Inlägg från: Millicent |Visa alla inlägg
  • Millicent

Min fru bedrar mig - och jag är totalt lurad

Labbe54 skrev 2013-05-15 10:50:12 följande:
    Däremot håller jag med dig att det är märkligt att det är TS som flyttar på sig och inte hon , TS daltar alldeles för mycket för henne för sitt eget bästa , genom sitt agerande signalerar han för henne att det hon gör är ok och gör allt för att mildra konsekvenserna av hennes agerande , vilket får helt motsatt effekt , ju mer TS kryper för henne desto mindre respekt får hon för honom.
    Å andra sidan kan det finnas en styrka i att vara den som flyttar på sig och som därmed får en ny tillvaro istället för den gamla med ett hål efter den som flyttade ut. Risken finns att TS då fortsätter sitta fast och bara sakna och känna att det är tomt och att han blev kvar. Flytt= nya möjligheter.
  • Millicent

Jag tycker att TS är mogen på många sätt. Det är vuxet att inse att man inte kan kontrollera andra människor och att man i grund och botten inte kan kräva hur som helst av andra människor att göra eller känna eller tänka som man vill. Vad man kan göra är förstås att fundera igenom vad man vill och vad man vägrar gå med på och då knyta det till sig själv. Det är alltså skillnad på att kräva att någon ska göra si eller så och att gå till sig själv och komma fram till att man inte tänker acceptera att vara med i relationen om någon gör si eller så. För vissa kan det säkert låta som ordvrängeri men det är det inte. 

TS står ju mitt i en kris och det är baske mig inte lätt då att veta vad som är upp och vad som är ner. Bölder behöver mogna innan man skär i dem. Det kan vara lika här. Det behöver mogna lite mer innan det är dags för beslut och handling. 

TS älskar sitt livsverk. Nu står han inför att eventuellt säga hejdå till att leva kvar i det och istället göra det helt till minnen. Det får man nog räkna med att det kan vara oerhört smärtsamt och att det kan ta tid. TS behöver tänka ut hur mycket han vill kompromissa bort av sig själv för att få ha livsverket kvar som en aktiv del i sitt liv. Just nu verkar det kretsa främst kring det? Alltså hur man gör för att rädda det som räddas kan. Kanske kan han komma fram till att att han inte vill kompromissa bort sig och att han hellre tar att omvandla det till ett avslutat kapitel och att han hittar nya vägar? Jag hoppas att det landar där till slut. Att TS till slut ställer sig rätt frågor. Ser verkligheten och frågar sig hur han vill ha det. Jag känner en del människor som aldrig behärskat den konsten i och för sig. Som fastnar i att vilja att andra ska si eller så för då blir det bra. Om bara hon... om bara han... om bara det... 

Ta reda på vad du vill ha ut av ditt liv eller din relation. Ta reda på om din partner verkar  i samma riktining. Gör hen det så jobba på. Strävar partnerns vilja åt ett helt annat håll? Vill hen ändra riktning? Om inte, vill du ändra rikting? Om inte står ni inför en klyfta ni inte är beredda att överbrygga. Är den avgörande är förhållandet över. 

Svar på tråden Min fru bedrar mig - och jag är totalt lurad