• Johanna Gbg

Sen i utvecklingen, runt 6-12 månader, eventuellt i Göteborg?

Jag har en son som är 8,5 månad (född i maj 2012). Han kan inte rulla runt åt något håll, i stort sett inte sitta själv, vill inte stå om vi håller i honom och har precis börjat gripa. Han är heller inte så pratig av sig. Ögonkontakten har varit sådär, men den börjar bli bättre nu...
    Då de allra flesta i vår omgivning med barn i ungefär samma ålder ligger låååångt före oss i utvecklingen letar jag nu efter andra föräldrar som är i en liknande situation som oss. Jag tycker det är jobbigt att träffa t.ex. föräldrar och barn i vår föräldragrupp från BVC, blir bara ledsen när jag ser de andra barnen och kan inte vara med i diskussioner om hur jobbigt det är nu när de börjat krypa o.s.v.
    Självklart älskar jag min son över allt annat, det handlar inte om det, men man längtar så mycket efter att få uppleva den där lyckan som infinner sig när ens barn lär sig något nytt och hela tiden gör framsteg. Även ovetskapen om framtiden är jobbig då man inte vet om sonen kommer komma ikapp eller om något är fel.
    Vi går hos neurolog och sjukgymnast för utredning samt träning.

Skulle så gärna träffa andra föräldrar och barn i ungefär samma ålder som är sena i utvecklingen, som en föräldragrupp där vi är lite mer på samma nivå! Eller bara "umgås" här på forumet om du inte bor i Göteborg, alltid skönt att få prata med andra som vet vad man pratar om...
    Vi bor i Göteborg. Någon som vet om det finns någon sådan här föräldragrupp här eller som bor här och har lust att träffas?

• Svar på tråden Sen i utvecklingen, runt 6-12 månader, eventuellt i Göteborg?
  • Tirem

Vi har jämngamla barn men tyvärr är min dotter ett av de barnen som gör dig ledsen men jag förstår fullt vad du känner! Vårt första barn, född 07, var också jämt sist ut med allt men jag hoppas att ditt barn, precis som min son, tillslut kom ikapp och är idag en högst normal 5 åring Har BVC tyckt att ni har något att oroa er för?

• Johanna Gbg

Vi är inte i kontakt med Hab, har tänkt fråga om föräldragrupper nästa gång vi är hos neurologen. Ska på en utvecklingsbedömning i slutet av februari...

Skönt att höra att er son kom ikapp Tirem, det ger en hopp när man hör andra som det gått bra för!

Till en början ansågs min son vara hypoton (muskulslapp), men nu är han bara lite svag. Vi går ju hos neurolog och sjukgymnast, så de har lite tagit över BVC-rollen, men visst tycker de (BVC) också att han är lite väl sen med saker och ting...

• Tirem

Håller tummarna att barnet kommer ikapp eller att ni får hjälp så att han blir så bra han kan bli

• Mellanmjölkens land

Håller tummarna för att allt går bra för er! Jag vet inte hur det är att behöva oroa sig för att nått är fel men däremot känner jag igen det där med att barnet inte är i fas med sina jämnåriga. Vår tjej var jättetidig fram till 6 mån och när jag ville prata barnsäkring satt övriga mammor lugnt där med sina bebisar som på sin höjd kunde rulla runt.

Efter ca 6,5 mån lugnade det ned sig och sen hände det knappt nått förrän hon var 10-11 mån.

Vad jag försöker säga är att det inte är ovanligt att barn är lite "ryckvisa" när de lär sig saker även om det självklart är enklare om de följer mallen.

• Meal

Min son är mycket äldre än ditt barn, han blir snart 2 år. Men även han var sen i utvecklingen. Han är född 2 månader för tidigt, men var sen även när man jämförde med barn som föddes runt hans beräknade födsel. Vet hur det känns att undvika situationer med många barn på samma ålder. Jag vet att det är lätt att säga, men det hjälper väldigt att se på din sons utveckling och strunta i att jämföra. Och läs inte sådana "nu är ditt barn10 månader nu kan han/hon,..." Det är alltid så tråkigt. Min kille kunde sitta när han var 13 månader, vi satte honom aldrig upp med kuddar och sådant innan han själv kunde det. Det rådet fick vi av sjukgymnasten. Min killes försening beror antagligen på problem med låsningar i rygg, nacke och bäcken. Han har fortfarande problem med det, men i mycket mindre grad. Han lärde sig gå när han var 18 månader, och även om han fortfarande är mycket försiktigare och inte klarar allt som jämngamla kan, så har han ändå kommit jättelångt. Och min son kan prata i långa meningar och slutade med blöja när han var 17 månader. Så jag brukar forsöka vara stolt över de områden som han är tidig på. Han var sent ute med att säga de första orden, men så bara exploderade det. 

Vi är några som följer varandra i en tråd här: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m64614387.html

• Johanna Gbg

Tack för ditt svar Meal, det gjorde mig glad! Tråden du länkade till verkar jättebra, vi har problem med muskelstyrka. Sonen var tidigare hypoton, men anses inte längre vara det, även om han fortfarande är svag. Kommer förbi er tråd! :)

Svar på tråden Sen i utvecklingen, runt 6-12 månader, eventuellt i Göteborg?