• Anonym (deprimerad)

Hjälp mig att hitta ett lugnt jobb som passar mig! Ett jobb man mår bra av.

Jag har börjat en högskoleutbildning nu är både ganska lång och väldigt krävande. Överhuvudtaget känner jag bara att jag inte är i form för det här just nu.. jag mår jättedåligt, är deprimerad, har noll ork och motivation, gråter och så på toppen av det har jag social fobi. Inget funkar bra just nu känns det som och jag vill bara gömma mig under en sten.. jag känner mig inte alls mogen eller redo för en sån här krävande utbildning som dessutom är helt ny för mig. Aldrig gjort något sånt här tidigare. 

Det här får mig att börja tvivla på om jag valt rätt, om jag borde avvakta tills jag mår bättre, eller vad jag egentligen ska göra?

Finns det några andra jobb ni kan tipsa mig om kanske? Jag skulle gärna ha ett lugnt jobb som får än att må bra. Diffust va? Nej, men okej.. många jobb är stressiga och till viss del är det helt okej med mig. Med lugnt menar jag nog lite mer att man sitter för sig själv, skriver (eller vad man nu gör?) och bara sköter sig själv helt enkelt. Helst inte för lång utbildning och helst inte för mycket typ "stå i kassan"-jobb med allt vad det innebär om ni förstår vad jag menar. Jag gillar djur, barn och att skriva.

Undertextare tycker jag verkar jättekul, men det kanske är för svårt att få jobb som det? Någon som vet? Finns det annars andra liknande jobb? Där man skriver eller använder sig av språk (kan dock bara svenska, engelska)?

Snälla, hjälp mig... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-23 16:28
    natur gillar jag också* alltså inte naturvetenskap utan mer att vara ute osv. Att baka är också kul.

Det behöver inte vara skrivarjobb där man sitter på röva på ett kontor, utan det kan också vara att man är ute mycket och arbetar med människor också. Egentligen är jag öppen för båda.

Bara det är lättsamma jobb i en miljö där man kan trivas om man är lite.. ja.. känslig som jag är. :P

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-23 16:29
    Sen känner jag att jag egentligen inte passar för det här med att plugga flera år på högskola, om man nu får säga så. Jag skulle önska att det gick att hitta en yrkesutbildning, folkhögskola eller något sådant.

• Svar på tråden Hjälp mig att hitta ett lugnt jobb som passar mig! Ett jobb man mår bra av.
  • Anonym (fd undertextare)
    Anonym (deprimerad) skrev 2013-01-23 16:25:12 följande:
    Undertextare tycker jag verkar jättekul, men det kanske är för svårt att få jobb som det? Någon som vet? Finns det annars andra liknande jobb? Där man skriver eller använder sig av språk (kan dock bara svenska, engelska)?
    Undertextare är ett jättekul jobb och man behöver oftast inte några större meriter under bältet - de flesta byråer tar in på antagningsprov. Däremot är det inte ett jobb man vill ha om man vill ha något lugnt och stillsamt.

För det första måste du f-skatta - det finns i princip inga anställningar. För det andra måste du hela tiden jobba mot (en oftast ganska tajt) deadline. För det tredje måste du jobba ganska mycket. Sista året innan jag slutade (dvs 2010) kunde jag plocka ut knappt 12 000 kronor netto i månaden i snitt. Då jobbade jag i snitt 50 timmar i veckan, förutom två veckors semester på sommaren. Jag var ledig alla röda dagar, men inga klämdagar, jobbade när jag var sjuk och jobbade på kvällen/natten när jag hade vabbat på dagen. Det är stressigt, underbetalt och man får bara kritik, ytterst sällan beröm.
  • Anonym
    Anonym (fd undertextare) skrev 2013-01-24 09:34:20 följande:
    Undertextare är ett jättekul jobb och man behöver oftast inte några större meriter under bältet - de flesta byråer tar in på antagningsprov. Däremot är det inte ett jobb man vill ha om man vill ha något lugnt och stillsamt.

För det första måste du f-skatta - det finns i princip inga anställningar. För det andra måste du hela tiden jobba mot (en oftast ganska tajt) deadline. För det tredje måste du jobba ganska mycket. Sista året innan jag slutade (dvs 2010) kunde jag plocka ut knappt 12 000 kronor netto i månaden i snitt. Då jobbade jag i snitt 50 timmar i veckan, förutom två veckors semester på sommaren. Jag var ledig alla röda dagar, men inga klämdagar, jobbade när jag var sjuk och jobbade på kvällen/natten när jag hade vabbat på dagen. Det är stressigt, underbetalt och man får bara kritik, ytterst sällan beröm.
    Fast vad är jättekul med det jobbet? :/ Du skriver stressigt, underbetalt och bara kritik..lät ju inte så bra ändå.

Söker också något jobb man mår bra av. Svårt att komma på vad. 
    Anonym skrev 2013-01-25 08:26:56 följande:
    Fast vad är jättekul med det jobbet? :/ Du skriver stressigt, underbetalt och bara kritik..lät ju inte så bra ändå.

Söker också något jobb man mår bra av. Svårt att komma på vad. 
    Själva jobbet är jättekul - att översätta, hitta på kluriga lösningar, utmaningen att få in mycket prat på en kort textremsa. Hade jag fått vara anställd med rätt till semester, sjukpenning och en hyfsad lön hade jag tagit chansen direkt.
  • Anonym
    Anonym (fd undertextare) skrev 2013-01-25 08:38:07 följande:
    Själva jobbet är jättekul - att översätta, hitta på kluriga lösningar, utmaningen att få in mycket prat på en kort textremsa. Hade jag fått vara anställd med rätt till semester, sjukpenning och en hyfsad lön hade jag tagit chansen direkt.
    Aha :) Jobbar man hemifrån med det?
    Anonym skrev 2013-01-25 08:49:19 följande:
    Aha :) Jobbar man hemifrån med det?
    Olika. Jag skulle tippa att kanske 5-10 procent har en anställning med en kontorsplats. Ytterligare 5-10 procent har en "egen" kontorsplats på typ ett kontorshotell eller så. Resten jobbar hemma.
  • Anonym (deprimerad)

Undertextare är nog inget för mig då kanske, vad synd, för annars verkar det kul.

Ingen som vet något om djurvårdare? Hur blir man det? Vad är skillnaden på det och djursjukskötare?
    Eller sekreterare/läkarsekreterare? Kan man jobba som det UTAN att behöva stå i kassa eller såna saker? Dvs. bara sitta och skriva.   

• Anonym (M)
    Anonym (deprimerad) skrev 2013-01-25 09:46:48 följande:
    Undertextare är nog inget för mig då kanske, vad synd, för annars verkar det kul.

Ingen som vet något om djurvårdare? Hur blir man det? Vad är skillnaden på det och djursjukskötare?
    Eller sekreterare/läkarsekreterare? Kan man jobba som det UTAN att behöva stå i kassa eller såna saker? Dvs. bara sitta och skriva.   
    Verkar som att djursjukskötare är ett yrke man utbildar sig till medan djurvårdare inte kräver någon formell utbildning. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djurhalsopersonal/dusomarbetaridjurenshalsoochsjukvard/djurvardare.4.510b667f12d3729f91d8000103.html
  • UngSambo

Du har inte funderat på att bli korrekturläsare? Om du är bra på svenska tänkte jag :) visst jobbar man mot deadlines men du kan jobba hemma och lite när du känner för det på många tidningar! Lycka till!!

• Anonym (been there)
    Anonym (deprimerad) skrev 2013-01-23 22:24:55 följande:
    Djurvårdare låter intressant! Har hört talas om det men förstår inte exakt skillnaden mellan det och djursjukskötare. Har du någon aning? Läkarsekreterare har jag också tänkt på, men jag vill isåfall ha ett renodlat sekreteraryrke. Går det att få? Vill inte stå i kassa eller något sådant. Finns det fler sekreteraryrken? Jag kan säkert ta paus och skjuta upp pluggandet 1 år men det känns bara som att jag är för gammal för det oavsett vad jag tycker. Då är jag klar när jag är 25,5 år....

Att vara 25.5 när man är färdig med en lång högskoleutbildning är absolut inte gammalt... :) Snarare ungt, många börjar inte plugga direkt efter gymnasiet och många byter inriktning i livet och så. Det tycker jag inte att du behöver ora dig för. 

Som jag har förstått det (men starta gärna en annan tråd, jag vet att det finns många läkarsekreterare på fl) så är det generellt inte mycket arbete i kassa. Det är mycket att skriva ut diktat men även koda diagnoser för olika register och hålla koll på dokumentation som rör patienter (se till så att uppgifter registerförs osv).   
  • Anonym

Filosof är ett lugnt jobb men de ger
    inte mycket pengarDrömmer 

• soffliggaren

Bibliotekarie kanske kan passa. Behaglig miljö och inget spring.

Nu skriver jag bara för jag vet inte vad du har pluggat till.

• Anonym (bibliotekarie)
    soffliggaren skrev 2013-01-26 22:56:19 följande:
    Bibliotekarie kanske kan passa. Behaglig miljö och inget spring.

Nu skriver jag bara för jag vet inte vad du har pluggat till.
    Det där är en myt. Vill man ha ett jobb som inte är stressigt får man välja något annat.
  • soffliggaren
    Anonym (bibliotekarie) skrev 2013-01-27 18:24:45 följande:
    Det där är en myt. Vill man ha ett jobb som inte är stressigt får man välja något annat.
    Måste vara stressigt att lämna tillbaka alla låneböckerna på hyllan.

Vad gör ni som är stressande för det ser så lugnt ut .
  • Anonym (bibliotekarie)
    soffliggaren skrev 2013-01-27 18:40:49 följande:
    Måste vara stressigt att lämna tillbaka alla låneböckerna på hyllan.

Vad gör ni som är stressande för det ser så lugnt ut .
    Det är en väldigt liten del av en arbetsdag, ungefär som att tro att det enda man gör på Ica är att sitta i kassan eller ifrågasätta vad de gör på banken efter kl. 15. Böcker behöver administreras precis som allt annat samtidigt som man ska hålla öppet för och ge service till vilken målgrupp man nu har. Ofta kommer det tre skolklasser på en gång, oanmälda såklart, och ska ha böcker om grekisk mytologi samtidigt som man ska hjälpa någon att kopiera något ur en tidskrift samtidigt som man ska argumentera om en förseningsavgift på fem kronor med någon annan, samtidigt som telefonen ringer, samtidigt som sändningen med x antal lådor böcker anländer från filialen o.s.v. Jag kan fortsätta i all oändlighet. Jag har även jobbat inom bank- och försäkringsbranschen och upplevde inte i närheten av samma stress där.
  • soffliggaren
    Anonym (bibliotekarie) skrev 2013-01-27 19:16:10 följande:
    Det är en väldigt liten del av en arbetsdag, ungefär som att tro att det enda man gör på Ica är att sitta i kassan eller ifrågasätta vad de gör på banken efter kl. 15. Böcker behöver administreras precis som allt annat samtidigt som man ska hålla öppet för och ge service till vilken målgrupp man nu har. Ofta kommer det tre skolklasser på en gång, oanmälda såklart, och ska ha böcker om grekisk mytologi samtidigt som man ska hjälpa någon att kopiera något ur en tidskrift samtidigt som man ska argumentera om en förseningsavgift på fem kronor med någon annan, samtidigt som telefonen ringer, samtidigt som sändningen med x antal lådor böcker anländer från filialen o.s.v. Jag kan fortsätta i all oändlighet. Jag har även jobbat inom bank- och försäkringsbranschen och upplevde inte i närheten av samma stress där.
    Tack för svaret. Ni har väl barngrupper och teater för barn med antar jag.

Nää du ts inte här heller.

Antikvarie (stavning ? ) Menar en som samlar papper och lägger det i kommunhandlingarna. Betyg och dylikt.
  • Anonym
    soffliggaren skrev 2013-01-27 19:29:08 följande:
    Tack för svaret. Ni har väl barngrupper och teater för barn med antar jag.

Nää du ts inte här heller.

Antikvarie (stavning ? ) Menar en som samlar papper och lägger det i kommunhandlingarna. Betyg och dylikt.
    Den som arkiverar papper heter arkivarie och den som är antikvarie sysslar med antika prylar på något sätt, tex museum :)
  • soffliggaren
    Anonym skrev 2013-01-28 15:10:53 följande:
    Den som arkiverar papper heter arkivarie och den som är antikvarie sysslar med antika prylar på något sätt, tex museum :)
    Skrattande så va det ja. Tyckte väl att det kändes konstigt att skriva.
  • pepesbodega
    Anonym (deprimerad) skrev 2013-01-23 16:25:12 följande:
    Jag har börjat en högskoleutbildning nu är både ganska lång och väldigt krävande. Överhuvudtaget känner jag bara att jag inte är i form för det här just nu.. jag mår jättedåligt, är deprimerad, har noll ork och motivation, gråter och så på toppen av det har jag social fobi. Inget funkar bra just nu känns det som och jag vill bara gömma mig under en sten.. jag känner mig inte alls mogen eller redo för en sån här krävande utbildning som dessutom är helt ny för mig. Aldrig gjort något sånt här tidigare. 

Det här får mig att börja tvivla på om jag valt rätt, om jag borde avvakta tills jag mår bättre, eller vad jag egentligen ska göra?

Finns det några andra jobb ni kan tipsa mig om kanske? Jag skulle gärna ha ett lugnt jobb som får än att må bra. Diffust va? Nej, men okej.. många jobb är stressiga och till viss del är det helt okej med mig. Med lugnt menar jag nog lite mer att man sitter för sig själv, skriver (eller vad man nu gör?) och bara sköter sig själv helt enkelt. Helst inte för lång utbildning och helst inte för mycket typ "stå i kassan"-jobb med allt vad det innebär om ni förstår vad jag menar. Jag gillar djur, barn och att skriva.

Snälla, hjälp mig... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-23 16:28
    natur gillar jag också* alltså inte naturvetenskap utan mer att vara ute osv. Att baka är också kul.

Det behöver inte vara skrivarjobb där man sitter på röva på ett kontor, utan det kan också vara att man är ute mycket och arbetar med människor också. Egentligen är jag öppen för båda.

Bara det är lättsamma jobb i en miljö där man kan trivas om man är lite.. ja.. känslig som jag är. :P

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-23 16:29
    Sen känner jag att jag egentligen inte passar för det här med att plugga flera år på högskola, om man nu får säga så. Jag skulle önska att det gick att hitta en yrkesutbildning, folkhögskola eller något sådant.
    Hej TS! 

Jag undrar verkligen hur det har gått för dig eftersom jag själv har de problem/ den känslighet du har. Jag lyckas inte hitta rätt här i livet och det som tynger mig mest just nu (i kombination med, och som "resultat" av, andra problem) är att jag inte hittar ett jobb jag trivs med och klarar av. 

Har du hittat "rätt" jobb eller utbildning? 
Svar på tråden Hjälp mig att hitta ett lugnt jobb som passar mig! Ett jobb man mår bra av.