• Humlan88

Hur fan blir jag kvitt dessa förbaskade jävla skit finnar + ärr

Nu är jag så jävla trött på mina finnar så jag tro jag spyr.
    De försvinner ALDRIG, är ju 24 år nu och fortfarande massa acne, + ärr efter dom.

Har provat att käka medicin med den hjälpte inte. 

Nu söker jag efter tips och råd.

Hur fan gör jag?
    Har ni nåt knep?
    Tips på bra ansiktskräm?
    Hur får jag bort ärren (har ej råd med laser lr nåt sånt)

Nån dunder ansiktsmask?

ALLA tips för finare hy är välkomna  (bara de inte kostar multum)   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-27 21:49
    Bästa ansiktstvätten?

• Svar på tråden Hur fan blir jag kvitt dessa förbaskade jävla skit finnar + ärr
  • blivandemamma86

Epiudo är verkligen bäst, aldrig haft så
    Fin hy! Tro mig har testat allt, dyra krämer, laser, kosttilskott medicin. antibiotika Ja allt!! Inget annat har hjälpt förutom epiduo!

• Hihi2

En vän till mig fick Roacutan (tror jag det heter) utskrivet och åt det i flera månader med bra resultat. Det kanske är det du också ätit? Vet att Basiron som finns på apoteket ska också funkar bra har jag hört. Jag har själv inte haft så stora problem att jag behövt "starkare" preparat men jag har mina problemområdet i ansiktet, främst hakan och runt munnen. För mig hjälper det med noggrann ansiktsrengöring morgon och kväll. Jag har testat både budget-varianter och dyrare märken men har senaste åren kört stenhårt på Biotherm. Rengöring, ansiktsvatten och återfuktning morgon och kväll. Jag har även deras ansiktsskrubb, porrengörande mask samt återfuktande mask. Biotherm har olika serier beroende på hudtyp. För torr hud, blandhy samt fet hud. Jag använder den för torr hud. Om jag av någon anledning skulle slarva med rengöringen så kommer finnarna som ett brev på posten men med några dagars noggrann rengöring så försvinner dem! 

Lycka till!  

• elyse

Ta kontakt med din husläkare så slipper du experimentera på egen hand! Läkaren kan antingen ge dig recept på nåt fin-fint eller remittera dig till nån som kan området. 

• Anonym (x)

Dermalogicas medibacserie är fantastisk. För just vuxenacne.

• emmass
    Humlan88 skrev 2013-01-27 21:49:03 följande:
    Nu är jag så jävla trött på mina finnar så jag tro jag spyr.
    De försvinner ALDRIG, är ju 24 år nu och fortfarande massa acne, + ärr efter dom.

Har provat att käka medicin med den hjälpte inte. 

Nu söker jag efter tips och råd.

Hur fan gör jag?
    Har ni nåt knep?
    Tips på bra ansiktskräm?
    Hur får jag bort ärren (har ej råd med laser lr nåt sånt)

Nån dunder ansiktsmask?

ALLA tips för finare hy är välkomna  (bara de inte kostar multum)   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-27 21:49
    Bästa ansiktstvätten?
    Jag har haft problem sedan 15, är 22 nu. Har också problem med ärrbildning. Jag tog orala antibiotikatabletter i ca 16-17 års ålder som bara hjälpte tillfälligt. Jag har gått på p-piller och jag upplevde stor skillnad med yasmin(till det bättre), dock kan jag inte gå på p-piller längre av olika anledningar och när jag slutade för ett par år sedan blev problemen värre. Har testat de flesta krämer men utan något särskilt bra resultat. Nu har jag fullt med ärr på kinderna.

I höstas fick jag utskrivet en kräm som heter Epiduo och den har givit ett gott resultat utan några biverkningar. Jag är inte helt bra, men det är ändå stor skillnad och jag har även gått till en hudterapeut som tömmer porerna var 4-6 vecka sedan i höstas. Jag har alltid haft känslig hud, det har jag vetat om men har använt olika "milda" märken men enligt henne är dessa ändå uttorkande ( jag använde då serien från Euserin) och  hon förklarade att eftersom jag hade torr hud så kompenserad huden genom ökad talgproduktion. Så nu använder jag en eterfuktande kräm som jag köper av henne, som är lite fetare och för känslig hud (ser inte fet ut i ansiktet efter aplicering). 

Så mina tips är framförallt, gå till hudläkare om du inte redan gjort det. Vidare tips:

1. Epiduo

2. En bra återfuktande kräm

3. Ta ansiktsbehandlingar om du kan, annars rådfråga iaf en hudterapeut om bra ansiktsprodukter som är anpassade efter din hudtyp. 

4. P-piller (yasmin är bäst mot acne)             
  • Lisastina

Hej ts, det låter jobbigt!

1.  den kräm som funkar bäst är Aberela. (fö den enda kräm som på riktigt förhindrar rynkor) De måste dock skrivas ut av läkare. Man måste dock vara uthållig, dvs i kanske två månader innan man ser resultat. 

2, Jag testade antibiotika - tremånader kur med låg dos. Men det gick tillbaka väldigt snabbt efteråt. Testade två ggr. innan jag gick vidare till:

3. Roacutan. Detta skrivs bara ut om man lovar att inte bli gravid (är du tjej?) för den ger så allvarliga fosterskador. 
    Det är vansinnigt starkt men de flesta behöver bara ta det en gång i livet. Jag blev av med min akne helt.

4. Har du utrett att du inte har mjölkproteinallergi? Det kan ge acne eller kraftigt försvåra en annars måttlig acne. På riktigt, kolla det!  

5. Acne har ofta ett samband med att det är obalans mellan de olika könshormonerna. Killar med överskott av testosteron har mer acne och tjejer som har fel proportioner mellan östrogen och progesteron kan få akne. Det finns andra tecken på detta också , du får kola lite på nätet. 

• Nejjah

Har haft samma problem, är 25. Det enda som hållit det i schack och dom dessutom fått ärren att blekna är en sammansatt serie produkter efter min hud. Fick hjälp att hitta rätt av en hudterapeut. Produkterna kommer från Dermalogica, Me

• Anonym (reporia)

det finns en tvål som heter reporia, den ska vara bra. jag har iofs aldrig haft riktigt riklig acne, men kanske värt att testa. kostar typ 20 spänn.

• Nejjah

Såg att inte allt kom med...dermalogica, Me and Moy samt MD Formulations skulle det stå. Kan starkt rekommendera dessa produkter men ta hjälp att hitta vilka som passar till just din hud!

• Anonym (Emma)

Hade kunnat vara jag som skrev TS och jag är 30 nu!

• BinoMarie

De som har haft finnar en längre tid har nog redan testat allt och lite till. Ett tips till alla andra är att besöka vårdcentral/läkare innan man börjar experimentera med diverse läkemedel. Det spelar ingen roll att de är receptfria.

Det som man kanske kan "experimentera" med själv är ju de mer naturliga metoderna som vissa upplever kan påverka mer normal akne t ex kost, motion, undvika stress, regelbunden ansiktsvård. Förvänta dig inte att finnar försvinner över en natt utan kan ta 1-2 månader innan man ser resultat. 

Som sagt allt ovan har alla redan testat som har svår akne. Vissa läkare/forskare säger att ditten och datten inte har någon bevisad effekt. Förvisso säkert sant, men upplever du att gluten eller smink ger dig finnar så kan det säkert vara så.

Marie @ www.binolino.com

• Anonym (CC)

Kolhydratfattig kost hjälper. Typ lchf.

• Anonym (Yes)

Har man stora problem med akne så hjälper inget annat än roaccutan. Jag har ätit det två gånger, en gång vid 15års ålder och en gång vid 25 års ålder. Jag hade testat ALLT innan. Inga salvor el behandlingar råder bot på akne

Gå till privat hudläkare :)

• Grön elefant

Vitamin b5! Kapslar. Finnarna reduceras kraftigt. Vet fler som tagit det som det fungerar för. Har ätit det länge. Så fort jag slutar kommer de tillbaka, förutom när jag varit gravid. Jag är 34! Kolla finnar.se

• Grön elefant

En sak jag kan säga är att du absolut inte ska använda för starka preparat som torkar ut huden. Använd milda produkter.

Svar på tråden Hur fan blir jag kvitt dessa förbaskade jävla skit finnar + ärr