• Preimeg

Skilja sig från sina barn som bor utomlands?

Hej
    Känner mig total förvirrad och deprimerad.
    Jag bor i Spanien med två små barn och fru, men nu har vårat förhållande börja att gå sämre.
    Det är så svårt att ta hand om barnen på grund av våra jobb och arbetstider så jag sa till min fru att vi bör ge oss av till Sverige för att få mer kvalité på familjelivet. Min fru är spanjorska och släpper inte tanken på att lämna Spanien , på grund av allt det här har fått mig att tänka om vårat äktenskap kommer att fungera i längden här i Spanien vilket jag tror är ett nej.
    Jag vill ju inte skilja mig från barnen, men vet ju att modern kommer att få vårdnaden om barnen. Jag vill ju bara att barnen ska få ett bättre liv och fler möjligheter i Sverige nu när Spanien ligger så dåligt till i krisen.
    Skulle vi separera så har jag ingen annan här en mina barn , men då finns ju problemet med mitt arbete som är ett kvälls och helgarbete som är totalt omöjligt att se till barnen.
    Ska jag skilja mig och åka hem till Sverige och bara få träffa barnen på semester eller ska jag plåga mig i ett äktenskap som inte längre fungerar på grund av olika syner på livet?

Någon som har uplevt samma situation som jag så får ni gärna ge mig råd.
    TACK OCH HEJ!

• Svar på tråden Skilja sig från sina barn som bor utomlands?
  • Preimeg

Jag har ingenstans att bo och har inte råd med en hyra här själv, och dom dagarna som jag skulle ha barnen som bara är en och en halv dag ledighet skulle inte fungera. Har försökt att pussla ihop alla delar men det fattas många. Skulle jag åka hem till Sverige så har jag boende och ett säkert merbetalt jobb.

• Notperfect
    Preimeg skrev 2013-01-31 11:32:12 följande:
    Jag har ingenstans att bo och har inte råd med en hyra här själv, och dom dagarna som jag skulle ha barnen som bara är en och en halv dag ledighet skulle inte fungera. Har försökt att pussla ihop alla delar men det fattas många. Skulle jag åka hem till Sverige så har jag boende och ett säkert merbetalt jobb.
    Jag skulle inte säga att Sverige är bättre på något sätt. Bostadsbrist och arbetslöshet. Tror det är lättare att du försöker hitta ett bra jobb och en lägenhet i Spanien. Inte minst för dina barn som ju behöver dig.
  • Queenie70

Finns inte en möjlighet att jag skulle välja att bo i ett annat land än mina barn. Men det finns ju många föräldrar som väljer att göra det. Jag tycker det är sjukt.

• Preimeg

Just det är problemet, det finns inga jobb i Spanien just nu, Jag har ju boende gratis i Sverige och ett jobb skulle jag kunna fixa snabbt i Sthlm. Här i Spanien så jobbar jag från 13:00-16-30 och sen 19:30-23-00 varje dag och för mig så ser det omöjligt att ens kunna se mina barn även fast jag bor här. Nu här i Spanien kan man inte bo men min fru verkar inte kunna förstå det.

• Tropica

Jag bor också i Spanien och jag vet inte vad du arbetar med eller var du bor men vad får dig att tro att du lätt kan få jobb i Stockholm? Jag kan förstå dina fru el blivande fd fru varför ska hon och barnen flytta till nytt land för du vill skilja dig men inte kan läs vill orda lägenhet där de bor nu? Varför har du inte råd och betala hyra om du jobbar så mycket? Hir gamla är barnen?

• Preimeg

Jag jobbar i restaurang här i Spanien och säger inte att jag jobbar mycket utan jag menade mina arbetstider går inte ihop. Jag vill inte skilja mig utan jag bad min fru att vi alla bör åka till Sverige där vi har en lägenhet gratis. Min fru förstår inte att vi kommer att ha det svårt att ta hand om barnen om vi båda jobbar med samma yrke ,så jag tror att det är best att göra något åt den saken, vi kommer ju knappt att kunna vara med barnen under alla lov helger och sommar då vi jobbar som mest i hotell och man får inte ta ledigt, förstår du mig nu? Dessutom har vi rättighet till nästan 700 dagars föreldrarpenning att få ut i Sverige som åtminstone ger mer kvalité en ynka små 15 dagar som jag fick ut per barn här. Jag kan ju inte leva under min frus krav bara för att hon inte vill flytta. Jag har nämligen kontakter i Sthlm och jobb blir inga problem. Vi är som sagt bara mäniskor som ibland måste ta svåra beslut.

• Queenie70
    Preimeg skrev 2013-01-31 12:27:30 följande:
    Jag jobbar i restaurang här i Spanien och säger inte att jag jobbar mycket utan jag menade mina arbetstider går inte ihop. Jag vill inte skilja mig utan jag bad min fru att vi alla bör åka till Sverige där vi har en lägenhet gratis. Min fru förstår inte att vi kommer att ha det svårt att ta hand om barnen om vi båda jobbar med samma yrke ,så jag tror att det är best att göra något åt den saken, vi kommer ju knappt att kunna vara med barnen under alla lov helger och sommar då vi jobbar som mest i hotell och man får inte ta ledigt, förstår du mig nu? Dessutom har vi rättighet till nästan 700 dagars föreldrarpenning att få ut i Sverige som åtminstone ger mer kvalité en ynka små 15 dagar som jag fick ut per barn här. Jag kan ju inte leva under min frus krav bara för att hon inte vill flytta. Jag har nämligen kontakter i Sthlm och jobb blir inga problem. Vi är som sagt bara mäniskor som ibland måste ta svåra beslut.

Och i det här fallet kanske det svårta beslutet är att få det att gå ihop på nåt jävla vis i samma land som sina barn. Att flytta ifrån sina barn till ett annat land, borde inte finnas som alternativ.
  • Tropica
    Queenie70 skrev 2013-01-31 13:06:47 följande:
    Och i det här fallet kanske det svårta beslutet är att få det att gå ihop på nåt jävla vis i samma land som sina barn. Att flytta ifrån sina barn till ett annat land, borde inte finnas som alternativ.

• FOA

Vänta till sommaren och se vad som händer - med lite tur kanske hon själv upptäcker hur jobbigt det blir med dessa arbetstider. Vem passar barnen då ni jobbar förresten?

• Preimeg

Min frus föräldrar passar barnen åt oss när vi jobbar fast dom bor 150 km ifrån oss och dom är äldre och kommer snart inte att kunna hjälpa oss.

Allt det här har jag förklarat till min fru fast hon vägrar att förstå det. Jag inser ju nu att framtiden kommer att bli jättesvårt att kunna vara hemma då barnen är hemma på grund av våra jobb, och ja visst har jag tänkt på att byta jobb fast det finns just nu inga här och i större delar i Spanien.

Jag får väll vänta och se om hon ändrar sig.

• FOA

Jobbar din fru jämt eller bara under sommaren?

Pappor har 10 dagar föräldrarpenning här i UK

• Tropica

Har ni testat att betala en nanny som tar barnen när ni jobbar? Jobba i olika skift? Kanske får göra som många andra som drar till Spanien och flytta in i kollektiv många bor ju så om man inte är sambo/gift eller fixar hyran själv. Det är ett pusslande men det löses inte av att flytta och byta land för det är pusslande även där i det nya landet för även om du räddar dig själv med att kunna bo billigt så kommer det ju kosta för barnens mamma. Även i Sverige är många arbetslösa precis som här i spanien så försök att inte glorifiera annat

• FOA

Så hon tycker att det är helt ok då förmodar jag eller är vad som helst bättre än att flytta till Sverige?

• Preimeg

Tack för alla svar!

Ska föröka lösa det här problemet men en nanny har vi redan kikat på och det skulle kosta oss en förmögenhet.

Tanken med flytten är ju att vi ska kunna tillbringa mer tid med barne och inte jobba tills kl 23:30 varje kväll som i längden inte skulle fungera.

Vi jobbar alltid kvällar helger och lov samt sommar som är högtid, vi kommer ju aldrig att kunna vara med barnen när dom mest behöver oss.

Det var därför jag hadde tankarna på Sverige då dom flesta jobben åtminstone inte slutar så sent om det inte är i restaurang & hotell jobb som vi vill komma ibort ifrån.

Jag vill inte låta fantasifull men jag tror att Sverige är ett bättre alternativ och ett bättre system en här i spanien i tanken på barnen.

Svar på tråden Skilja sig från sina barn som bor utomlands?