Erfarenheter av syskon med egen 2-åring och bonusbarn
Jag är i princip mamma på heltid till min tvååriga dotter och väntar syskon med nya pojkvännen i juni. Min dotter träffar sin pappa 8 timmar på lördagarna. Pojkvännen har en dotter på 8 år som bor hos mig (snart oss) varannan helg, då pojkvännen har tillbringat nästan all tid här senaste halvåret. Vi flyttar ihop permanent i slutet av mars i min lägenhet.
Min dotter är väldigt mammig, även om vi tränar henne på att det lika väl kan vara min pojkvän som hämtar, gör välling, borstar tänderna, nattar o s v. Det jag grunnar mest på är hur hon kommer att reagera på att få syskon då hon inte bor med sin riktiga pappa. Hur har era barn reagerat på syskon i en ny familj? Hur har ni löst det vid förlossning och början av föräldraledigheten?
Den blivande pappan har ett eget företag tillsammans med sin bror och de har högsäsong när barnet föds, så just nu verkar det tveksamt att han kan ta föräldraledigt mer än några timmar per morgon eller så. För mig känns det ju lite oroligt att direkt bli kastad in i rollen som tvåbarnsmamma utan den extra hjälpen som pappan kan ge om han tar ut hela pappadagar, då jag befarar att min dotter kommer vara väldigt svartsjuk med stora vredesutbrott som följd och hade behövt extra uppmärksamhet från någon av oss.
Vi har försökt förbereda henne på att mamma har bebis i magen och att jag är både hennes och bebisens mamma. Hon har fått titta på bebiskläderna och ville häromdagen ge en tröja till bebisen som jag sagt att vi skulle sy dockkläder av. Att hon förstår vad som kommer ske betvivlar jag, men vi läser böcker om syskon och gör så gott det går.
I dagsläget reagerar hon med svartsjuka även om pojkvännen lyfter upp något av syskonbarnet och vill då också bli upplyft. När saker går henne emot skriker hon och ibland slänger sig på golvet.
Har ni med erfarenhet tips om hur man förbereder storasyskonet och överlever den första tiden på ett bra vis?