• OroligInförGraviditet

Mjölkstockning!

Tar hela historien från början... Den 18e föddes världens finaste lilla Rasmus! Tog inte bröstet, fick till slut en vårtnapp som han klarade av att suga från. Yes!! Trodde ja.... Han tar fel grepp vilket slutade med att bloden sprutade ur vårtorna! :( hyrde en bröstpump så han fick mat på så vis och brösten fick läka. Gjorde ett nytt försök men jag fixar inte smärtan när han suger, förlossningen va ju en baggis jämfört me detta... Pumpade och gav i flaska. Helt plötsligt ligger jag i feber och nästan ingen mjölk kommer. Vad gör jag? Hur ofta ska jag pumpa för att lösa stockningen? Hur hög feber innan jag söker vård? Har gett upp amning helt och hållet och kommer fortsätta med ersättning, hur gör jag då för att stoppa mjölkproduktionen? Tacksam för alla svar!! Vill dock inte få några kritiska kommentarer om att jag ger upp, jag gör det både för min och lillemans skull. Mår hellre bra med en nöjd bäbis än går runt och blir ledsen och frustrerad vilket gör att han blir frustrerad! Mvh Ronja

• Svar på tråden Mjölkstockning!
  • Mariohn

Ring till din bm eller vårdcentral! Det finns medicin att få som stoppar produktionen så att du slipper ha ont. Lycka till! 

• Galia

Försök att pumpa så lite som möjligt. Att pumpa stimulerar produktionen och då blir det ju bara mer och mer mjölk om du fortsätter pumpa. Ställ dig i en varm dusch och massera bröstet där det känns knöligt, det är där stockningen sitter. Handmjölka ut lite hellre än att pumpa. Värme på är bra över huvud taget så varma duschar, vetekudde och annat som håller brösten varma är bra. Ta alvedon för att få ner febern. 

Ska man fortsätta amma så brukar ju tipset vid mjölkstockning även vara att låta barnet suga så mycket som möjligt men har du bestämt dig för att sluta så är ju det rådet inget för dig.

Vad tror du stockningen beror på? Har du en bh som klämmer åt eller har du blivit kall? Du behöver inte svara, tänkte bara att det är bra att fundera över varför så du kan undvika det som orsakade stockningen för framtiden.
    Hoppas du mår bättre snart, mjölkstockning är pest! 

• Mariohn
    Galia skrev 2013-01-28 12:55:43 följande:
    Försök att pumpa så lite som möjligt. Att pumpa stimulerar produktionen och då blir det ju bara mer och mer mjölk om du fortsätter pumpa. Ställ dig i en varm dusch och massera bröstet där det känns knöligt, det är där stockningen sitter. Handmjölka ut lite hellre än att pumpa. Värme på är bra över huvud taget så varma duschar, vetekudde och annat som håller brösten varma är bra. Ta alvedon för att få ner febern. 

Ska man fortsätta amma så brukar ju tipset vid mjölkstockning även vara att låta barnet suga så mycket som möjligt men har du bestämt dig för att sluta så är ju det rådet inget för dig.

Vad tror du stockningen beror på? Har du en bh som klämmer åt eller har du blivit kall? Du behöver inte svara, tänkte bara att det är bra att fundera över varför så du kan undvika det som orsakade stockningen för framtiden.
    Hoppas du mår bättre snart, mjölkstockning är pest! 
    Trevligt sätt att antyda att det är hennes eget fel. Mjölkstockning behöver verkligen inte vara något man själv har orsakat. Jag fattar inte varför du dillar om det du gör alls. Hon frågade hur hon ska få stopp på det. Inte något annat. 
  • Mariohn
    Vetintevan skrev 2013-01-28 13:10:18 följande:
    Du får inte amma när du har feber!
    Haha var får du det ifrån? Feber är inte farligt.
  • Galia

Marion: Mitt inlägg var skrivet i all välmening och jag pekar inget finger alls. Tråkigt att du läste inlägget som djävulen läser bibeln. Tagga ner  

• Mariohn
    Galia skrev 2013-01-28 13:40:44 följande:
    Marion: Mitt inlägg var skrivet i all välmening och jag pekar inget finger alls. Tråkigt att du läste inlägget som djävulen läser bibeln. Tagga ner  
    Jag gjorde nog faktiskt det. Jag ber om ursäkt. Jag är så trött på att folk aldrig kan acceptera och svara på frågor om att sluta med eller avstå amning, utan att komma med tips och ifrågasättande. Det var inte riktigt så du menade och det var inte meningen att svara så spydigt. Förlåt.
  • Annelie 76

Jag fick mjölkstockning när jag pumpade för att ena bröstet blev lite hoptryckt. Då täppte det till mjölkgångar och jag fick stockning. Jag redde upp det genom att fortsätta pumpa och hålla varmt med vetepåse.

Vill du sluta så vänd dig till BVC så kan du få tabletter som stoppar mjölktillverkningen. 

Svar på tråden Mjölkstockning!