Båda söker om ensam vårdnad
Om två föräldrar skulle söka om ensam vårdnad båda två,
vem har då störst chans att få ensam vårdnad om barnet/barnen?
Om två föräldrar skulle söka om ensam vårdnad båda två,
vem har då störst chans att få ensam vårdnad om barnet/barnen?
Den som bäst kan se alla barnens behov och tillgodose dom.
Mycket spelar in, barnens ålder, barnes vilja, ekonomi, boende, nätverk, syskon, missbruk, familjesituation
Den som haft det huvudsakliga ansvaret för barnet hittills under förutsättning att man varit en bra förälder då såklart. Om barnet är så stort att det kan uttrycka en egen vilja så kommer man även att lyssna på det. Det beror på så många omständigheter så det går ej att svara på med så pass lite informationl
DÅ undrar jag en annan fråga då om jag får?
Hur går man till väga när ena parten skriver över full vårdnad till den andre föräldern??
Jag tror att anledningen till varför man ansöker om ensam vårdnad spelar stor roll. Har båda haft barnet i princip hela tiden och det egentligen inte finns några stora brister hos någon så har jag fått uppfattningen att samarbetsförmåga är en viktig del och en bra anledning att få ensam vårdnad. Kan inte den ena föräldern samarbeta så blir det ju väldigt svårt att dela vårdnaden och det är också en bra anledning till att inte få ha del i allt tex skolval och liknande då personen i fråga kanske tar det som en möjlighet att sabotera eller ja ställer till problem som inte gynnar barnet.
Bor man i olika kommuner är det också till fördel att vara den förälder som bor nära skola / dagis.
Det är inte till ens fördel att ansöka om ensam vårdnad om man inte har starka skäl utan det ses som ett sätt att vara icke samarbetsvillig, det är inte ovanligt att någon ansöker om ensam vårdnad utan anledning och därför förlorar vårdnaden.
Ekonomi är väl en av de saker som spelar mycket liten roll.