vet flera som har gjort det och varit nöjda.  

• AmelieS

Härligt att få ett satum för snitt sedan. Något att se fram emot verkligen. Det måste vara en fördel med snitt att få ett datum för förlossningen i förväg. Skönt också när ni har syskon hemma att ordna barnvakt för.

Mitt nästa besök till barnmorska blir i början av mars. Men jag ska ringa imorgon angånde järntabletterna som jag äter, Niferex. Jag har börjat må illa av dem, inte alls kul att spy upp mat och vitaminer. Förra graviditeten gick det bra att ta dem, men inte just nu. Hoppas få tips av henne på bra alternativ. Jag ska också göra ett UL i v 24, bl a för att kolla att tvillingarna växer som de ska.

Nu finns det mycket att se fram emot, påsk, våren och bebisar Glad     

• AmelieS

Jo jag känner också sparkar varje dag nu, vilket är skönt, har moderkakan i bakvägg denna gång.

• AmelieS

Hej The75, jag håller tummarna för att dina sammandragningar inte beror på UVI. Bra att hon kollar upp det ialla fall. Jag har inga sammandragningar än så länge. Hade det inte med dottern heller, så jag vet knappt hur det känns.

Just nu mår jag bra, mår illa till och från och har halsbränna, inga svåra krämpor än så länge. Nu ser jag verkligen gravid ut, magen har vuxit en hel del denna vecka.

Vinkan, hur mår du?    

Svar på tråden ÄD gravida Lattemammor i Stockholm nr3